HSt
   #11
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Jeg har bekjente som la om alt elektrisk opplegg i huset, de fikk tilsyn fra e-verket og fikk beskjed om å ringe installatør og be de komme innen kl 16 og se over hele anlegget for skruer var ikke dratt til korrekt. De sa men hva om de ikke vil komme ?
De gjør det var svaret ellers henter vi installasjonsgodkjenningen deres i morgen kl 8.

Virker som TS har en tilsvarende sak.

  (trådstarter)
   #12
 24     0
Jeg har bekjente som la om alt elektrisk opplegg i huset, de fikk tilsyn fra e-verket og fikk beskjed om å ringe installatør og be de komme innen kl 16 og se over hele anlegget for skruer var ikke dratt til korrekt. De sa men hva om de ikke vil komme ?
De gjør det var svaret ellers henter vi installasjonsgodkjenningen deres i morgen kl 8.

Virker som TS har en tilsvarende sak.

Brutalt. Så dette er typisk det du ville forvente å se dersom ikke f.eks. hovedsikringen (i hvert fall deler av den) ikke var skrudd skikkelig til? Og det at det fungerte problemfritt to måneder i forveien kan fortsatt støtte oppunder den hypotesen?
   #13
 5,743     OSLO     0
ja, det kan gå lang tid før det til slutt "renner" over, det kan stå lenge med dårlig kontakt før noe skjer
ser at elbil laderen din er på 32A, når den står og dundrer på konstant med 32A i flere timer i strekk, + evt annet forbruk i huset, da tar det ikke lang tid før noe som dette kan skje, om det er noe feil på utstyr eller ting ikke er dratt til riktig


var borti et lignende tilfelle, skap som det var byttet innmat i for 2-3 år siden, der var det en forbindelse mellom to rader, hvor den ene fasen hadde havna "bak" klemma på sikringen, dvs den var ikke dratt til i det hele tatt, den lå kun i klem inntil klemma på automaten. det sto i mange år før plutselig huseier merket en rar brent elektronikk lukt....
  (trådstarter)
   #14
 24     0
ja, det kan gå lang tid før det til slutt "renner" over, det kan stå lenge med dårlig kontakt før noe skjer
ser at elbil laderen din er på 32A, når den står og dundrer på konstant med 32A i flere timer i strekk, + evt annet forbruk i huset, da tar det ikke lang tid før noe som dette kan skje, om det er noe feil på utstyr eller ting ikke er dratt til riktig


var borti et lignende tilfelle, skap som det var byttet innmat i for 2-3 år siden, der var det en forbindelse mellom to rader, hvor den ene fasen hadde havna "bak" klemma på sikringen, dvs den var ikke dratt til i det hele tatt, den lå kun i klem inntil klemma på automaten. det sto i mange år før plutselig huseier merket en rar brent elektronikk lukt....


Den står jo stort sett og lader hver natt, som regel i nokså kort tid siden jeg ikke kjører så mye men det har vært tilfeller med fullading over natten som tar noen timer.

Ut i fra kan se fra sanntidsforbruket mitt i natt så startet ladingen litt over 03:00 og litt før 03:30 våknet vi av røyklukt så det har nok skjedd nokså umiddelbart i natt. Dette blir spennende å se i morgen når de begynner sjekke opp i det kjenner jeg.
   #15
 24,668     Akershus     0
Jeg tenker over når jeg ser bildene at kun en av hovedsikringene er brent ut (jeg antar det er en sikring per fase, med 3-fase inn i huset, er det korrekt å anta?). Jeg vet når vakta fra elverket kom for å koble ut strømmen til huset i natt så nevnte de også på at sikringene til en av fasene der ute hadde gått. Er dette noe som kan føre til noen overbelastningssituasjoner som IKKE fører til at en sikring popper, men at ting heller tar fyr, eller er det mer sannsynlige her uansett feil i utstyr eller installasjon?


"Fase" er er veldig vrient begrep som skaper mye forvirring.
Dette er et 230V IT system. Her leverer det energien over 3 ledere L1-3.
Jeg foretrekker å si at hovedspenningen/linjespenningen her er 230V og måles mellom to og to L-ledere. Hver last står mellom to og to L og trekker si 16A. I hver L møtes da to stk 16A som vektorbasert gir ca 28A linjestrøm i den L som er felles.

Så kan en fundere på hva "fase' er.

Fase kan forstås som en leder, en spenning og en vinkel, take your pick. Fasestrømmene fra to16A kurser gir linjestrømmene 28A i hver fase(leder)!?

Terminologien er ytterst forvirrende og trenger en revisjon.
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 24     0
Jeg tenker over når jeg ser bildene at kun en av hovedsikringene er brent ut (jeg antar det er en sikring per fase, med 3-fase inn i huset, er det korrekt å anta?). Jeg vet når vakta fra elverket kom for å koble ut strømmen til huset i natt så nevnte de også på at sikringene til en av fasene der ute hadde gått. Er dette noe som kan føre til noen overbelastningssituasjoner som IKKE fører til at en sikring popper, men at ting heller tar fyr, eller er det mer sannsynlige her uansett feil i utstyr eller installasjon?


"Fase" er er veldig vrient begrep som skaper mye forvirring.
Dette er et 230V IT system. Her leverer det energien over 3 ledere L1-3.
Jeg foretrekker å si at hovedspenningen/linjespenningen her er 230V og måles mellom to og to L-ledere. Hver last står mellom to og to L og trekker si 16A. I hver L møtes da to stk 16A som vektorbasert gir ca 28A linjestrøm i den L som er felles.

Så kan en fundere på hva "fase' er.

Fase kan forstås som en leder, en spenning og en vinkel, take your pick. Fasestrømmene fra to16A kurser gir linjestrømmene 28A i hver fase(leder)!?

Terminologien er ytterst forvirrende og trenger en revisjon.


Ok - jeg er som nevnt ingen elektriker så dette er nokså langt utenfor komfortsonen min, men jeg tror jeg forstår konseptet. Da høres det for meg ut som om resultatet her av at en av patronene i hovedsikringen har brent opp er at elbilladeren som trekker fra alle tre lederne nå kun trekker fra to, og at dette ikke i seg selv skal være noen kilde til overbelastning på de eksisterende to i den grad at noe tar fyr av det? Da ville jeg jo trodd det går en sikring lenge før det brenner.
   #17
 910     1
Viss dette er ein ny installasjon utført av elektrofirma så virker det veldi rart. Ser meir ut som ein amatør som har kjøpt gamle brukte sikringer på finn.no eller funnet nåke gammalt i ei skuff i kjellaren!


ja, syns selv det var en merkelig miks av sikringer, dvs fabrikat/merke.

kan se ut som elbil laderen har kommet til litt etterpå, og da valgte dem chint fordi det var billigst....

Elbillader og B-vern er installert i etterkant av godkjent installatør ja, jeg benyttet samme installatør der jeg bodde tidligere for samme ladeboks og generelt sett samme opplegg helt uten problemer. Dette var utstyret de anbefalte til dette.

For meg ser det ut til at det har vært aller mest varme i den midterste modulen av OV ("Elskap AS RT18-63" helt til venstre). Den modulen ser jo fullstendig forkullet ut, mens de andre ser bare ut til å være varme i toppen der det har vært åpen ild (spredt seg fra den midterste). De andre modulene er jo i praksis uberørt, det er bare kablene som har fått isolasjonen brent av.

Overspenningsvernet er jo litt smeltet i toppen, men det er jo varmen fra "naboen" som har forårsaket. Schneider-modulen på 63A videre til høyre har jo "bare så vidt" vært varm, og det enda lenger til høyre er jo nesten uberørt.

Jeg reagerer veldig på at jeg ikke finer norsk dokumentasjon på hverken overbelastningsvern RT18-63 eller overspenningsvern SLP40-385. Ingen av disse er jo mulig å finne info om over hode?

Dette skapet ser jo for å være helt ærlig, fullstendig "jalla" ut...

  (trådstarter)
   #18
 24     0
Viss dette er ein ny installasjon utført av elektrofirma så virker det veldi rart. Ser meir ut som ein amatør som har kjøpt gamle brukte sikringer på finn.no eller funnet nåke gammalt i ei skuff i kjellaren!


ja, syns selv det var en merkelig miks av sikringer, dvs fabrikat/merke.

kan se ut som elbil laderen har kommet til litt etterpå, og da valgte dem chint fordi det var billigst....

Elbillader og B-vern er installert i etterkant av godkjent installatør ja, jeg benyttet samme installatør der jeg bodde tidligere for samme ladeboks og generelt sett samme opplegg helt uten problemer. Dette var utstyret de anbefalte til dette.

For meg ser det ut til at det har vært aller mest varme i den midterste modulen av OV ("Elskap AS RT18-63" helt til venstre). Den modulen ser jo fullstendig forkullet ut, mens de andre ser bare ut til å være varme i toppen der det har vært åpen ild (spredt seg fra den midterste). De andre modulene er jo i praksis uberørt, det er bare kablene som har fått isolasjonen brent av.

Overspenningsvernet er jo litt smeltet i toppen, men det er jo varmen fra "naboen" som har forårsaket. Schneider-modulen på 63A videre til høyre har jo "bare så vidt" vært varm, og det enda lenger til høyre er jo nesten uberørt.

Jeg reagerer veldig på at jeg ikke finer norsk dokumentasjon på hverken overbelastningsvern RT18-63 eller overspenningsvern SLP40-385. Ingen av disse er jo mulig å finne info om over hode?

Dette skapet ser jo for å være helt ærlig, fullstendig "jalla" ut...


Yeah.. Jeg har ikke noe lyst til å forhåndsdømme for mye, greit å ha fakta på bordet først, men elselskapvakta og brannvesnet reagerte også på at de aldri har sett en sånn hovedsikring før. Den er brandet med selskapet som har laget skapet, men mulig de bare har teipet noe logostickers på et annet merke - no idea. Skal komme takstmann senere i dag, så da blir vi forhåpentligvis klokere da.
   #19
 24,668     Akershus     0
I utgangspunktet skal det ikke være mulig å overbelaste med elbillading slik at det starter en brann. Sikringen skal løse ut lenge før det.
Flere har antydet at detkan være dårlige kontakter som har skapt varmgang. Såfremt den ikke har rent fast skal den fortsatt løse ut, nå ev av varmen rundt. Selve sikringen er termisk.
Att det er den i midten som er mest brent kan komme av at denne har varme sikringer på begge sider.
Hva lederne i bilen gjør er ikke godt å si. I bilen kan det være 1-3 ladere, ev bare med 1 eller to i drift på IT (egolf) eller alle 3 (Tesla M3). Det er også et spørsmål hvordan ladeuttaket og bilen reagerer om en enkelt sikring faller ut.
Mye om og hvis og men, uansett, det har brent, det gikk bra og skapet ser litt amatørmessig ut.
Signatur
   #20
 910     0
Flere har antydet at detkan være dårlige kontakter som har skapt varmgang. Såfremt den ikke har rent fast skal den fortsatt løse ut, nå ev av varmen rundt.


RT18-63 er vel en smeltesikring med patron, så den kan vel ikke "brenne fast" som en "vippesikring"/automat.

https://www.alibaba.com/product-detail/cylindrical-fuse-holder-RT18-63-for_723979487.html
https://www.amazon.com/Baomain-Cylindrical-RT18-63-Distribution-Electrical/dp/B086M5B6Z3