#12
 342     Norge     0
Kjører de TN-S hele veien?
Hva med å kombinere N med jord i ditt eget inntak og på den måten sikre at du ikke blir skadelidende av N-lederbrudd i stolpene utenfor?

Forøvrig var BravoPapa's forslag det mest anstendige hittil med tanke på overspenninger.
  (trådstarter)
   #13
 7,686     Bærum     0
Jeg har ikke sjekket nettet. Dette skjedde nå mens jeg er i Norge. Det var nettopp det BravoPapa foreslo jeg var på jakt etter. Hadde jo ikke tenkt å lage dette selv.
   #15
 21,481     Enebolig     0

Mitt inntrykk er at de uansett ikke bryr seg om regler.


Trodde jeg også, men skal si de fikk strammet inn praksisen på leiebil på Kanariøyene for noen år siden. Det gikk fra ville vesten til Sovjetstat. Angående strøm vet jeg ikke.
  (trådstarter)
   #16
 7,686     Bærum     0
Det er mye som er under endring i Spania for tiden. EU regelverket blir etterhvert implementert. Det tar bare lang tid. Derfor er mye av elnettet egentlig ulovlig, men de har ikke råd til å gjøre alt på en gang.
   #17
 28     Bergen     0
Hei, noen som kan komme med en inngående god forklaring på hvordan brudd i N-leder kan føre til 400V i stikk? Greit at det er 400v mellom fasene, men si f.eks at en stikk er koblet med L1+N en annen stikk med L2+N forstår ikke heilt hvordan brudd i N liksom kan "koble L1 og L2 til 400v i kontaktene. Ville tru at brudd bare skulle gi brudd. Noen som kan forklare dette på en lettfattelig måte?

   #18
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Du får da et potensiale mot de andre fasene.

Rent teknisk så vil lange kabler i praksis fungere som kondensatorer mellom hverandre og jord. Strømmen blir da kapasitiv og strømmen bestemmes av den totale kapasitansen, dvs lengde, frekvens og areal av kabel.
   #19
 4,284     0
Jeg er ikke enig i at kapasitive strømmer er problemet.

En enkel forklaring kommer her:
Normalt ligger belastningene mellom N-lederen og en av de tre fasene. De er fordelte slik at noen ligger mellom N og L1, noen mellom N og L2, og noen mellom N og L3. Slik garanteres det passe spenning ved normal drift.

Så får vi et brudd i N-lederen før siste sikringer. Vi får et flytende nullpunkt, og spenningene over hver belastning vil være avhengig av hvor store belastningene er. Hvis de er like store så vil spenningen over hver belastning fortsatt være lik.
Problemet oppstår når det er en diger belastning (få ohm)og en liten belastning (mange ohm). Da vil spenningen fordele seg med liten spenning på den store belastningen, og stor spenning på den lille belastningen. Det blir en ren spenningsdeler. Bildet blir mer komplisert ved trefas og belastninger som kobles ut og inn men dette er prinsippet.
  (trådstarter)
   #20
 7,686     Bærum     0
Hvis du har en last mellom L1 og N og en annen last mellom L2 og N vil disse ved brudd i N leder seriekobles mellom L1 og L2. Da vil spenningen på 400V fordele seg over de to lastene. Den lasten som har størst motstand vil få høyest spenning over seg. Ikke helt 400V, men langt over 230V og nok til at den går i stykker. Strømmen blir U/(R1+R2) Spenningen på hver last blir U1=R1*U/(R1+R2) U2=R2*U/(R1+R2) Nå kan du prøve å sette R1 f.eks til 10ohm, R2 til 1000 ohm og U=400V og se hvilket resultat du får.