#11
 1,355     0
Det er få biler som lader på 3fas 230V (IT nett)


Få i antall modeller kanskje, men de to som gjør det 100% er de to som selger best i Norge; Tesla Model 3 og Y. Så er det en del som klarer å lade på 2 av 3 faser, sk. "open delta". Det gjelder øvrige Tesla-modeller og det meste fra VAG + en del andre. Det gir en del bedre fasebalanse ved 7,4kW lading, i steden for 1-fase som gir 32/32/0A belastning på faselederne får man 28/16/16A. Altså kun 12A ubalanse istedenfor 32A.

Vi har en Model 3 og en Model X, så når de lader på fullt begge to blir det 28/28/28A pluss 32/18/18A, til sammen 60/46/46A og 19,5kW. Det kan vi kun gjøre når sola skinner bra Wink

   #12
 3,210     Vestlandet     0
Hvordan blir dette med fasebalansering i TN-nett? Er nøytrallederen så tjukk at alle faselederne kan gå med maks strøm samtidig?
   #13
 4,193     1
Tror vel heller det er slik at strømmen i nøytral blir 0 ved lik belastning på faselederne.
   #14
 1,355     0
Tror vel heller det er slik at strømmen i nøytral blir 0 ved lik belastning på faselederne.


Det stemmer. TN har 60 grader mellom fasene, så når alle faseledere belastes likt blir strømmen i N-leder 0A. Om en eller to faseledere belastes maks mens den/de siste er ubelastet blir strømmen i N-leder lik som i den/de belastede faselederne.

IT-nett har 120 grader mellom fasene, så der fungerer det helt annerledes.
   #15
 24,668     Akershus     0
Faseforskellen mellom fasespenningene (N-L) i 230/400TN er 120°. Fasevinkelen mellom linjespenningene, 400V L-L i TN er også 120°. Faseforskjellen mellom en fasespenning og en linjespenning hysker jeg ikke, trolig 30 eller 60°

Dersom en i TN setter opp ett stk faselast N-L, på 16A, så går det 16A i N. Om en nå legger til en faselast til, f.eks. lader egolf med 2*16A, vil det gå 10A i N. Dersom en lader en M3 med tre faser 16A i TN, vil det gå 0A i N-leder.

Her er bare omtalt laster som mottar fasespenninger, mao er koblet i stjerne mot N.
Signatur
   #16
 24,668     Akershus     0
Hvordan blir dette med fasebalansering i TN-nett? Er nøytrallederen så tjukk at alle faselederne kan gå med maks strøm samtidig?

Dersom faselastene er identiske, blir strømmen i N-leder null. Dette pga faseforskellen mellom strømmene som går gjennom lastene, de utbalanserer hverandre, de adderes som vektorer, ikke skalart. 
Signatur
   #17
 1,355     0
Faseforskellen mellom fasespenningene (N-L) i 230/400TN er 120°. Fasevinkelen mellom linjespenningene, 400V L-L i TN er også 120°. Faseforskjellen mellom en fasespenning og en linjespenning hysker jeg ikke, trolig 30 eller 60°

Dersom en i TN setter opp ett stk faselast N-L, på 16A, så går det 16A i N. Om en nå legger til en faselast til, f.eks. lader egolf med 2*16A, vil det gå 10A i N. Dersom en lader en M3 med tre faser 16A i TN, vil det gå 0A i N-leder.

Her er bare omtalt laster som mottar fasespenninger, mao er koblet i stjerne mot N.


Mmm, er du sikker på det? Med belastning på 16A på L1-N og 16A på L2-N samt 0A på L3-N blir vel strømmen i N-leder 16A og ikke 10A? Om man prøver seg på å regne det ut med vektorregning så blir det vel vanskelig å få et annet resultat? 16A i L1, 8A i L2 og 0A i L3 får jeg f.eks til å bli 13,9A i N.

Eksempel på vektorregning:

16cm til høyre på et ark (tilsvarer L1). Da er vi 16m unna startpunktet, så 16A i N-leder også. Deretter 120 graders vinkel og så 16cm videre for L2. Vi er fortsatt 16cm unna startpunkt, og fortsatt 16A i N-leder. Ny 120 graders vinkel, nye 16cm strek (for L3) og vi er tilbake i startpunktet med 0A i N-leder. Da har vi tegnet en likesidet trekant der alle vinklene nødvendigvis er 60 grader (derfor min feilslutning om 60 graders fasevinkel i forrige innlegg).

   #18
 24,668     Akershus     0
10 A er skrivefeil, beklager. Skal være 16A.
(Jeg ser som en fisk på land med keratokonus på begge øyne)
Signatur