#12
 5,725     0
eGolf og eTron kan lades fra 230V i åpen delta (nyere Golf) om eTron lader i full delta husker jeg ikke.


E-tron, Model X, Model S og e-Golf 36 kWh kan alle lade med i åpen delta og derved gjere seg delvis nytte av 3 fase 230V.
Kun Model 3 (og sannsynligvis Model Y og de nye X og S også) kan lade i full 3 fase 230V.
  (trådstarter)
   #13
 9     0
Tusen takk for svar, Elektriker har vært på befaring og har anbefalt 4G10mm² for. 230v 32A.
   #14
 67     0
Du bør også vurdere hvor mye ladefart du faktisk trenger. Det renner inn ca 1mil/time på en 10A kurs. På en natt 10-12 mil. Hvor langt kjører du pr døgn, 3 mil?


Du tenker litt gammeldags, med årene kommer det til å bli ganske hissige priser ved topper, altså du får ikke ladet så billig fra 1600:19:00 , og hvis du er en type som pendler til jobb er du sannsynligvis tidlig ute på morgenen, da er det ikke mange timene igjen med effektiv lading.
   #15
 24,668     Akershus     0
Er godt kjent med trusselen om effekttariff. Det er nettopp derfor jeg ser poenget i å vurdere lavere effekt gjennom lang «billig" natt fremfor høyeffektlading i korte perioder. Mao, ikke gammeldags, mmen kanskje fremsynt?
Signatur
   #16
 67     0
hvis han setter ladingen til å ikke starte før 01:00 og kjører høeffektlading fram til 07:00 vil han uten tvil komme bedre ut av det økonomisk enn treg lading over lang tid
   #17
 5,725     0
Eg lader ca. 6-7000 kW i året heime, og hadde spart kanskje vel 400 kr på å lade når prisen er låg på natta.
I snitt rundt 7 øre pr. kWh var det eg kom fram til i snitt, for meg såplass lite at eg ikkje gadd rote med det.
Plugger inn når eg kjem heim og thats it.

   #18
 24,668     Akershus     0
Nå er effekttariff et tema under utvikling og vi vet ikke hvor dette vil lande. La oss ta et antatt eksempel:

Strømprisen er 100% mellom kl 06:00 og 18:00. Fra 18:00 til 06:00 er den 50%.

En ser at det er gunstig å lade i tiden 18:00-06:00.

MEN

Om du lader 3,6 kW i 12 timer, én natt i mnd, får du et effektpåslag, en ekstra fastavgift, på 3,6 kW. La oss si at effektpåslaget er 1000kr/kW = 3.600 kr for denne mnd.

3,6 kW i 12 h er 43 kWh

Si at du har en ZOE, den kan lades med 43 kW, du lader i én time med en effekt på 43kW. Fastprispåslaget ditt for effekt denne mnd blir nå 43.000kr. Du betaler mao 40.000kr ekstra fordi du ladet med høy effekt en gang mellom 01:00 og 06:00. Mengden elektrisk energi er identisk, fortsatt 43 kWh.

Du må gjerne lade hver natt, men høyere effekt gir et fast påslag i fastavgiften for denne mnd etter den hissigste timen innenfor mnd. Det er dog forslag om å bruke middelverdien av de 3 hissigste timene innenfor 3 dager, men dette rører ikke ved prinsippet for prising av effekt.

Signatur
   #19
 3,210     Vestlandet     0
Det nyeste forslaget til ny nettleiemodell fra nve, legger ikke opp til slik effekttariff som kjellG bruker som eksempel. Det nærmeste en kommer er vel time of use-modellen, der energileddet i nettleien er høyere i typiske høyeffektperioder (morgen og middag, på vinteren).

Ellers er jeg enig i at KjellG sitt lade-scenario holder i de fleste tilfeller. De fleste mennesker behøver jo 8 timer i senga + minimum en time i hver enda, så da får en lada mye på natta! Men det er greit å ha litt mer effekt de gangene man trenger det. Og så må man huske at alle bilene i husstanden blir elbiler etter hvert.
   #20
 24,668     Akershus     0
Det nyeste forslaget til ny nettleiemodell fra nve, legger ikke opp til slik effekttariff som kjellG bruker som eksempel. Det nærmeste en kommer er vel time of use-modellen, der energileddet i nettleien er høyere i typiske høyeffektperioder (morgen og middag, på vinteren).

Kanskje en bedre modell, strømmen er dyrere når det er «kø" i nettet. Formålet sett fra netteier blir det samme, dempe toppene.
Modellen med timeprising for strøm gjør det ganske vrient å få til en noenlunde korrekt fordelig av strømkostnader. Satt på spissen må en logge hvor mye hver bil trekker sammenholdt med prisen i den timen på døgnet.
Signatur