eGolf og eTron kan lades fra 230V i åpen delta (nyere Golf) om eTron lader i full delta husker jeg ikke.
E-tron, Model X, Model S og e-Golf 36 kWh kan alle lade med i åpen delta og derved gjere seg delvis nytte av 3 fase 230V. Kun Model 3 (og sannsynligvis Model Y og de nye X og S også) kan lade i full 3 fase 230V.
Du bør også vurdere hvor mye ladefart du faktisk trenger. Det renner inn ca 1mil/time på en 10A kurs. På en natt 10-12 mil. Hvor langt kjører du pr døgn, 3 mil?
Du tenker litt gammeldags, med årene kommer det til å bli ganske hissige priser ved topper, altså du får ikke ladet så billig fra 1600:19:00 , og hvis du er en type som pendler til jobb er du sannsynligvis tidlig ute på morgenen, da er det ikke mange timene igjen med effektiv lading.
Er godt kjent med trusselen om effekttariff. Det er nettopp derfor jeg ser poenget i å vurdere lavere effekt gjennom lang «billig" natt fremfor høyeffektlading i korte perioder. Mao, ikke gammeldags, mmen kanskje fremsynt?
hvis han setter ladingen til å ikke starte før 01:00 og kjører høeffektlading fram til 07:00 vil han uten tvil komme bedre ut av det økonomisk enn treg lading over lang tid
Eg lader ca. 6-7000 kW i året heime, og hadde spart kanskje vel 400 kr på å lade når prisen er låg på natta. I snitt rundt 7 øre pr. kWh var det eg kom fram til i snitt, for meg såplass lite at eg ikkje gadd rote med det. Plugger inn når eg kjem heim og thats it.
Nå er effekttariff et tema under utvikling og vi vet ikke hvor dette vil lande. La oss ta et antatt eksempel:
Strømprisen er 100% mellom kl 06:00 og 18:00. Fra 18:00 til 06:00 er den 50%.
En ser at det er gunstig å lade i tiden 18:00-06:00.
MEN
Om du lader 3,6 kW i 12 timer, én natt i mnd, får du et effektpåslag, en ekstra fastavgift, på 3,6 kW. La oss si at effektpåslaget er 1000kr/kW = 3.600 kr for denne mnd.
3,6 kW i 12 h er 43 kWh
Si at du har en ZOE, den kan lades med 43 kW, du lader i én time med en effekt på 43kW. Fastprispåslaget ditt for effekt denne mnd blir nå 43.000kr. Du betaler mao 40.000kr ekstra fordi du ladet med høy effekt en gang mellom 01:00 og 06:00. Mengden elektrisk energi er identisk, fortsatt 43 kWh.
Du må gjerne lade hver natt, men høyere effekt gir et fast påslag i fastavgiften for denne mnd etter den hissigste timen innenfor mnd. Det er dog forslag om å bruke middelverdien av de 3 hissigste timene innenfor 3 dager, men dette rører ikke ved prinsippet for prising av effekt.
Det nyeste forslaget til ny nettleiemodell fra nve, legger ikke opp til slik effekttariff som kjellG bruker som eksempel. Det nærmeste en kommer er vel time of use-modellen, der energileddet i nettleien er høyere i typiske høyeffektperioder (morgen og middag, på vinteren).
Ellers er jeg enig i at KjellG sitt lade-scenario holder i de fleste tilfeller. De fleste mennesker behøver jo 8 timer i senga + minimum en time i hver enda, så da får en lada mye på natta! Men det er greit å ha litt mer effekt de gangene man trenger det. Og så må man huske at alle bilene i husstanden blir elbiler etter hvert.
Det nyeste forslaget til ny nettleiemodell fra nve, legger ikke opp til slik effekttariff som kjellG bruker som eksempel. Det nærmeste en kommer er vel time of use-modellen, der energileddet i nettleien er høyere i typiske høyeffektperioder (morgen og middag, på vinteren).
Kanskje en bedre modell, strømmen er dyrere når det er «kø" i nettet. Formålet sett fra netteier blir det samme, dempe toppene. Modellen med timeprising for strøm gjør det ganske vrient å få til en noenlunde korrekt fordelig av strømkostnader. Satt på spissen må en logge hvor mye hver bil trekker sammenholdt med prisen i den timen på døgnet.
Dette kan vel dei aller fleste styre fra bilen/appen uansett kva boks dei har på veggen?
E-tron, Model X, Model S og e-Golf 36 kWh kan alle lade med i åpen delta og derved gjere seg delvis nytte av 3 fase 230V.
Kun Model 3 (og sannsynligvis Model Y og de nye X og S også) kan lade i full 3 fase 230V.
Du tenker litt gammeldags, med årene kommer det til å bli ganske hissige priser ved topper, altså du får ikke ladet så billig fra 1600:19:00 , og hvis du er en type som pendler til jobb er du sannsynligvis tidlig ute på morgenen, da er det ikke mange timene igjen med effektiv lading.
I snitt rundt 7 øre pr. kWh var det eg kom fram til i snitt, for meg såplass lite at eg ikkje gadd rote med det.
Plugger inn når eg kjem heim og thats it.
Strømprisen er 100% mellom kl 06:00 og 18:00. Fra 18:00 til 06:00 er den 50%.
En ser at det er gunstig å lade i tiden 18:00-06:00.
MEN
Om du lader 3,6 kW i 12 timer, én natt i mnd, får du et effektpåslag, en ekstra fastavgift, på 3,6 kW. La oss si at effektpåslaget er 1000kr/kW = 3.600 kr for denne mnd.
3,6 kW i 12 h er 43 kWh
Si at du har en ZOE, den kan lades med 43 kW, du lader i én time med en effekt på 43kW. Fastprispåslaget ditt for effekt denne mnd blir nå 43.000kr. Du betaler mao 40.000kr ekstra fordi du ladet med høy effekt en gang mellom 01:00 og 06:00. Mengden elektrisk energi er identisk, fortsatt 43 kWh.
Du må gjerne lade hver natt, men høyere effekt gir et fast påslag i fastavgiften for denne mnd etter den hissigste timen innenfor mnd. Det er dog forslag om å bruke middelverdien av de 3 hissigste timene innenfor 3 dager, men dette rører ikke ved prinsippet for prising av effekt.
Ellers er jeg enig i at KjellG sitt lade-scenario holder i de fleste tilfeller. De fleste mennesker behøver jo 8 timer i senga + minimum en time i hver enda, så da får en lada mye på natta! Men det er greit å ha litt mer effekt de gangene man trenger det. Og så må man huske at alle bilene i husstanden blir elbiler etter hvert.
Kanskje en bedre modell, strømmen er dyrere når det er «kø" i nettet. Formålet sett fra netteier blir det samme, dempe toppene.
Modellen med timeprising for strøm gjør det ganske vrient å få til en noenlunde korrekt fordelig av strømkostnader. Satt på spissen må en logge hvor mye hver bil trekker sammenholdt med prisen i den timen på døgnet.