2,289    18    10  

Elbillading fra komfyrstikk

 57     oslo     0
Hei

Trenger opplegg for elbillading på ei hytte. Er der oppe 3-4 ganger /år så tenkte å holde investeringen så lav som mulig. Har sålangt hatt skjøteledning fra Schuko ved vaskemaskin gjennom vindu, men det funker dårlig nå mot vinteren.

Ganske nytt skjult elektrisk anlegg med TN 400V. Tenkte å hente strøm fra 20A komfyrstikk. Planen er som følger: Koblingsboks som dekker gammel veggboks. Splitte uttak uttak til komfyrstikk og en liten sikringsboks med DIN og 20A klasse B-vern. Derfra rør festet åpent på vegg, skjult gjennom vegg ut og  langs utvendigpanel til blått 32A CEE 1-fas 2 meter over bakken.

Har tenkt 4,00mm2 PN hele veien lik kabel fra sikringsskap til komfyrstikk i dag. Wago-klemmer og endehylser på alle koblinger.

Vil selvfølgelig max kunne trekkke 20A på dette uttaket lik det kursen er i dag, når komfyr ikke benyttes. Jeg vet godt at det er langt over hva man har lov til å drive med selv. Holder meg bevisst unna sikringsskapet da det vel er ekstra no-no.....

Er dette et ordentlig jalla opplegg, eller bare litt... ?

   #1
 153     0
Det er ordentlig jalla Smile

  • Man har normalt ikke endehylser på entrådig/flertrådig kabel (PN) med så lite tverrsnitt, kun på mangetrådig (mange fine kordeller, det vi i Danmark kaller "blød ledning").

  • Hvis du skal hente strøm fra komfyrstikket, er det allerede vernet, og du trenger ikke et ekstra vern.

  • Med åpen forlegging ville man normalt brukt PR istedenfor PN i synlig rør på vegg.



Men man skulle også strengt tatt beregnet kortslutningsstrøm og strømføringsevne for installasjonen også.

Jeg tror nok det beste for deg er å ringe en elektriker. Det behøver ikke å bli dyrt å få installert en PR-kabel fra komfyrstikket til uttak. Ei heller å få en ekstra kurs i sikringsskapet og få det hele helt ordentlig.
  (trådstarter)
   #2
 57     oslo     0
Takk for fornuftige innspill.
* tenkte det ville være tryggere å få samlet alle trådene med enhylser enn uten, spesielt i 32A CEE som har ganske store terminaler.
* tenkte klasse B-vern som ekstra sikkerhet. Skal kun lade med Tesla UMC så denne har vel uansett noe beskyttelse for tilbakeslag fra bilen..
* ville trodd PN i rør er mer solid enn PR? i hvert fall enklere å jobbe med for oss lovbrytere..

Hva vil du anslå av elektriker-kostnad?   40 minutters kjøring  fra nærmeste sivilisasjon. Kjøkken og ladeplass ligger på motsatt side av hytta i forhold til sikringsskap, ca. 15 meter strekk utvendig. Han vil nok insistere på B-vern i og med at dette er til elbil.?  Kanskje rødt 16A 400V hadde vært smart.


Hører også med til historien at jeg aldri vil ha behov for å lade på noe mer enn 15-16A.   Ca. 4 meter fra komfyrstikk til ladekontakt.
   #3
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     2
Anbefaler at du finner deg en elektriker og heller betaler deg ut av dette.

Beskrivelsen din av arbeidet holder kun til Darwin awards. Sad but true.
  (trådstarter)
   #4
 57     oslo     0
"Beskrivelsen" får nå være én ting, har null peiling på terminologien (og på koblingen vil nok de fleste mene..).

Okay. Hva med å droppe endehylser, droppe ekstra sikring. 4m PR fra koblingsboks til utekontakt. Kortslutningsstrøm vil vel ikke påvirkes mye av 4 meter ekstra kabel i sammen dimensjonl?

Ved å ha komfyr og elbil på samme kurs så legger man jo opp til overbelastning av kursen, men det verste som skjer er vel at sikringen løser ut? Planen er jo å lade på natt eller da komfyr ikke benyttes.

Vil tro en elektriker trenger totalt 6-7timer ink. kjøring på denne jobben. Med materiell etc. er vel det fort over 10k. Lading 4 ganger i året de nærmeste 10 årene blir det ca. 250,-/lading. Billig det om hytta brenner ned.... men hadde håpet å komme rimeligere unna.
   #5
 2,435     Hordaland     5
Hvorfor er det slik at elbil-eiere vegrer seg over utgiftene det medfører å ha elbil? Å begynne å mekke på egne elektriske installasjoner for å få billige lade-løsninger til elbilen, er like ulovlig som å kjøre på avgiftsfritt-drivstoff på en bil med fossilt drivstoff. Alle respekterer at avgiftsfritt drivstoff ikke er lov, men å kludre til med egne elektriske ladeløsninger til elbilen - det er tydeligvis en helt annen sak.

Å kjøre rundt på avgiftsfritt drivstoff er ulovlig, men man utsetter i hvert fall ikke seg selv og øvrige personer å nærområdet for den brannrisiko det medfører å lage til egne ladepunkter - slik det gjør med en elbil.

Det er ikke rart at elbil-eiere blir omtalt som gjerrige skattesnyltere og lovbrytere, når slike eksempler dukker opp nærmest daglig.

Jada, jeg har mye i mot elbiler, og mener miljøgevinsten på verdensbasis går opp i null når man tar i betraktning de totale miljøutslippene som en elbil medfører gjennom sin levetid.

Tilbake til tråden:
Har du en hytte med nytt elektrisk anlegg, som du drar frem i et innlegg over, så bør du og ta i betraktning hvilke konsekvenser det medfører å gjøre endringer på dette anlegget på egenhånd. Har du fått utstedt papirer på arbeidet, så vil dokumentasjonen i bunn og grunn være null verdt om det kommer frem at du har endret på installasjonen ved en eventuell forsikringssak i fremtiden.
Signatur
   #6
 332     0
Ring en elektriker og få han til å montere en ladestasjon eller en vanlig stikk(Schuko) som maks er belastet med 10A,eller PhilipHauge kontakt (rund industri kontakt) på 16a kurs. Nå kjenner jeg ikke til Tesla men den kan vel lades på en vanlig 10a kurs, de få gangene du er på hytta?
   #7
 254     0
En elektriker vil insistere på en dedikert kurs til ladingen og type B vern. Da flyr tusenlappene fort. Jeg tenker 10k er minimum av hva dette vil koste, kanskje så mye som 20k. (Dette er grunnen til at man ikke burde ha så tungvinte og dyre regler rundt elbillading - folk velger bort denne kostnaden og enten gjør det selv eller bruker Schuko, muligens med lang skjøteledning.)

Jeg er ikke elektriker, men å trekke ut en ledning tilkoblet en 32A CEE virker som den beste gjør-det-selv løsningen.

Jeg kan også foreslå en litt mer lovlig løsning, som ikke involverer å modifisere den faste installasjonen:

- Ha en splitter på det eksitsterende komfyr-stikket.
- Kjøp en 10m 32A gummi skjøteledning
- Kutt av den ene enden.
- Borr et hull i veggen, trekk ledningen i gjennom
- Monter komfyr-stikk på skjøteledningen
- Koble til på splitteren.

   #9
 254     0
Å trekke skjøteledning gjennom vegg er vel ikke lov?

Løsningen jeg skisserte er ikke lovlig. Det er heller ikke lov å montere over 16A kontakter på en skjøteledning selv. Men den er mindre ulovlig. Skulle det bli en inspeksjon av opplegget eller man skal selge hytta kan man klippe av kabelen og så er alt lovlig igjen.
   #10
 6,009     Finnmark     1
Hvorfor ikke ta mest nødvendige kostnaden med å ha elbil, nemlig godkjent ladesystem der man trenger det! ; feks hjemme og på hytta??
......bare å bruke "sparte" mva penger til dette;)

.....Men dessverre prioriterer mange feks fancy felger o.l istedenfor det som er viktig:)
Signatur