21,801
38
1
Elektriker konkurs
141
Osloområdet
0
Hei dere,
Ville se raskt om jeg kan få noen meninger om hvor viktig problemet mitt er :)
Jeg kjøpte og pusset opp en tomannsbolig i fjor vinter, og fikk installert nytt elektrisk anlegg av godkjent elektriker. Det elektriske arbeidet ble ferdig i fjor vår, og alt er betalt med MVA og det hele(har detaljert kvittering).
Med innflytting og nytt barn og pågående oppussing glemte jeg å be om ferdigattest for jobben. Begynte å mase på elektrikern i fjor høst, og det skulle komme ferdigattest snart.
I julen gikk hovedsikringen, som det skal når man plutselig skal bruke all tilgjengelig strøm samtidig. Det var ikke noe problem å få strømmen igang igjen, men et astronomisk ur/bryter på utelyset har sluttet å virke, sannsynligvis som følge av strømbruddet. Folk jeg har snakket med her på forumet og andre steder mener at det sannsynligvis er en reklamasjonssak på denne bryteren.
Jeg har ringt elektrikern annehver virkedag siden nyttår for å få løst begge problemene, men han har ikke tatt telefoen. Jeg har ringt andre elektrikere i samme firma, og de sier de skal melde fra videre til elektrikeren det gjelder.
Så ser jeg i dag på 1881 at firmaet er konkurs.
Problemet med bryteren er sannsynligvis "bare" penger, vil tro at jeg kan få en annen elektriker til å løse dette, men hva med ferdigattesten? Hvor viktig er dette hvis man har et helt nytt anlegg, og har spesifiserte kvitteringer for alt som er gjort?
Innspill mottas med takk!
mvh
lars
Ville se raskt om jeg kan få noen meninger om hvor viktig problemet mitt er :)
Jeg kjøpte og pusset opp en tomannsbolig i fjor vinter, og fikk installert nytt elektrisk anlegg av godkjent elektriker. Det elektriske arbeidet ble ferdig i fjor vår, og alt er betalt med MVA og det hele(har detaljert kvittering).
Med innflytting og nytt barn og pågående oppussing glemte jeg å be om ferdigattest for jobben. Begynte å mase på elektrikern i fjor høst, og det skulle komme ferdigattest snart.
I julen gikk hovedsikringen, som det skal når man plutselig skal bruke all tilgjengelig strøm samtidig. Det var ikke noe problem å få strømmen igang igjen, men et astronomisk ur/bryter på utelyset har sluttet å virke, sannsynligvis som følge av strømbruddet. Folk jeg har snakket med her på forumet og andre steder mener at det sannsynligvis er en reklamasjonssak på denne bryteren.
Jeg har ringt elektrikern annehver virkedag siden nyttår for å få løst begge problemene, men han har ikke tatt telefoen. Jeg har ringt andre elektrikere i samme firma, og de sier de skal melde fra videre til elektrikeren det gjelder.
Så ser jeg i dag på 1881 at firmaet er konkurs.
Problemet med bryteren er sannsynligvis "bare" penger, vil tro at jeg kan få en annen elektriker til å løse dette, men hva med ferdigattesten? Hvor viktig er dette hvis man har et helt nytt anlegg, og har spesifiserte kvitteringer for alt som er gjort?
Innspill mottas med takk!
mvh
lars
Vil tippe det er lettere å ordne opp her når saken er fersk, i motsetning til at dette "plutselig" dukker opp som et problem om 7 år.
Sikker på at uret ikke bare er resatt pga strømbrudd?
han kunne heller ikke skjønne at ikke elektrikern gadd å lage en erklæring til meg, det invovlerer egentlig ikke noen kostnader for ham...
Har også kontaktet bobestyrer i konkursboet for å få ham til å få elektrikern til å kontakte meg. venter på svar derfra.
Uret virker tilsynelatende, det står On når det skal og Off når det skal, men det er ikke strøm i lampene, hverken i On eller Off. kjørte en Reset iht bruksanvisning, la inn bredde og lengdegrad, men det fungerer fortsatt ikke...
Rart DLE ikke kunne gi et litt mer konkret svar, de må jo ha vært borti liknende tilfeller før. Etter min mening så er det et helt latterlig svar, men det er meg da
Nå har bobestyrer videresendt eposten min til elektrikerns epostadresse, så får vi se om det skjer noe der....
takk for innspill og støtte!
Jeg er ikke kjent med om du kan rette kravet om dekning av installasjonskostnaden til forhandlerleddet, her kan sikkert noen som har lest Forbrukerkjøpsloven mer nøye enn meg kommentere.
men står jeg der med uret i hånda, og skal ha en elektriker til å montere det, legger han vel på timene såpass at han får dekket inn tapt fortjeneste på varen... så da er jeg vel like langt...
unnskyld alle dere ærlige ordentlige håndtverkere der ute, er bare litt frustrert akkurat nå....
er det forresten noen grunn til at han lar være å gi meg samsvarserklæring? jeg er overhodet ingen ekspert, men jeg var tilstede under store deler av jobben, og gutta virket som profesjonelle og ordentlige folk, hadde god oversikt over krav / gode tips til gode løsninger og det hele, så jeg kan ikke tenke meg at de i prinsippet vet at de har gjort en jobb de ikke kan stå inne for.
Det har du helt rett i Elektrikeren, begynner å bli en del år siden grunnfaget mitt
Kikket litt i Lov om håndtverkertjenester, der finnes en regel som minner mye om ordlyden i forbukerkjøpsloven:
(§ 22 - 2)
"Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år..."
Her står det om muligheten til å rette krav mot forutgående leverandørledd:
§ 27. Krav mot tidligere leverandørledd m.m.
(1) Forbrukeren kan gjøre sitt krav som følge av mangel ved materialer gjeldende mot tidligere yrkesleverandørledd i den grad tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av tjenesteyteren eller en annen som ervervet materialene fra det tidligere leverandørleddet.
(2) Avtale i tidligere leverandørledd som innskrenker tjenesteyterens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukeren i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og tjenesteyteren.
(3) Ved krav mot tidligere leverandørledd gjelder reklamasjonsreglene i § 22 tilsvarende i forholdet mellom forbrukeren og leverandøren.
(4) Forbrukeren kan på samme vilkår som i (1) til (3) gjøre sitt krav som følge av en mangel ved arbeidet gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med tjenesteyteren har utført arbeidet eller den del av det som mangelen gjelder.
(5) I den grad forbrukeren gjør gjeldende krav mot tjenesteyteren som også kunne ha vært gjort gjeldende mot et tidligere yrkesleverandørledd eller annen yrkesutøver etter reglene i (1) til (4), gjelder reklamasjonsfristen i § 22 (2) for videre mangelskrav fra tjenesteyteren mot det tidligere leddet, dersom ikke annet følger av avtalen mellom tjenesteyteren og det tidligere leddet. Regelen her gjelder tilsvarende for videre krav mellom tidligere ledd som følger av at forbrukaren har gjort gjeldende mangelskrav.
(6) En person som ikke har mangelansvar etter leddene foran, og som på vegne av tjenesteyteren eller i egenskap av eller på vegne av tidligere leverandørledd har gitt slike opplysninger om tjenesten som nevnt i § 18, er ansvarlig overfor forbrukeren etter reglene i § 28. Reklamasjonsreglene i § 22 gjelder tilsvarende i forholdet mellom forbrukeren og den ansvarlige etter leddet her.
http://www.lovdata.no/all/tl-19890616-063-004.html#22
Se hva forbrukerrådet svarte meg, svar nr 33 http://www.byggebolig.no/belysning/dimmer-kutter-lyset/25/
Glemte linken:-)
men: bevisbyrden for at det faktisk var feil ved apparatet og ikke feil ved montering ligger vel på meg... men jeg kan jo gjøre et forsøk på å finne ut hvem som har levert det. Nå har jeg gått gjennom alle kvitteringer og jeg finner ikke uret i det hele tatt, så det kan jo hende at jeg fortjener å betale for det til en eller annen uansett... jamfør Mikkel Rev og pepperkaker man har stjålet, kontra de man har betalt for osv...
mener de fleste pakksedler som har ligget igjen etter elektrikern kommer fra onninen, er det grunn til å tro at de har levert noe slikt?
det er ærlig talt samsvarserklæringen som jeg plages mest med uansett...
Onninen leverer Astro-ur.
jeg kan jo prøve å ta en prat med dem...
det kan jo hende de er enda sintere på elektrikern min enn jeg er...
først byttet pærer, så målt... det hadde vel uansett vært rart at alle tre pærer røyk samtidig?
men du har helt rett, hadde vært rimelig trist hvis jeg hadde stått hardt på reklamasjon, og så var det bare 3 lyspærer som hadde gått....
Dersom DLE kommer på besøk og du ikke har dokumentasjon på anlegget så vil du få avvik på dette. Dette blir et avvik som da er vanskelig å lukke. I verste fall blir den liggende som en merknad på anlegget ditt. Noe som selfølgelig ikke er positivt ved et eventuelt salg etc. Dersom du får en annen til å utføre en kontroll samtidig som det lages en redegjørelse for hvorfor samsvarserklæring ikke eksisterer vil nok de fleste DLE godta det.
Situasjonen blir da litt mørkere; Det han kunne fikset på et kvarter for 2 uker siden kommer garantert til å koste meg mye penger og problemer...
Det finnes da enkle løsninger for portable skrivere og løsninger til Ipads/tablet som muliggjør dette.
Hvordan er oppbevaringen av dette i sikringsskapet? Etter 10-20 år, kan dette bli ei skikkelig papirmølle, er det greit å oppbevare dette i skapet? (Siden papir er brennbart).
I utgangspunktet burde det ikke være noe problem å gjøre det motsatt vei, altså at montøren mottar FEBDOK beregning ol. Mulig noen benytter dette, men personlig tror jeg det er "kvalitetskontroll" som er stikkordet. Ved å sende det innom kontoret, får man en ekstra sikring.
Skal du selge huset, stiller saken seg litt anderledes. Sikkert kjekt å kunne legge ved en samsvarserklæring ved et eventuelt salg.
Helt riktig. Det er faglig ansvarlig som skal signere på samsvarserklæring, eller de han har delegert myndigheten til. Jeg ville satt store spørsmålstegn og krevd god dokumentasjon på internkontrollen til firmaet dersom det var delegert til alle montørene. Den faglige ansvarlige bør i det minste se over dokumentasjonen på det han er ansvarlig for.
Å få utlevert en Febdok beregning før arbeidet sluttføres kan vise seg å bli feil fordi anlegget ikke blir bygget slik det var tenkt.
Jeg mener at Febdok bør utføres når jobben er ferdig slik at en vet hvordan anlegget faktisk er og ikke bare hvordan det var meningen det skulle bli.
Den beste til å utføre Febdok er på vanlige boliginstallasjoner er montøren som kjenner anlegget. Vårt firma har redusert feilene på dokumentasjonen etter at hver enkelt montør har fåt ansvaret for sine anlegg.
Det handler om yrkesstolthet og kompetanse.
På den andre siden: hvor mange av jobbene som gjøres blir dokumentert på febdok?
Jeg beregner nesten aldri andre jobber enn nyanlegg.
Små utvidelser, vedlikehold og endringer dokumenteres fullgodt med målinger og tabeller.
Jeg ønsker meg bærbar pc med Febdok og skriver i bilen. Da kan jeg få plassert papirene på riktig sted før jeg forlater kunden. Siden 5 sikre og Handyman blir gjort ferdig før avreise fra kunden kan de også skrives ut.
Saksbehandler går gjennom den dokumentasjonen han synes er nødvendig basert på erfaring med arbeidet de ulike montørene gjør.
Noen sjekkes grundig, andre sjekkes lite.
Det er montøren som skal lage dokumentasjonen siden det er han som kjenner anlegget best. Montøren skal også ha så god greie på kravene og på f.eks Febdok at han kan lage riktig dokumentasjon.
Hvis han selv kjører Febdok så vil han også lære hva som han må passe på og hva som må gjøres ved ekstra høye og lave strømmer, ekstra lange lengder osv.
Det er et vinn/vinn tiltak som jeg anbefaler til montører som ønsker å bli flinkere i jobben sin.
Man får en dypere forståelse av dokumentasjonen siden det ikke bare er noen abstrakte papirer som blir sendt til kunden.
Jeg mener ikke at disse programmene er kompliserte, men med 10, 20, 30...ansatte blir det et problem. Noen er mer interessert i å tygge tyggegummi, andre hater å ta på noe mer teknologisk enn en 80-talls Casio klokke osv.
Men det kan være mulig å overføre Febdok beregninger til montøren, problemet ligger vel i tidsbruk. Det er ikke alltid at montør/prosjektleder kan "møtes" til samme tid. Men dette vil variere etter firma, det er sikkert en god løsning hos enkelte.
Etter å ha prøvd videre å få kontakt med både advokat og elektriker, har jeg tilslutt fått samsvarserklæringen i posten!
Elektrikern fikk tilslutt tilgang til sine tidligere systemer, og kunne skrive den ut.
I tillegg har vennlige mennesker på forumet tipset meg om at dette muligens kunne vært ordnet via Nelfos garantier, da min elektriker var Nelfomedlem.
uansett, det har ikke vært den morsomste prosessen, så oppfordrer alle til å få disse papirene i orden så snart som mulig etter at elektriker er ferdig!
takk for hjelp fra dere alle!