Tjah. Havde bilen min (2 ton, 220 hk, går lett rett under 200 km/h = ca. 2,7 megaJoule energi) 3 gange på verksted (2 gange autorisert, 1 gang "lokal") pga bremsefeil - og fortsatte. Skiftede etter atter feil selv skiver OG renoverte kaliber OG skiftede ut bremseveske (hva egen gjennomgang avslørte at ikke det havde vert gjort trods fulgt ALLE servicer) - og har ikke hatt feil siden.
Energi lagret i tanken - er iøvrig massivt mye større - og definitivt ikke hverken mindre eller mindre farlig end en 16 (eller 100) amp kurs på 230 (eller 400) volt. Bevegelsesenergi i bilen ved 90 km/h er altså ved katastrofe (1 sek) ca. 1,3 megaWatt.
Det jeg og etter min klare oppfattelse mange her på forum ønsker - er et autorisert kurs i stil med f.eks. båtførerprøven. For at sammenligne: du får en utdannelse i viktigste - men likevel relativ enkle forhold til sjøs. Uten kan du likevel lovlig føre en 50 fot's Prinscess i 30 knob - om du er gammel nok. Men med - er det (etter min mening) litt mer sikkert. Samtidig er det vel neppe noen med vettet i behold som trur de med slikt kurs er blitt ferdigutdannet til at bli kaptein på Danskebåten - eller en supertanker?!
Sammenligningen er at et slikt kurs burde bli innført - som gir dig lov til enkle oppgaver i egen bolig. Eksempelvis at skifte stikkontakt, bryter (ikke heng meg.. oppvokst i land med annen nomenklatur for slike...) og sette opp K-rør og trekke pn-kable i disse. Samt spikre opp PR-kabel. Om du får lov at skru sammen koblinger er ikke engang viktig her - kunne men kunne like gjerne for min del vere den del som skulle gøres av elektriker.
Og definerer i denne sammenligning skabet som "danskebåten" eller supertankeren - her har amatører kurs eller ei ikke noe som helst at gjere.
I så fall slikt vart gjennomført - ville det for det første bli regulert. For det andre - etter min enkle opfattelse - mer sikkert og endelig - så trur jeg at langt hovedparten av "gør det selv" vil se det som en HELT OK grense for hva er ok - og hva som ikke er ok.
Oisann, har har det vært mye skriving siden jeg dro på jobb i ettermidag :)
Vel for i si det slik, Jeg har respekt for lovverket. Jeg har ikke kobblet noe ennå. Jeg starter tråden med
"Jeg setter opp ny lysbryter og ledninger til baderom. Her er mitt koblings skjema."
Jeg har lagt opp alt klart samt jeg ville vite åssen farge på kabel jeg burde kjøpe. Jeg har snakket med en Elektriker som er en gammel ungdoms venn av meg og han sa det var greit att jeg satt opp rør med ledninger i, men sa jeg ikke burde koble det, greit nok. Så skal han se på om alt er klart til tilkobbling etter Jul.
Takker for mange gode tips og innspill. Mange er Elektrikere her i forumet og det respekterer jeg. Stolthet for faget er viktig, og ikke minst sikkerhet så klart. Så jeg beklager til Admin om jeg oppfordrer andre til og sette opp rør og kabler klart til kobbling.
Jeg er utdannet Tømrer ja, og vet litt om div rør/elektro. Men jeg jobber ikke som tømrer nå og det er lenge siden jeg gjorde det. Så det eneste jeg ville forsikre meg om i starten var att dette var en riktig måte å koble dette på. "eller gjøre det klart til kobbling"
Serielysbue, er det noe sånn du kan få når du ikke har snørt til koblingene rett?
I praksis betyr det som regel en kobling som får varmgang, dvs at den gnistrer pga dårlig kontakt. Dette kan komme av dårlig tilkobling, korrosjon på lederen, alder (lederen "snepper" av) osv.
Ut fra denne satistikk er alstå langt over halvparten av hendelser "ukjendt" - 3855. Det tør jeg oppfatte som dårlig føring og oppfølging av statistikk - og oppfatter dette som mildt sagt alarmerende. I fall det innen mit yrke (lege) var over halvparten innen dødsfall man ikke kunne redegøre for - havde det LANGT før slike tall blittt en omfattende gjennomgang.
Innen EL merker sig ut serie-lysbue og "annen elektrisk årsak", disse to (første rimelig spesifikk, andre komplett uspesifikk) burde vel egentlig styringsmaktene gå litt mer i detaljer på?
Annen elektrisk årsak er noe som tas opp på div kurs, nettopp fordi det kan bety så mye.
Hvis alt er brent, smeltet og knust til støv, så er det jammen ikke lett å si hva som tar fyr. Personlig blir jeg så imponert noen ganger at jeg tror brannteknikerne bare gjetter årsak i enkelte tilfeller.
Det legges nok til langt mer ressurser når liv går tapt. Penger er nå bare penger for en gangs skyld. Det hender at forsikringsselskapene kjører sin egen etterforskning ved branntilløp.
Jeg har faktisk vært utsatt for politiets gjetning. Der var det snakk om å ha hue i rompa. Idiotene unskylte seg ikke engang. De tok bare en telefon til forsikringsselskapet og sa det ikke var vår skyld. Da jeg ønsket sakspapirene var de borte både hos politiet og netteier.
Politiet kom først og oppførte seg som rasshøl. Så undersøkte de saken og ga beng i fakta og vitneutsagn. En medeier ble grillet, eller avhørt som politiet sier. Politiet ble klart fortalt at de var komplett inkompetente og der etter ble DLE involvert. De fant feilen og fjernet beviset + strømmåler. Årsaken var feil i deres kabel, men siden de fjernet den og politiet ikke gjorde jobben sin kunne ingenting bevises. Takk og pris for everket, selv om de lyver og stjeler.
Energi lagret i tanken - er iøvrig massivt mye større - og definitivt ikke hverken mindre eller mindre farlig end en 16 (eller 100) amp kurs på 230 (eller 400) volt. Bevegelsesenergi i bilen ved 90 km/h er altså ved katastrofe (1 sek) ca. 1,3 megaWatt.
Det jeg og etter min klare oppfattelse mange her på forum ønsker - er et autorisert kurs i stil med f.eks. båtførerprøven. For at sammenligne: du får en utdannelse i viktigste - men likevel relativ enkle forhold til sjøs. Uten kan du likevel lovlig føre en 50 fot's Prinscess i 30 knob - om du er gammel nok. Men med - er det (etter min mening) litt mer sikkert. Samtidig er det vel neppe noen med vettet i behold som trur de med slikt kurs er blitt ferdigutdannet til at bli kaptein på Danskebåten - eller en supertanker?!
Sammenligningen er at et slikt kurs burde bli innført - som gir dig lov til enkle oppgaver i egen bolig. Eksempelvis at skifte stikkontakt, bryter (ikke heng meg.. oppvokst i land med annen nomenklatur for slike...) og sette opp K-rør og trekke pn-kable i disse. Samt spikre opp PR-kabel. Om du får lov at skru sammen koblinger er ikke engang viktig her - kunne men kunne like gjerne for min del vere den del som skulle gøres av elektriker.
Og definerer i denne sammenligning skabet som "danskebåten" eller supertankeren - her har amatører kurs eller ei ikke noe som helst at gjere.
I så fall slikt vart gjennomført - ville det for det første bli regulert. For det andre - etter min enkle opfattelse - mer sikkert og endelig - så trur jeg at langt hovedparten av "gør det selv" vil se det som en HELT OK grense for hva er ok - og hva som ikke er ok.
Takk takk, hva skulle vi ikke gjort uten eksplosjonsvernet ;D
Legger ut tabellen for 2010 hvis andre er interessert (har vel blitt etterlyst fra meg og flere andre før).
Hele landet
2010
Alle brannårsaker 5 344
1.1 Påsatte branner - Åpen ild 112
1.9 Påsatte branner - Annen påsatt 14
2.1 Åpen ild - Røyking 49
2.2 Åpen ild - Levende lys 54
2.3 Åpen ild - Aske, slagg og varmt avfall 46
2.4 Åpen ild - Bekksot 35
2.5 Åpen ild - Fyrstikker/lighter 14
2.6 Åpen ild - Utpuffing fra ildsted/skorstein 14
2.7 Åpen ild - Varme arbeider/sveising/skjæring/lodding 21
2.8 Åpen ild - Fyrverkeri 6
2.9 Åpen ild - Annen åpen ild 79
3.1 Elektrisk årsak - Jordfeil 3
3.2 Elektrisk årsak - Kortslutningsbue/Parallellysbue 15
3.3 Elektrisk årsak - Serielysbue 122
3.4 Elektrisk årsak - Krypestrøm 6
3.5 Elektrisk årsak - Linjebrudd 1
3.6 Elektrisk årsak - Overspenning 1
3.7 Elektrisk årsak - Komponentsvikt 17
3.9 Elektrisk årsak - Annen elektrisk årsak 159
4.1 Feil bruk - Tørrkoking/overoppheting 109
4.2 Feil bruk - Tildekking 57
4.3 Feil bruk - Stråling 17
4.4 Feil bruk - Manglende vedlikehold 2
4.5 Feil bruk - Feil montering 6
4.9 Feil bruk - Annen feil bruk 32
5.1 Eksplosjon - Støv 0
5.2 Eksplosjon - Sprengstoff 0
5.3 Eksplosjon - Gass 2
5.9 Eksplosjon - Annen eksplosjon 3
6.1 Selvtenning - Biologisk 3
6.2 Selvtenning - Fysisk 17
6.3 Selvtenning - Kjemisk 13
6.9 Selvtenning - Annen selvtenning 17
7.1 Naturlige fenomener - Lynnedslag 7
7.9 Naturlige fenomener - Andre naturlige fenomener 1
8.1 Annen årsak - Friksjon 1
8.2 Annen årsak - Stråling og ledning 17
8.3 Annen årsak - Utstyr for flytende/gassformig brensel 11
8.9 Annen årsak - Annet 70
9.1 Ukjent 336
9.9 Ikke rapportert 3 855
F.o.m. 2010 er pipebranner (som tidligere ble registrert på kvartalsrapport) inkludert i bygningsbrannene Kilde: DSB
Noe som skulle gi elektrisk årsak ca 6% av totalen!
Vel for i si det slik, Jeg har respekt for lovverket. Jeg har ikke kobblet noe ennå. Jeg starter tråden med
"Jeg setter opp ny lysbryter og ledninger til baderom. Her er mitt koblings skjema."
Jeg har lagt opp alt klart samt jeg ville vite åssen farge på kabel jeg burde kjøpe. Jeg har snakket med en Elektriker som er en gammel ungdoms venn av meg og han sa det var greit att jeg satt opp rør med ledninger i, men sa jeg ikke burde koble det, greit nok. Så skal han se på om alt er klart til tilkobbling etter Jul.
Takker for mange gode tips og innspill. Mange er Elektrikere her i forumet og det respekterer jeg. Stolthet for faget er viktig, og ikke minst sikkerhet så klart. Så jeg beklager til Admin om jeg oppfordrer andre til og sette opp rør og kabler klart til kobbling.
Jeg er utdannet Tømrer ja, og vet litt om div rør/elektro. Men jeg jobber ikke som tømrer nå og det er lenge siden jeg gjorde det. Så det eneste jeg ville forsikre meg om i starten var att dette var en riktig måte å koble dette på. "eller gjøre det klart til kobbling"
I praksis betyr det som regel en kobling som får varmgang, dvs at den gnistrer pga dårlig kontakt. Dette kan komme av dårlig tilkobling, korrosjon på lederen, alder (lederen "snepper" av) osv.
Ut fra denne satistikk er alstå langt over halvparten av hendelser "ukjendt" - 3855. Det tør jeg oppfatte som dårlig føring og oppfølging av statistikk - og oppfatter dette som mildt sagt alarmerende. I fall det innen mit yrke (lege) var over halvparten innen dødsfall man ikke kunne redegøre for - havde det LANGT før slike tall blittt en omfattende gjennomgang.
Innen EL merker sig ut serie-lysbue og "annen elektrisk årsak", disse to (første rimelig spesifikk, andre komplett uspesifikk) burde vel egentlig styringsmaktene gå litt mer i detaljer på?
Hvis alt er brent, smeltet og knust til støv, så er det jammen ikke lett å si hva som tar fyr. Personlig blir jeg så imponert noen ganger at jeg tror brannteknikerne bare gjetter årsak i enkelte tilfeller.
Det legges nok til langt mer ressurser når liv går tapt. Penger er nå bare penger for en gangs skyld. Det hender at forsikringsselskapene kjører sin egen etterforskning ved branntilløp.