Ikke halvparten, men ca 132 Volt ved 230V linjespenning
Når det er lavere enn 132. Går da strømmen som er borte over et apparat? Når det er høyere enn 132. Flyr da strømmen til jord? Eller er det ikke nok utgjevning mot 0?
Du har trolig et IT-nett, 3*230V mellom faselederne. "Jord" er noe som svever imellom. Du bruker ikke jord til noe som helst. Et vanlig 230V apparat som er koblet mellom to faseledere bryr seg ikke om hvor denne "jord" er.
hva er "jord". Når det trekkes laange ledninger mellom generator og deg, vil det være en kapasitiv kobling mellom de enkelte lederne og bakken, det "lekker" ørlite strøm til bakken. Når du måler mellom en fase og jord i huset ditt måler du denne spenningen. dersom alt er ideelt, vil du måle ca 132V mellom hver fase og jord. Legg merke til at 132+132 ikke blir 230. Det fordi det er faseforskjell mellom fasene og du må vektoraddere.
Dersom det er litt forskjell mellom lederne, (en i midten to på siden i et luftstrekk) så vil du måle et avvik fra 132V.
Dersom det er feil i et utstyr, så kan en fase kortsluttes direkte til jord. Da vil du måle 230 mellom to faser og jord og 0 Volt mellom siste fase og jord. Dette vil normalt fungere like herlig og på sykehus SKAL det fortsatt funke i kritiske områder.
Hva er forskjellen med et TN-nett? Spenningen mellom fasene er 400V og mellom en fase og "jord" er 230 V. Dette er ikke lenger jord, men nulleder fra midtpunktet i generator/trafo. Du kobler vanlige lyspærer mellom en fase og N-leder. 3-fasemotorer koblet mellom fasene må tåle 400V
Dersom det er en jordfeil, vil det normalt ikke ha noen betydning i et IT nett, men er uønsket. Dette fordi farenivåe øker. Derfor setter en nå inn sikringer med jordfeilbryter. Dersom denne oppdager at mer enn 30mA "blri borte", dvs lekker til jord, så kobles kursen ut.
Din Tesla burde fungere helt ok koblet mellom fasene i et IT 230V nett og mellom en fase og N-leder i et TN nett. Selve laderen burde ikke vite forskjellen i det hele tatt.
Er det 3-faselader i bilen?
PS. I komfyen din er det en jordkontakt. Platen i komfyren er koblet mellom faselederne, blikket i komfyren er koblet til jord. Så lenge det ikke er feil/overledning/jordfeil i komfyren har disse ikke noen kobling seg imellom.
Laderen i Tesla burde fungere tilsvarende: laderen er koblet mellom to faser, bilen chassis er koblet til jord. Ingen kobling mellom. Nå kan det være en test, men noe slik har jeg aldri hørt om. Dersom det oppstår en jordfeil hos en nabo 2 km unna, så vil ikke din bil ta lading? Høres søkt ut. Den vesle skjevheten du måler kan være en liten lekkajse til jord, men hvor? Om du jorder alt korrekt i huset ditt, men feilen er langt borte, så hjelper det ikke. En så liten "feil" kan ta lang tid å finne om du får noen til å lete etter den. Det eneste du kan gjøre som Telsa-eier med overfølsom lader er å kjøpe en dyr skilletransformator.
Du har trolig et IT-nett, 3*230V mellom faselederne. "Jord" er noe som svever imellom. Du bruker ikke jord til noe som helst. Et vanlig 230V apparat som er koblet mellom to faseledere bryr seg ikke om hvor denne "jord" er.
hva er "jord". Når det trekkes laange ledninger mellom generator og deg, vil det være en kapasitiv kobling mellom de enkelte lederne og bakken, det "lekker" ørlite strøm til bakken. Når du måler mellom en fase og jord i huset ditt måler du denne spenningen. dersom alt er ideelt, vil du måle ca 132V mellom hver fase og jord. Legg merke til at 132+132 ikke blir 230. Det fordi det er faseforskjell mellom fasene og du må vektoraddere.
Dersom det er litt forskjell mellom lederne, (en i midten to på siden i et luftstrekk) så vil du måle et avvik fra 132V.
Dersom det er feil i et utstyr, så kan en fase kortsluttes direkte til jord. Da vil du måle 230 mellom to faser og jord og 0 Volt mellom siste fase og jord. Dette vil normalt fungere like herlig og på sykehus SKAL det fortsatt funke i kritiske områder.
Hva er forskjellen med et TN-nett? Spenningen mellom fasene er 400V og mellom en fase og "jord" er 230 V. Dette er ikke lenger jord, men nulleder fra midtpunktet i generator/trafo. Du kobler vanlige lyspærer mellom en fase og N-leder. 3-fasemotorer koblet mellom fasene må tåle 400V
Dersom det er en jordfeil, vil det normalt ikke ha noen betydning i et IT nett, men er uønsket. Dette fordi farenivåe øker. Derfor setter en nå inn sikringer med jordfeilbryter. Dersom denne oppdager at mer enn 30mA "blri borte", dvs lekker til jord, så kobles kursen ut.
Din Tesla burde fungere helt ok koblet mellom fasene i et IT 230V nett og mellom en fase og N-leder i et TN nett. Selve laderen burde ikke vite forskjellen i det hele tatt.
Er det 3-faselader i bilen?
Takk for utfyllende svar.
Jeg sjekket diagrammer tidligere så har sett forskjellen på IT og TN. Og det er helt klart at jeg har 3 fas 230V IT anlegg. Da jeg ikke får noen PEN/jord leder inn fra nettleverandøren. Samt at det er et elgammelt luftstrekk. (Har fått lagt inn 4x50 alu) i bakken til den kommende nye el installasjonen. Men denne blir koblet av skagerak til stolpen der luftstrekket er koblet til idag.
Om det er 3 fase lader i bilen? Her blir jeg litt svimmel.. Men det er altså 3 fase lader. Men kun for 400V. Med den medfølgende laderen kan man lade på 1x13A 230V (schuko adapter), 3x16A 400V (rødt cee adapter). Eller 1 fas 32A 230V (blått cee adapter). Men man kan også bruke Type 2 ladekabel fra en vegglader som da er koblet til 3x32A 400V. (Maks for type 2 lading på 230v er da fortsatt 1 fas 32)
PS. I komfyen din er det en jordkontakt. Platen i komfyren er koblet mellom faselederne, blikket i komfyren er koblet til jord. Så lenge det ikke er feil/overledning/jordfeil i komfyren har disse ikke noen kobling seg imellom.
Laderen i Tesla burde fungere tilsvarende: laderen er koblet mellom to faser, bilen chassis er koblet til jord. Ingen kobling mellom. Nå kan det være en test, men noe slik har jeg aldri hørt om. Dersom det oppstår en jordfeil hos en nabo 2 km unna, så vil ikke din bil ta lading? Høres søkt ut.
ja det er rimelig frustrerende.. Har hatt bilen til lading i 2 mnder på TN nett, også flyttet jeg den akkurat hjem. Der var det ikke greit å stå
Var å målte hos naboen som har 114/117 og han er koblet med luftstrekk fra samme stolpe som meg, så er ganske sikker på at problemet ikke kommer utenifra.
Du oppgir kun to spenninger. Du må måle alle tre. Kanskje han får strøm fra to andre faser enn du.
Var å målte hos naboen som har 114/117 og han er koblet med luftstrekk fra samme stolpe som meg, så er ganske sikker på at problemet ikke kommer utenifra.
Du oppgir kun to spenninger. Du må måle alle tre. Kanskje han får strøm fra to andre faser enn du.
Har bare oppgitt 2 spenninger ja.. Hmm
Ja fordi vi begge får 3 faser med 230V inn til sikringsskapene våres. Og når jeg bare målte på ett av hans stikk i hans garasje. Så målte jeg da mellom 2 av fasene hans 234V. Også målte jeg mellom da det ene hullet/fasen og jord 114, den andre 117. Så da må jeg få se inni skapet hans da og finne noe som er koblet imot den siste fasen ikkesant?
Samt måle hos meg selv også da. For jeg har bare målt på tilgjengelige jordede stikkontakter.
Greieste er kanskje å måle direkte i sikringsskapet på hver fase mot jordingskinna. Jeg vet jeg har 3 hovedsikringer hos meg hvertfall. Og slik det er koblet ser det ut som alle 3 fasene er i bruk. Da det er satt opp noen gamle 20A kontakter i kjelleren hvor det er tydelig at dem er fordelt på alle 3 fasene. (var motorverksted i kjelleren i gamledager)
Har fått snakket med en elektrikker som skulle prøve å hjelpe meg imorgen med å måle. Så slipper jeg å plutselig henge fast i skapet.
ja det er rimelig frustrerende.. Har hatt bilen til lading i 2 mnder på TN nett, også flyttet jeg den akkurat hjem. Der var det ikke greit å stå :(
Dersom de små spenningsforskjellene du nevner er årsaken, vil jeg karakterisere Teslas lader som ubrukelig. Har flere ganger gått forbi en Tesla på offentlig ladeplass ved Adamstuen. Tenk deg at denne får strøm fra samme trafokrets som hele kvartalet: 200 leiligheter. I en av disse leilighetene er det et kjølekap som lager en liten lekkasje til jord, men bare mens det går. Resultatet er at Teslaen streiker? hvor lang tid vil det ta før en finner en slik "kommer og går" feil, om noen i det hele tatt vil forsøke?
Kort sagt, jeg tror det er noe annet som er feil her.
Generelt om lading. Det er i alle fall for meg ytterst forvirrende hva Tesla lades med når de snakker om 3-faselading og de svarer ikke. Trekker de symmetrisk eller er det en skjevkobling? Så langt jeg har forstått det har de nå to typer ladere: den originale enfaseladeren som det ev kan settes to av i bilen. Dertil en ny som mottar 3 faser 400 V og trekker symmetrisk fra alle tre faser. På en 3*400V 32 A kan du da trekke 22kW. At de ikke leverer lader for 3*230V til Norge er meg uforståelig. De har all HW allerede, bare å skru sammen!
Generelt om lading. Det er i alle fall for meg ytterst forvirrende hva Tesla lades med når de snakker om 3-faselading og de svarer ikke. Trekker de symmetrisk eller er det en skjevkobling? Så langt jeg har forstått det har de nå to typer ladere: den originale enfaseladeren som det ev kan settes to av i bilen. Dertil en ny som mottar 3 faser 400 V og trekker symmetrisk fra alle tre faser. På en 3*400V 32 A kan du da trekke 22kW. At de ikke leverer lader for 3*230V til Norge er meg uforståelig. De har all HW allerede, bare å skru sammen!
Det er ingen "ny" lader som trekker symmetrisk trefase 400V, det er den ene eller de to i selve bilen som gjør det. Den kan lade fra 3-fase (men bare 400V) uansett om du har en eller to ladere i bilen. Tesla med en bil-lader kan også lade fra 3*400V, men da bare 16A og 11kW. Ved to ladere (for max 22kW) er disse to antakelig ganske enkelt paralellkoblet.
Hver "bil-lader" består sannsynligvis av tre separate elementer, et mellom hver fase og N. (Som en 400V trefasemotor koblet i stjerne) Hvordan disse oppfører seg på 16/32A 230V enfase lurer jeg litt på; enten paralellkobles de tre elementene (slik at du får samme fase på alle faseleder-inngangene, og en faseleder på det stjernepunktet som ville vært N i en 400V-kobling), eller så er det ganske enkelt bare et av dem som brukes. :o
Det burde så vidt jeg kan begripe ikke være umulig (internt i bilen) å koble disse "lader-elementene" om til en trekant-kobling for 230V 3-fase, men så var det service-innstillingen hos produsenten/importøren/forhandlernettet, da... :-\ En grunn til at det ikke gjøres er kanskje at det kan bli trøbbel om man gjør en slik omkobling, og så kjører bilen på ferie til utlandet og prøver å lade fra en stasjon med 400V trefase...
Når det er lavere enn 132. Går da strømmen som er borte over et apparat?
Når det er høyere enn 132. Flyr da strømmen til jord? Eller er det ikke nok utgjevning mot 0?
interessant dette her
hva er "jord". Når det trekkes laange ledninger mellom generator og deg, vil det være en kapasitiv kobling mellom de enkelte lederne og bakken, det "lekker" ørlite strøm til bakken. Når du måler mellom en fase og jord i huset ditt måler du denne spenningen. dersom alt er ideelt, vil du måle ca 132V mellom hver fase og jord. Legg merke til at 132+132 ikke blir 230. Det fordi det er faseforskjell mellom fasene og du må vektoraddere.
Dersom det er litt forskjell mellom lederne, (en i midten to på siden i et luftstrekk) så vil du måle et avvik fra 132V.
Dersom det er feil i et utstyr, så kan en fase kortsluttes direkte til jord. Da vil du måle 230 mellom to faser og jord og 0 Volt mellom siste fase og jord. Dette vil normalt fungere like herlig og på sykehus SKAL det fortsatt funke i kritiske områder.
Hva er forskjellen med et TN-nett? Spenningen mellom fasene er 400V og mellom en fase og "jord" er 230 V. Dette er ikke lenger jord, men nulleder fra midtpunktet i generator/trafo. Du kobler vanlige lyspærer mellom en fase og N-leder. 3-fasemotorer koblet mellom fasene må tåle 400V
Dersom det er en jordfeil, vil det normalt ikke ha noen betydning i et IT nett, men er uønsket. Dette fordi farenivåe øker. Derfor setter en nå inn sikringer med jordfeilbryter. Dersom denne oppdager at mer enn 30mA "blri borte", dvs lekker til jord, så kobles kursen ut.
Din Tesla burde fungere helt ok koblet mellom fasene i et IT 230V nett og mellom en fase og N-leder i et TN nett. Selve laderen burde ikke vite forskjellen i det hele tatt.
Er det 3-faselader i bilen?
PS. I komfyen din er det en jordkontakt. Platen i komfyren er koblet mellom faselederne, blikket i komfyren er koblet til jord. Så lenge det ikke er feil/overledning/jordfeil i komfyren har disse ikke noen kobling seg imellom.
Laderen i Tesla burde fungere tilsvarende: laderen er koblet mellom to faser, bilen chassis er koblet til jord. Ingen kobling mellom. Nå kan det være en test, men noe slik har jeg aldri hørt om. Dersom det oppstår en jordfeil hos en nabo 2 km unna, så vil ikke din bil ta lading? Høres søkt ut. Den vesle skjevheten du måler kan være en liten lekkajse til jord, men hvor? Om du jorder alt korrekt i huset ditt, men feilen er langt borte, så hjelper det ikke. En så liten "feil" kan ta lang tid å finne om du får noen til å lete etter den. Det eneste du kan gjøre som Telsa-eier med overfølsom lader er å kjøpe en dyr skilletransformator.
Takk for utfyllende svar.
Jeg sjekket diagrammer tidligere så har sett forskjellen på IT og TN. Og det er helt klart at jeg har 3 fas 230V IT anlegg. Da jeg ikke får noen PEN/jord leder inn fra nettleverandøren. Samt at det er et elgammelt luftstrekk. (Har fått lagt inn 4x50 alu) i bakken til den kommende nye el installasjonen. Men denne blir koblet av skagerak til stolpen der luftstrekket er koblet til idag.
Om det er 3 fase lader i bilen? Her blir jeg litt svimmel.. Men det er altså 3 fase lader. Men kun for 400V. Med den medfølgende laderen kan man lade på 1x13A 230V (schuko adapter), 3x16A 400V (rødt cee adapter). Eller 1 fas 32A 230V (blått cee adapter). Men man kan også bruke Type 2 ladekabel fra en vegglader som da er koblet til 3x32A 400V. (Maks for type 2 lading på 230v er da fortsatt 1 fas 32)
ja det er rimelig frustrerende.. Har hatt bilen til lading i 2 mnder på TN nett, også flyttet jeg den akkurat hjem. Der var det ikke greit å stå
Du oppgir kun to spenninger. Du må måle alle tre. Kanskje han får strøm fra to andre faser enn du.
Har bare oppgitt 2 spenninger ja.. Hmm
Ja fordi vi begge får 3 faser med 230V inn til sikringsskapene våres. Og når jeg bare målte på ett av hans stikk i hans garasje. Så målte jeg da mellom 2 av fasene hans 234V. Også målte jeg mellom da det ene hullet/fasen og jord 114, den andre 117. Så da må jeg få se inni skapet hans da og finne noe som er koblet imot den siste fasen ikkesant?
Samt måle hos meg selv også da. For jeg har bare målt på tilgjengelige jordede stikkontakter.
Greieste er kanskje å måle direkte i sikringsskapet på hver fase mot jordingskinna. Jeg vet jeg har 3 hovedsikringer hos meg hvertfall. Og slik det er koblet ser det ut som alle 3 fasene er i bruk. Da det er satt opp noen gamle 20A kontakter i kjelleren hvor det er tydelig at dem er fordelt på alle 3 fasene. (var motorverksted i kjelleren i gamledager)
Har fått snakket med en elektrikker som skulle prøve å hjelpe meg imorgen med å måle. Så slipper jeg å plutselig henge fast i skapet.
Har du prøvd med en evse av et annet fabrikat?
Dersom de små spenningsforskjellene du nevner er årsaken, vil jeg karakterisere Teslas lader som ubrukelig. Har flere ganger gått forbi en Tesla på offentlig ladeplass ved Adamstuen. Tenk deg at denne får strøm fra samme trafokrets som hele kvartalet: 200 leiligheter. I en av disse leilighetene er det et kjølekap som lager en liten lekkasje til jord, men bare mens det går. Resultatet er at Teslaen streiker? hvor lang tid vil det ta før en finner en slik "kommer og går" feil, om noen i det hele tatt vil forsøke?
Kort sagt, jeg tror det er noe annet som er feil her.
Generelt om lading. Det er i alle fall for meg ytterst forvirrende hva Tesla lades med når de snakker om 3-faselading og de svarer ikke. Trekker de symmetrisk eller er det en skjevkobling? Så langt jeg har forstått det har de nå to typer ladere: den originale enfaseladeren som det ev kan settes to av i bilen. Dertil en ny som mottar 3 faser 400 V og trekker symmetrisk fra alle tre faser. På en 3*400V 32 A kan du da trekke 22kW.
At de ikke leverer lader for 3*230V til Norge er meg uforståelig. De har all HW allerede, bare å skru sammen!
Det er ingen "ny" lader som trekker symmetrisk trefase 400V, det er den ene eller de to i selve bilen som gjør det.
Den kan lade fra 3-fase (men bare 400V) uansett om du har en eller to ladere i bilen. Tesla med en bil-lader kan også lade fra 3*400V, men da bare 16A og 11kW. Ved to ladere (for max 22kW) er disse to antakelig ganske enkelt paralellkoblet.
Hver "bil-lader" består sannsynligvis av tre separate elementer, et mellom hver fase og N. (Som en 400V trefasemotor koblet i stjerne) Hvordan disse oppfører seg på 16/32A 230V enfase lurer jeg litt på; enten paralellkobles de tre elementene (slik at du får samme fase på alle faseleder-inngangene, og en faseleder på det stjernepunktet som ville vært N i en 400V-kobling), eller så er det ganske enkelt bare et av dem som brukes. :o
Det burde så vidt jeg kan begripe ikke være umulig (internt i bilen) å koble disse "lader-elementene" om til en trekant-kobling for 230V 3-fase, men så var det service-innstillingen hos produsenten/importøren/forhandlernettet, da... :-\
En grunn til at det ikke gjøres er kanskje at det kan bli trøbbel om man gjør en slik omkobling, og så kjører bilen på ferie til utlandet og prøver å lade fra en stasjon med 400V trefase...