(trådstarter)
   #21
 175     Vestfold     0

Er det den originale evse boksen som følger med bilen du bruker til å lade?
Har du prøvd med en evse av et annet fabrikat?


Jeg bruker den orginale. Har ikke tilgang på noen andre desverre uten å bestille en.

   #22
 25,367     Akershus     0
Her har Tesla oppgradert sidene sine litt: http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

Med utgangspunkt i tallene har jeg regnet litt, se vedlegg.

Jeg snakker fra nå bare om en lademodul i bilen. Den kan ha to.

Den originale amerikanske lademodulen var enfas, 110-240V. Det ville være mulig å koble 3 slike i stjerne og valgfritt koble dette til 3p 230V nett. Laderne ville da få 132V hver, eller samme konfigurasjon til et 400V nett og laderne ville få 230V. Altså innenfor ladernes spec. Hvorfor ikke Tesla tilbyr dette er en gåte.

Ut fra det de nå skriver på sine ladesider kan en litt forenklet si at en lademodul inneholder 3 ladere. Hver av dem trekker ca 15A. En kan koble inn en (13-16A kurs) to (32 A kurs) eller 3 i stjerne på en 3p 400V 16A kurs.

Dersom disse nye laderne fortsatt aksepterer 110-240V, burde det være mulig å kjøre denne lademodulen fritt på 230 eller 400V nett. Imidlertid kan det være at Tesla har lagt inn begrensninger. En slik mulighet kan også være begrenset  av forskrifter/standarder.  Uansett ganske frustrerende for IT-nett-Tesla-eiere, all hardware er på plass, mangler bare litt "papirer".

PS, en kan også stusse over at de øyensynlig utnytter 32A kurs såpass dårlig. Det er 5A mer å ta av.
Vedlegg:
Signatur
  (trådstarter)
   #23
 175     Vestfold     0


Generelt om lading. Det er i alle fall for meg ytterst forvirrende hva Tesla lades med når de snakker om 3-faselading og de svarer ikke. Trekker de symmetrisk eller er det en skjevkobling? Så langt jeg har forstått det har de nå to typer ladere: den originale enfaseladeren som det ev kan settes to av i bilen. Dertil en ny som mottar 3 faser 400 V og trekker symmetrisk fra alle tre faser. På en 3*400V 32 A kan du da trekke  22kW.
At de ikke leverer lader for 3*230V til Norge er meg uforståelig. De har all HW allerede, bare å skru sammen!

Det er ingen "ny" lader som trekker symmetrisk trefase 400V, det er den ene eller de to i selve bilen som gjør det.
Den kan lade fra 3-fase (men bare 400V) uansett om du har en eller to ladere i bilen. Tesla med en bil-lader kan også lade fra 3*400V, men da bare 16A og 11kW. Ved to ladere (for max 22kW) er disse to antakelig ganske enkelt paralellkoblet.

Hver "bil-lader" består sannsynligvis av tre separate elementer, et mellom hver fase og N. (Som en 400V trefasemotor koblet i stjerne) Hvordan disse oppfører seg på 16/32A 230V enfase lurer jeg litt på; enten paralellkobles de tre elementene (slik at du får samme fase på alle faseleder-inngangene, og en faseleder på det stjernepunktet som ville vært N i en 400V-kobling), eller så er det ganske enkelt bare et av dem som brukes. :o

Det burde så vidt jeg kan begripe ikke være umulig (internt i bilen) å koble disse "lader-elementene" om til en trekant-kobling for 230V 3-fase, men så var det service-innstillingen hos produsenten/importøren/forhandlernettet, da...  :-\
En grunn til at det ikke gjøres er kanskje at det kan bli trøbbel om man gjør en slik omkobling, og så kjører bilen på ferie til utlandet og prøver å lade fra en stasjon med 400V trefase...


Det har vært mye frem og tilbake hvorfor og hvordan de har løst dette. De lovet først 3 fase lading i europa. Men ville aldri love 3 fase 230 selv om vi maste om det. Det de har sagt nå er at det kommer en high powered wall connector til neste år som skal støtte 3 fase 230V. Men det er ikke så farlig for min del. Selv om jeg trenger masse strøm er 32A enfase mer enn nok.

Var å sjekket idag. Var kl 15.30 en fase mot jord 94v og annen fase 180 volt. Skulle målt mer, men venter til elektrikkeren har vært her og megget. Håper det var skrevet riktig.
  (trådstarter)
   #24
 175     Vestfold     0

Her har Tesla oppgradert sidene sine litt: http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

Med utgangspunkt i tallene har jeg regnet litt, se vedlegg.

Jeg snakker fra nå bare om en lademodul i bilen. Den kan ha to.

Den originale amerikanske lademodulen var enfas, 110-240V. Det ville være mulig å koble 3 slike i stjerne og valgfritt koble dette til 3p 230V nett. Laderne ville da få 132V hver, eller samme konfigurasjon til et 400V nett og laderne ville få 230V. Altså innenfor ladernes spec. Hvorfor ikke Tesla tilbyr dette er en gåte.

Ut fra det de nå skriver på sine ladesider kan en litt forenklet si at en lademodul inneholder 3 ladere. Hver av dem trekker ca 15A. En kan koble inn en (13-16A kurs) to (32 A kurs) eller 3 i stjerne på en 3p 400V 16A kurs.

Dersom disse nye laderne fortsatt aksepterer 110-240V, burde det være mulig å kjøre denne lademodulen fritt på 230 eller 400V nett. Imidlertid kan det være at Tesla har lagt inn begrensninger. En slik mulighet kan også være begrenset  av forskrifter/standarder.  Uansett ganske frustrerende for IT-nett-Tesla-eiere, all hardware er på plass, mangler bare litt "papirer".


Fin oversikt!

Ja man kan bruke laderne fritt over 230V og 400V anlegg. Man trenger ikke gjøre så mye. For den sjekker tilgjengelig kapasitet og hva den er koblet imot. Nå har jeg fått litt ny info. Det viser seg at feilmeldingen som oppstår på IT nett som slår ut ladingen er falsk. De har tydeligvis fått på plass de som lager firmware updatene her i Norge. Og i neste versjon skal dette fikses. (Om dette blir gjort er en annen sak..)

Fikk allerede en update i natt. "If the Model S onboard charging system detects unexpected fluctuations in the input power to the vehicle, it will automatically reduce the charging current by 25%. For example, this will reduce a 40 amp charge rate to 30 amps.This change is designed to help protect you even when a problem exists that is outside of the car or charging electronics. It should significantly increase robustness and safety in the unlikely situation that a home wiring system receptacle, adapter or cord is unable to meet its rated current capacity."

Men tviler dette hjelper mye på min jordfeil uansett. Må få dette fikset.

Edit/OT: Renault har vist også jordingsproblemer med bilene sine. Transnova har gitt penger til et selskap som skal lage ladebokser med galvanisk skille og greier.. http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/
Blir nok et billigere alternativ enn vanlig skilletrafo.
Edit2: Den kommer faktisk til sommeren.
   #25
 25,367     Akershus     0

Var å sjekket idag. Var kl 15.30 en fase mot jord 94v og annen fase 180 volt. Skulle målt mer, men venter til elektrikkeren har vært her og megget. Håper det var skrevet riktig.


Vær oppmerksom på at en jordfeil kan være hvor som helst på hele trafokretsen du er tilknyttet og at den kan variere fra dag til dag og time til time alt avhengig av hva feilen er og hva alle naboene kobler til og fra. Det er ikke gitt at en elektrikker hos deg hverken finner noe eller kan gjøre noe. Det eneste som umiddelbart kan hjelpe er en skilletrafo.

Dersom en skal lade på offentlig ladeuttak bør en mao også ta med skilletrafoen i bilen.
Signatur
  (trådstarter)
   #26
 175     Vestfold     0


Var å sjekket idag. Var kl 15.30 en fase mot jord 94v og annen fase 180 volt. Skulle målt mer, men venter til elektrikkeren har vært her og megget. Håper det var skrevet riktig.


Vær oppmerksom på at en jordfeil kan være hvor som helst på hele trafokretsen du er tilknyttet og at den kan variere fra dag til dag og time til time alt avhengig av hva feilen er og hva alle naboene kobler til og fra. Det er ikke gitt at en elektrikker hos deg hverken finner noe eller kan gjøre noe. Det eneste som umiddelbart kan hjelpe er en skilletrafo.

Dersom en skal lade på offentlig ladeuttak bør en mao også ta med skilletrafoen i bilen.


Hehe.. jeg kryper heller tilbake til diesel før jeg vipper en skilletrafo inn bakluka.

Er mest avhengi av oppkobling hjemme. Har bra uttak på jobben så dette dekker 99% av året. Offentlige plasser er også som oftest tilpasset mindre biler. Og disse bilene trenger også denne strømmen mer så de skal få ha den i fred.

Hvis jeg skulle gå for en skilletrafo lurer jeg på hvilken jeg hadde gått for. Transformator trenger jeg ikke. Da dette bare betyr mere belastning på de 80A jeg får på det nye el-anlegget i huset. Det hadde vært ålreit med en ca 20kva 3 fase trafo for å kunne ladet med nesten 20 kw. Men da måtte jeg uansett kjøpt en vegglader i tillegg siden UMC som medfølger ikke støtter mer enn 16A på 400V. 32A 1 fas holder lenge så da kunne jeg gått for skileltrafo på 50A kursen jeg har lagt frem til garasjen og fått et helt eget nett her uten jordfeil ikkesant?

Kjappeste og rimeligste fix for min del blir da http://www.noratel.no/content/view/full/3115
10 kVa Som burde holde til å lade med 1 fas 32A. Så slipper jeg at trafoen må være i gang for annen strøm i garasjen. Ser for meg 50A sikring ut fra hovedskapet inn i eget skap i garasjen. Egen egnet sikring ut til skilletrafoen med bryter ved tilkoblingspunktet for lading. Slik at trafo skrus av/på i forbindelse med tilkobling av bilen.
   #27
 222     0
Har montert en Tesla lader for en tid tilbake, TN 400 V. Egen og spesiell jordfeilbryter 30mA (men annen kar. enn vanlig) ble montert før en C32A 4-pol sikring (uten jordfeilbryter). Det er visst noe med strømmene som gjør at en vanlig jfa ikke egner seg. Dette var en lader fra Salto. La meg ikke så mye borti den jordfeilbryteren da jeg fikk levert alt utstyret i en eske... Ermm

  (trådstarter)
   #28
 175     Vestfold     0

Har montert en Tesla lader for en tid tilbake, TN 400 V. Egen og spesiell jordfeilbryter 30mA (men annen kar. enn vanlig) ble montert før en C32A 4-pol sikring (uten jordfeilbryter). Det er visst noe med strømmene som gjør at en vanlig jfa ikke egner seg. Dette var en lader fra Salto. La meg ikke så mye borti den jordfeilbryteren da jeg fikk levert alt utstyret i en eske... :-/


Jeg har salto lader på jobben. Fikk denne samme sikringen med boksen som skulle brukes Smile
   #29
 178     Nordeuropa     0


Hehe.. jeg kryper heller tilbake til diesel før jeg vipper en skilletrafo inn bakluka.


Jeg syns jeg så lenger opp i tråden at du er i ferd med å oppgradere strømmen inn til huset. Antar at du fortsatt må slite med IT nett.
Mener å ha lest enten her eller på et elbilforum en kar som tilbød 25kVa trafo som konverterer fra 3x230 IT til 3x400 TN. For rundt 10 kNOK.

Det kan jo være noe å vurdere. Vet i alle fall at jeg skal legge trekkerør til garasjen og dimensjonere kablingen fra gata og inn til huset, slik at det kan være en opsjon med trafo i garasjen om jeg skulle få desperat behov for bil en gang.

Dag B
   #30
 63     0
Har en Evse Unit (veggboks) du kan låne for å se om der er den originale evse kabelen eller selve bilen som skaper krøll ved jordfeil. Bor på Nøtterøy.