8,074    7    1  

Feil på elektrisk anlegg - reklamasjon 13 år etter installasjon?

 58     Randaberg     1
I julen røk koketoppen på kjøkkenet og med den gikk også sikringen. Men sikringen som røk var på 13A og på en kurs som er merket med "stue" i sikringsskapet. 20A sikringen som er merket med "koketopp" er dermed antagelig koblet på en helt annen kurs som har 1.5 eller 2.5 kvadrat ledninger. Det er 4 kvadrat til koketoppen (håper jeg).

Sikringskap og anlegg forøvrig ble installert under ombygging av huset for litt over 13 år siden. Kan jeg reklamere på denne jobben og forlange at de ordner opp uten kostnad for meg? Jobben ble gjort av et relativt stort firma som fortsatt eksisterer.


   #1
 2,297     Ski     0
Siste frist for reklamasjon er 13 år ved grove (grovt uaktsom) feil, så nei.
   #2
 22,342     Akershus     0
Jeg ville ha klaget og eventuelt sagt at dette var feilaktig etterkontroll. Du har overskredet reklamasjonstiden, men ved forsett (eller kanskje også grov uaktsomhet) kan dette trekkes videre. Er du sikker på at sikringen var 13A? Har du funnet ut hvor de evt 20A havner?
   #3
 21,481     Enebolig     0
Jeg ville tatt en telefon til firmaet. Hvis de er seriøse, så vil de rydde opp etter seg.
Men det er forsåvidt greit å ha alt klart dersom det viser seg at de ikke vil ordne opp.


http://www.forbrukerentreprise.no/handverkertjenesteloven/%C2%A7-22-reklamasjon/


§ 22. Reklamasjon.

(1) Forbrukeren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom tjenesteyteren ikke blir underrettet om at mangelen påberopes innen rimelig tid etter at forbrukeren oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

(2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Fristene etter dette ledd gjelder ikke så langt tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

(3) Tjenesteyteren kan ikke gjøre gjeldende at det er reklamert for seint etter (1) eller (2) dersom tjenesteyteren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

(4) Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
  (trådstarter)
   #4
 58     Randaberg     0
Har nå sjekket, det er 20A sikring på kursen for stua og der er det 1.5 kvadrat kabling. Har lys, varme, TV og PC på den kursen. Her kan det vel bli skummelt varmt før sikringen løser ut? Det er vel en kjapp jobb å bytte plass på disse sikringene så vil tro at installatøren ordner opp. Skal kontakte de i morgen. Om de ikke tar ansvar så får jeg heller navngi de her  Wink
   #5
 22,342     Akershus     0

Jeg ville tatt en telefon til firmaet. Hvis de er seriøse, så vil de rydde opp etter seg.
Men det er forsåvidt greit å ha alt klart dersom det viser seg at de ikke vil ordne opp.


http://www.forbrukerentreprise.no/handverkertjenesteloven/%C2%A7-22-reklamasjon/


§ 22. Reklamasjon.

(1) Forbrukeren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom tjenesteyteren ikke blir underrettet om at mangelen påberopes innen rimelig tid etter at forbrukeren oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

(2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Fristene etter dette ledd gjelder ikke så langt tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

(3) Tjenesteyteren kan ikke gjøre gjeldende at det er reklamert for seint etter (1) eller (2) dersom tjenesteyteren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

(4) Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Orker ikke å sjekke, men denne loven er vel nyere enn den elektriske installasjonen? Det er loven som var aktuell på tidspunktet som skal følges, og den er liknende, kanskje lik, på dette punktet.
   #7
 107     0
Bare å ta kontakt med firmaet. Dette bør de ordne opp i uansett hvor lenge det er siden.

Godt du ikke har belastet stue kursen så veldig mye, men du bør kreve at de kontrollerer kablingen til stue.

Merkelig at elektrikeren har klart dette uten å legge merke til det da man ser klart forskjell på 1.5mm og 4mm ledning.. Må ha vært rimelig fyllasjuk.