4,725    10    0  

Fjernkontroll for styring av løftebukk ??

 1,062     Lindesnes     0
Heisann, jeg har en løftebukk som jeg ønsker å styre med fjernkontroll.
Det kan til tider være frustrerende og irriterende å jobbe under en bil og så må bilen litt opp eller ned litt, ofte så er det jo slik at en holder på noe elelr er opptatt med begge hender og kan derfor ikke rekke frem til bryterpanelet.
Så jeg er rett og slett på jakt etter en fjernkontroll med mottaker og relestyring eller noe som kan brukes til dette, noen som har peiling på hva som kan brukes og hvor dette kan skaffes til en rimelig penge?
Vet det finnes en del slike systemer for montering på kraner og diverse, men dette koster ofte skjorta og ligger på 4-5000,- og oppover :o
Alle tips og ideer mottas med stor takk Smile
Signatur

BEF
   #1
 247     Bærum     0
Er en grunn til at slikt utstyr ikke leveres med fjernkontroll. Du skal ikke stå under når en løftebukk opererer! Vis du, som du tydeligvis har lyst til, å stå under når den går finnes det masser av fjernkontroller med styrebokser som du kan koble over bryterne til løftebukken. ELFA har endel slike sett.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 1,062     Lindesnes     0
Takk for tips :)

Er klar over at dette systemet mitt er langt fra anbefalt elelr etter boka ;D
En ting er hva som er lurt og hva som står av advarsler alle veier på bukken, en annen sak er i praksis.
Det blir til at en står under løftebukken og holder på ett eller anna dritt mens en annen styrer bukken og det er jo ikke alltid at en har tilgang på en ekstra arm da, så derfor ønsker jeg meg dette systemet.
Jeg hadde en løftebukk for mange år siden med ett slik system, var dum nok til å hive hele dritten når bukken var utslitt, har angret siden da :(

Skal sjekke ut elfa sine sider Wink
Signatur
   #3
 4,110     Akershus (Follo)     0
Kan du ikke bare legge "utlagt tarm" på bryterene?
Sett opp/ned brytere i en boks og ledning til styreboksen. Med en kraftig magnet i bunnen av boksen kan den parkeres nær der du jobber.

Vil du kjøre safe så kjører du ned funksjonen gjennom en bryter med arm og rulle som nekter deg å kjøre lenger ned enn f.eks til 1m. Den som er dum nok til å insistere på å stå oppreist til bukken kommer ned dit får jobb i postens fortollingstjeneste!

Signatur
  (trådstarter)
   #4
 1,062     Lindesnes     0
Jeg har en solid og god girkassejekk under løftebukken til en hver tid, justerer inn høyden på denne og slipper bilen ned mot den, denne klarer fint å holde hele bilens vekt alene, så det er min sikring ;)
Har til dags dato etter over 20 år aldri hatt bruk for noen ekstra sikring da, men har den allltid med meg fordiom.

har hatt en slik uttlagt tarm tidligere, hadde fra en gammel lift med snurrekabel på, men den holdt ikke lenge, den ble klipt i filler ved at den enten la seg i klem under armene til løftebukken, eller så havnet den inn i den lange skruen til løften inni tårnet, skjøtet den kabelen 5-6 ganger på en måned før hele kontollboksen forsant inn i skruen og ble tygd i filler ::)
Så er faringene med "utlagt tarm" er litt negative.
Signatur
   #5
 24,668     Akershus     0
Kan lages av en fjernstyrt strømbryter: Clas 36-1186 + to trykknapper + litt lodding, men usikker på om jeg vil anbefale det.

Har et lignende problem: "Utlagt tarm" med manøverboks for båtkran (i båthavna, ikke min kran!). Manøverboks har store, gode trykknapper for opp og ned, men tarmen er for kort! Noen med forslag til "ekstrautstyr" med "finger" som kan trykke? Mao en elektromagnet/stempel-løsning.
Signatur
   #6
 70     Åsnes     0
Du bør ha en fjernstyring av god kvalitet, så du ikke risikerer at løftebukken begynner å løfte/senke uten at du trykker på noe. Det kan skje feks av radiostyrt bil, Garasjeåpnere, Trådløse brannvarslere, Sentrallåsen til bilen etc.
Jeg jobber i elketrogrossist bransjen og vi har brukt mye www.sacoteknikk.no
Ansonic fjernstyringer. Veldig stabile fjernstyringer.
   #7
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Sier litt om intelligensnivået ditt som vil stå under en løftebukk i operasjon - usikker på om jeg skal gi deg råd eller ikke  ;D

Enkleste: Kjøp en boks til knappene som kjører bukken opp/ned og legg til en kabel som tåler litt, gjerne gummikabel som tåler olje. Du kobler da bare knappene til eksisterende ledninger, men her med en forlengelse i form av gummikabelen.

  (trådstarter)
   #8
 1,062     Lindesnes     0
Er nødt til å satse på kvalitet og noe som er stabil, å begynne å mekke sammen noe C.O tror jeg er lurt å stå over.
Men jeg fikk tak i noe fra Toolfarm.no, dette skulle være stabilt, rask i responsen, slik at en ikke får forsinkelser etter at en har slept knappene.
Er og viktig at en er nødt til å holde inne knappene får å få bevegelse og at den bryter så fort knappene slippes, denne jeg fikk tak i nå gjorde alt dette, og det til en pris på 1500,- :)

Kan gjerne kalle meg for uinteligent siden jeg oppererer løftebukken mens jeg står under den, men om en vet hvordan en løftebukk er oppbygd så skjønneren at det er faktisk ikke så på helsa løs som en skulle tro.
Hele løftingen skjer med en lang gjengestav som snurrer rundt, og rett og slett skrur bukken opp eller ned, alt etter hvilken vei skruen går, så om motoren ryker så ender en bare opp med ett satans problem med å få bilen ned igjen.
Det eringenting som tilsier at noe kan gå så galt på denne løftebukken så en får den i hue, og det at den blir betjent mens det står folk under skjer på hvert eneste bilverksted daglig ;)
Fordelen på ett bilverksted er at der er det gjerne flere folk som kan være med å hjelpe til med å trykke på knappene for deg.
Signatur
   #9
 24,668     Akershus     0
Det med CO var litt spøk, men slik du forklarer bukken din, så ville jeg faktisk ikke betenkt meg selv, dog under den forutsetning at det finnes noe stopp-system som sikrer at bilen ikke kommer lavere enn f.eks. 1m før jeg er ute!

En annen ting er om en gidder å mekke. (Og ombygningen ville gitt to trykknapper: "opp" og "ned" med stopp når knappen slippes)

Signatur
   #10
 4,110     Akershus (Follo)     0
Den går saaakte. Som supportavdelingen sier går de (aller fleste) på en skrue med muttere på løftearmene. Hvis gjengene på mutteren ryker eller blir for kratig slitt så ligger det en mutter til under den. Denne vil fange den opp så den ikke dumper til bunns. Når det skjer skal det også være umulig å kjøre bukken. Dette fordi man ikke skal kunne bruke bukken på disse sikkerhetsmutterene. Dette gjelder ialfall de 2-søylerene jeg har brukt. Jeg har dog sett en urgammel tosøyler med wiretrekk, men den hadde også fallsikring.

Det er også ganske lett å lage en sikerhetsstopp ved en viss høyde slik at man må på kontrollboksen og trykke en knapp i tillegg til ned knappen for å få den nedforbi dette punktet. Ingen logikk utenom en kambryter i serie med ned-knappen og en operatørknapp over denne igjen trengs for dette.

Men jeg for min del syns det er bare et greit avbrudd med en spasertur bort til kontrollboksen etter å ha stått med henda over hodet og nakken i nitti grader en stund. På den bukken jeg bruker er det ingen utlagt tarm, men en pressluftledning har fast plass på bukken og har ennå ikke blitt kvestet, så det bør gå bra med en kabel og.
Signatur