327    30    3  

For liten hovedsikringen?

 9     0
Lurer på om elektrikeren har satt inn for liten hovedsikring i huset mitt? (De la opp alle kurser/nytt hus)

Hovedsikringen går ofte når jeg lader bilen
Som er på en B32 amp 1fas
Sikringen kan gå etter flere timer med lading
Og når det skjer så har jeg sjekket tempen på 
Sikringen og den er rundt ca 30 grader
Og den kan gå på natta også og da er det lite forbruk i huset, vvb og ventilasjon +  noe LED lys.

Tverrsnittet er som på bildet 16mm2 og da vil jeg tro at 40 amp 3 fas er litt for liten

Kunne den ha vært oppgradert til en større sikring?

Det merkelige er at hvis jeg velger at bilen skal lade på 27 amp så går sikringen da også

Har finnet ut at 25 amp er ok, da går ikke sikringen

PS. Sikringen til bilen har aldri gått det er bare hovedsikringen som går.
For liten hovedsikringen? - DC08604D-051E-47BF-A373-D5A4B929B65E.jpeg - roger_fredheim@hotmail.com

   #1
 3 606     Asker     0
Du har ganske lite igjen til å drifte et helt hus dersom du drar 32 til en bil. Riktig nok tre faser, men det er bare en faktor på 1,73.
Signatur
   #3
 23 334     Akershus     0
Har du TN eller IT nett inn? 40 A antyder TN samtidig antyder 63 IT.

Se på kursfortegnelsen. Foto av tekst på måler og foto av hovedsikring.

Dersom det er TN, bør en passe på hva annet som ev går på samme gren av hovedsikringen. Dersom det er IT, så henger mye sammen og blir fort uoversiktlig.
Signatur
   #4
 3 981     1
Ut fra bildet av kursfortegnelsen ser vi at det er TN 400v.
Er Chint da.
De er ikke kjent for å kunne overbelastes. Mulig hovedsikringen sitter inntil ladesikringen? Da kan de påvirke hverandre.
TBL
   #5
 297     Lørenskog     0
Trådstarter har lagt inn bilde fra sikringsskap, det står TN-CS

40A * 230 V = 9,2 kW pr fase, der bilen kan belaste en av fasene med opp til 7,3 kW.
Ved å justere ned til 25A, 5,7 kW går ikke sikringen.

Tyder på at fasen bilen lader på har en, eller flere andre belastninger på ca 3,6 kW, som gjør at hovedsikringen går.

Har erfart hovedsikringen kan gå om fordeling mellom faser ikke er god nok. Om trådstarter sjekker hvordan fasene er fordelt så kan det være det er mulig å bytte om - slik at elbilen kan lades uten at hovedsikringen går.

Å lade elbilen på trefase er en fordel, men det er flere ting som kreves for at det skal vøre mulig:
- Bilen må støtter lading på flere faser.
- Det er lagt opp trefase (5 leder kabel) til ladeboksen.
- Selve ladeboksen må støtte trefase lading.
- Kabel mellom ladeboks og bil må støtte trefase lading.

Husk også:
Med ny modell for nettleie innført 1. juli med fastleddstrinn kan det lønne seg å lade elbilen på mindre effekt, og lengre tid. Men, på et nytt anlegg skal det fungere å benytte full effekt, dette bør uansett rettes, selv om en i det daglige lader saktere. Kan være en har behov for å lade raskere noen ganger.
  (trådstarter)
   #7
 9     0
Ut fra bildet av kursfortegnelsen ser vi at det er TN 400v.
Er Chint da.
De er ikke kjent for å kunne overbelastes. Mulig hovedsikringen sitter inntil ladesikringen? Da kan de påvirke hverandre.

Hovedsikringen og ladesikringen er ikke ved hverandre, de har god avstand
For liten hovedsikringen? - F01A2CCB-DAF8-4A32-B07B-2941F9368B80.jpeg - roger_fredheim@hotmail.com

HSt
   #8
 33 164     Lillestrøm kommune     0
Det er jo for stor belastning ellers i huset, fra måler burde jo TS kunne beregne last som er ved siden av el-bil

Model X skulle vel klare 3-fase lading (?) , hva slags ladeboks ?
   #9
 23 334     Akershus     0
Ser en på øvre rad og antar trefase fordelingsskinne, så synes det å være endel kurser i parallell med billadingen. Trolig for mye slik at hovedsikringen går.

- Nøy deg med 25A lading. De aller fleste klarer seg med 10-15A.
- Bytt hovedsikring om mulig.
- Bytt ladeuttak til 3*16A. Det fungerer mot model X og andre Tesla. Ander biler kan være litt mer uklart.
- Koble om i skapet lik at L1 og L2 mater huset mens L3 er eksklusiv for lading og ev noe kjent last.
Sum < 40A
Signatur