#11
 61     0
Takker for svar. Tingen er at det ikke er noe komfyruttak. Jeg må bruke en vanlig 16A kurs, da jeg ikke vil betale over 10.000 for en stikkontakt på et kjøkken jeg ikke engang skal bruke selv.

10m var nok litt mye, men blir fort nærmere 5 tenker jeg.

Lav kortslutningsstrøm.... betyr det at sikringen går før den skal?

   #12
 682     0
Det betyr at sikringa ikke nødvendigvis går ved en kortslutning. Noe som kan være meget skummelt..
   #13
 4,270     0
Et dumt spørsmål:

- Hva er egentlig forskjellen på 2.5m2 PR som er stiftet på vegg og 2.5m2 gummikabel som sitter mellom komfyren og støpselet i denne sammenhengen?

Ville tro at det er total-lengden på kursen som er viktig i forhold til kortslutningsstrømmen? Selvsagt gitt at det er samme kvadrat på lederne og kabelen ikke ligger i spole eller noe annet dumt?
   #14
 25,390     Akershus     0

- Hva er egentlig forskjellen på 2.5m2 PR som er stiftet på vegg og 2.5m2 gummikabel som sitter mellom komfyren og støpselet i denne sammenhengen?


Reglementet!

Elektrisk er det likegyldig. Mekanisk kan det være forskjell. Spesielt bevegelige ledninger i dør og vindussprekker eller der de blir overkjørt av jekketraller eller snubles i. Derfor er det ønskelig at slike løse ledninger minimeres. I tillegg er det mange tilfeller der løse ledninger er i tynneste laget.
Signatur
   #15
 428     Dal     1
For en uviten person, så er det jo fort gjort å kjøpe seg en 10m 0,75 skjøteledning å koble på hvis komfyren har schucko.. En skillelig varmekabel i dette tilfellet Smile
   #17
 21,481     Enebolig     0
Nei, det er kun opp til 16A. Man må benytte rundstift eller flatstift om man skal over 16A.

   #19
 61     0
Det er vel bra med sikkerhetsmargin her? Hvis de sier at den tåler 16A så bør den vel tåle minimum 25, med tanke på at folk har C-sikringer.

Men mener du kontinuerlig som i 100% av tiden? I så fall er det jo ikke noe problem, da det er snakk om en komfyr som bare er i bruk engang i blant.
   #20
 21,481     Enebolig     1
Sikkerhetsmarginen er at plugger og stikk testes med en gitt strøm i en bestemt syklus. Dvs at det blir perioder uten strømtrekk, og man får dermed kjøling.

Dette er grunnen til at det ofte blir varmgang i vanlig stikk som tilkobles motor/kupévarmer, og elbil. Strømtrekket er konstant, og man får ikke perioder med kjøling. Nå kan man ikke lenger sikre vanlig stikk med mer enn 10A dersom uttaket er beregnet for elbil.