16,284
20
2
Grave ned kabel til garasje
61
oslo
1
Har en Model X i reservasjon og håper i den forbindelse å få den levert skikkelig tidlig i 2015..... Eventuelt går jeg for S i løpet av vinteren. I den forbindelse trenger jeg mer strøm i garasjen. Avstand fra 3-Fas IT 230V hovedsikring er 50m. Tenkte å grave ned 50mm korrugert rør og legge kabel i dette. Elektriker foreslo å legge aluminiumkabel. Legger opp til 32A 3-fas. Forslag til dimensjon?
Trenger også en nettverkskabel ned til garasjen. Kan denne legge i samme rør, evnt med 16mm rundt seg først, eller bør jeg grave ned to hele separate rør ?
Trenger også en nettverkskabel ned til garasjen. Kan denne legge i samme rør, evnt med 16mm rundt seg først, eller bør jeg grave ned to hele separate rør ?
Fordelen med å legge 2 rør er det er lettere å trekke om signalkabel i fremtiden. Om du anser det som sannsynlig at du får behov for det. Ellers vil jeg anta at du ikke vil få store problemer om du legger en Cat6 kabel sammen med kraftkabel, men du skriver at avstanden er 50m for forsyningen. Antar at det blir vel så langt eller lenger for nettverkskabel, så da vil det nok lønne seg og ta føre-var prinsippet.
Du bør nok absolutt regne med å bruke alu-kabel på forsyningen. Det finnes kabler for formålet som kan legges rett i bakken, du må ikke ha rør. Rør koster deg vel omtrent ikke noe ekstra, så kjør på.
50 meter vil kludre til signalet på nettverkskabelen din, anbefales maks 20 meter eller noe sånt nær kraftkabler.
Alu kabler kan være kurant til dette formålet men tversnittet blir endel grovere da enn cu.
Dimensjonering krever at vi får vite spenningsnivå, kortsluttningsstrømmer, forlegning og ev kabler i nærheten.
Antar at problemet ligger i at laderen er integrert i bilen. -Og skulle den vært omlaskbar, måtte det ha skjedd automatisk, alt etter hvor den ble plugget i. Ikke umulig, men de synes vel de har bygd nok elektronikkmikk inn i bilen fra før av.
Om du synes amrikene er er rare, så se på hva franskmennene får til; en elbil som ikke en gang klarer å lade på vanlig 16A tofase.. :o
http://www.dinside.no/927874/provekjort-elbilen-renault-zo
Lurer på om de får solgt mange med det opplegget..
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs
"Lading
11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)
Maksimum ladekapasitet 94 %
11 kW Universal Mobile Connector, IEC 60309 5-pin Rød 16 A / 3-fase (400 V) eller IEC 60309 3-pin Blå 32 A / 1-fase (240 V) adapter
Et utvalg av adaptere er tilgjengelig på kjøpstidspunktet"
Dette betyr vel at man ved kjøp av tillvalget dobbellader (som er montert i bilen) kan lade på 230V 3 fas 32Amp og få en lading på 22 Kw?
Dette har jeg brukererfaringer med:
Teknikktank,peisinnsats med vannkappe, l/v varmepumpe, veggvarme på badet, gulvvarme, råte i feilkonstruerte yttervegger, El-bil Peugeot Ion.
Effekt = spenning * strøm * 1,7.
Derfor jeg skriver at trafo løser dette. 11 kw lading får man ved 16 ampere 400 volt.
Ev så blir det enfase 32 ampere lading på 230 volt som gir mindre effekt men kan være ok alikevell ettersom hvordan bruksmønsteret er.
22 kw landingen du sikrer til er ved 400 volt.
En stund siden, så jeg må grunne litt på tallene
PS ser at de har endret litt på tallene nå. Bl.a. finnes nå 3p/400V/32A
Tesla.xls
Angående dimensjonering så er det 50m nedgravd i rør, ikke i nærheten av andre kabler enn den første halvmeteren. Inntakskabel er 3x16mm2. Spenningsnivå..? 229V i dag. Kortslutningsstrøm usikker...