119    7    0  

Hovedsikring - Tibber Pulse - lastbalansering

 20     0
Overbelastningsvernet (samme som hovedsikring) er 63A, 3-fase? (se bilde.)

Har en Zaptec Go elbillader.

Har koblet opp en Tibber Pulse og trykket litt rundt, kan aktivere lastbalansering, må legge inn hovedsikringens størrelse. Er det ikke greiest å legge inn 63A i appen? Det er ingen spørsmål om faser i appen.
Hovedsikring - Tibber Pulse - lastbalansering - Sikring.jpg - Flintheart

TSt
   #1
 14,660     0
Pulse enten regner jeg med at får info som den trenger ut over dette.

Men i dag lønner det seg ikke å velge full rulle på elbil lader siden en da vil trigge effekt leddet. Tibber har en egen effektgrense også. Regner med at lastbalansering jobber mot den også og ikke bare hovedsikring størrelse. Hvis det ikke er tilfelle kan en velge å legge inn en "lavere" hovedsikring enn det en virkelig har.
  (trådstarter)
   #2
 20     0
Godt poeng, jeg har lagt inn 10kW som grense, det står at den reduserer hastigheten på ladingen, da er egentlig lastbalansering overflødig siden hovedsikringen er på 63A.
TSt
   #3
 14,660     0
Nei den last balanserer mot 10kW grensen regner jeg med så da er den viktigere enn noen gang siden den da vil holde forbruket pr time under 10kW.  Det er iallefall det som er tanken.  Men lurt å legge inn korrekt verdi på hovedsikring.  Men skulle det ikke virke slik og den kun virker mot hovedsikringsgrensen kan en sette den lavere men burde ikke være nødvendig. Men hvis f.eks. en kommer hjem med helt tom bil og en må ut kort tid etterpå så er det sannsynligvis like billig å heve grensen midlertidig å betale økt nettleie den mnd som å lade på dyr hurtiglader fordi en ikke har fått fylt opp.   
   #4
 24,784     Akershus     0
Det finnes lastballanserng - og lastballansering.

1) i gamle dager når en snakket om lastbalansering mente en å balansere lastene slik at linjestrlmmene ble mest mulig like. Da var lasten i balanse.

2) I nyere tid kan lastballansering bety topplastbegrensning. Dvs at flyttbar last som elbillading reduseres slik at middeleffekten pr time ikke overskrides.

Nål elbilladerselgerne snakker om lastballansering er en usikker på hva de mener.

Til info, så kan en gå over grensen på si 10 kWh/h, men må korte ned på overlasttiden. F eks er 20 kW i 0,5 time og deretter 0 kW resten av timen innafor.
Signatur
TSt
   #5
 14,660     0
Varierer nok litt fra system til system men hvis en setter inn tre fase på 230V system og har bil som kun kan bruke 400V trefas settes lader opp uten trefase men en intelligent lader kan velge de faser som benyttes slik at en får minst mulig total belastning - last balansering. Så kan en benytte samme styringen til maks effekt regulering for å holde forbruk under en gitt grense hver time. Da regulerer den ned evt stopper laddingen ladingen den timen for å unngå å gå over.
  (trådstarter)
   #6
 20     0
Ser nå at jeg har fått opp fasene i appen også, hovedsikringen kommer aldri til å ryke i alle fall. Slik jeg tolker det som står i appen vil den strupe elbilladingen når effektbalansering er aktivert.

Min netteier regner gjennomsnittet av de tre høyeste timene på ulike dager for å regne ut effektleddet. De kaller det for kapasitetstrinn, hurra for flere benevnelser og mer forvirring.
   #7
 24,784     Akershus     0
Benevningen på dette med samtidighet har vært forvirrende ja. De fleste netteierne, kanskje alle, regner de tre timene i mnd med høyest kWh/h fordelt på 3 dager.
Enkelte netteiere har så liten forskjell mellom trinnene at det knapt kan ha noen styrende funksjon på energiuttaket.
Ô
Signatur