27,167    29    2  

Hvordan finner jeg ut om jeg har 230V eller 400V sikringsskap?

 141     0
Skal kjøpe Elbil, og lurer derfor på om jeg har 230V eller 400V inn til huset mitt? Klarte ikke å se noe i sikringsskapet som svarte veldig åpenbar på det spørsmålet - er det noen som vet hva jeg skal se etter?

   #1
 1,151     Akershus     0
Enkleste er jo at alle 400Volt skap skal være merket med rødt skilt med hvit skrift hvor det står 400V.

Ellers så kan du se på hovedsikringen din (om den er 4 polet)
   #2
 25,064     Akershus     0
Du har lest om han som nettop fikk hevet el-bilkjøpet, Leaf.  Rekkevidde under halvparten av hva selger hevdet.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 141     0

Du har lest om han som nettop fikk hevet el-bilkjøpet, Leaf.  Rekkevidde under halvparten av hva selger hevdet.

Leaf? Er du galen - blir ingen simpel og overpriset bil her i gården. Her blir det selvsagt Tesla Model S - eneste fornuftige bilkjøpet her til lands :)

Ser ut til at sikringsskapet mitt er 230V selv om det bare er 4 år gammelt Sad
Se vedlegg.

Heldigvis ikke noe stort problem, siden Model S har såpass bra rekkevidde at det for meg ikke er nødvendig med så mye lading.
Hvordan finner jeg ut om jeg har 230V eller 400V sikringsskap? - 20131111_180427.jpg - Lurifaksen
   #5
 25,064     Akershus     0
Nytt hus i gammelt område = 230 V. Nytt hus i greenfield = 400V. Ikke noe du kan velge selv.

Ellers har vel Tesla S også temperaturfølsomme batterier og varmeapparat? Håper du blir fornøyd med valget.
Signatur
   #6
 5,337     Tromsø     0

Heldigvis ikke noe stort problem, siden Model S har såpass bra rekkevidde at det for meg ikke er nødvendig med så mye lading.


Den kommer ferdigladet med strøm for ti år eller 200.000 km inkludert, ja?  ;D
Signatur
   #7
 25,064     Akershus     1

Den kommer ferdigladet med strøm for ti år eller 200.000 km inkludert, ja?  ;D


Er pofessor dr. dr. Prantl med i Teslateamet også?  ;D
Signatur

   #8
 3,412     Akershus     1


Heldigvis ikke noe stort problem, siden Model S har såpass bra rekkevidde at det for meg ikke er nødvendig med så mye lading.


Den kommer ferdigladet med strøm for ti år eller 200.000 km inkludert, ja?  ;D


Dette er veldig enkelt.  Med lengre rekkevidde blir det færre ladninger.  Vi vet at ladning måles i Coloumb, som er det samme som amperesekunder.  Færre ladninger og samme ampere gir dermed færre sekunder.  Med utrolig lang rekkevidde blir utrolig få ladninger og dermed utrolig få sekunder, veldig sjelden Smile
Signatur
   #9
 7,686     Bærum     0
Rekkevidden har da ingenting med det å gjøre. Det du tar ut må du putte inn. Har du stort batteri kan du lade sjeldnere, men da må du enten lade lenger eller med større effekt.
Siste redigering: Tuesday, November 12, 2013 8:58:47 AM av Torango
   #10
 5,337     Tromsø     0



Heldigvis ikke noe stort problem, siden Model S har såpass bra rekkevidde at det for meg ikke er nødvendig med så mye lading.


Den kommer ferdigladet med strøm for ti år eller 200.000 km inkludert, ja?  ;D


Dette er veldig enkelt.  Med lengre rekkevidde blir det færre ladninger.


Riktig det, så man kan ta lengre turer uten å lade underveis. Men når man er hjemme igjen er det veldig ofte praktisk å lade mens man sover. Da er det greit å ha kapasitet til å lade batteriet fullt før neste tur. Men det er neppe noe problem, uansett om man har 230 eller 400 V. Hmmm... ladetid 30 timer med vanlig husholdningskontakt? Men det finnes også en høyspenningskontakt som elektrikeren monterer på veggen, og funker med 208-240 V enfase inn, ladetid fire timer.
Signatur