Med 230V anlegg og Model S er det enkleste og beste å få satt opp et 32A CEE uttak med egen kurs på enten 32A eller 16A. (Man kan ha uttak som er dimensjonert kraftigere enn sikringen, men ikke motsatt.) 32A CEE stikk kommer standard på ladekabelen. Men leveransen er forsinket, så man får nok ikke overgangen før på nyåret en gang, så det kan være greit å også ha en vanlig Schuko.
Ellers har Salto noen ladestasjoner som er ganske greie, med Mennekes uttak.
Når det gjelder rekkevidden kan man se på det som en buffer. Om man har bilen plugget inn 8 timer hver dag på en vanlig 16A kurs (3,3 kW) kan man minst kjøre 38 000 km i året. Det er altså ikke ladingen over tid som er problemet, problemet er om man eventuelt trenger å kjøre mye i korte perioder. Om man har to påfølgende dager der man må kjøre 400 km ved kun å lade 8 timer hjemme på natten trenger man 10 kW med lading (eller 400V 16A trefase).
230V 32A lader med i området 6,5 kW, altså lader man fra 0% til 100% på ca 12,5 timer.
Mulig Tesla burde kalt det høystrømskontakt, men jeg så for meg at den hvite boksen på veggen transformerte opp fra husholdningsspenning til en høyere spenning? Vil det i så fall føre til mer effektiv/raskere lading?
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Nei, å transformere opp spenningen etter sikringsskapet hjelper ikke, for du får fortsatt samme begrensingen på antall watt du kan kjøre gjennom sikringene.
Det beste er nok å koble seg inn på strømledningene før inntaket til huset. Da slipper du å betale for strømmen også ;D
Å transformere opp blir som å helle samme øl-mengden over i et smalere glass.
Det eneste du kan gjøre er å bruke 3-fas og så store sikringer som ladere og inntaket i huset ditt tilatter. Du kan ikke selv velg om du skal få 230V eller 400V inn, det er felles for "hele gata".
Å transformere opp blir som å helle samme øl-mengden over i et smalere glass.
Det eneste du kan gjøre er å bruke 3-fas og så store sikringer som ladere og inntaket i huset ditt tilatter. Du kan ikke selv velg om du skal få 230V eller 400V inn, det er felles for "hele gata".
Det er faktisk noen Tesla-eiere som velger å transformere fra trefase 230V til trefase 400V. Grunnen til dette er at om man har f.eks 230V 16A trefase tilgjengelig, så vil bilen kunne benytte seg av kun en av fasene, altså totalt 3,6 kW, mens hele kontakten vil kunne levere 6,3 kW. Om man transformer om til 400V trefase vil bilen kunne benytte seg av alle tre fasene, altså ca 6 kW (noe tap i trafo).
Dette er jo en grei løsning der det ikke er enkelt å få til en 32A kurs, for en eller annen grunn, men man trenger mer enn 3,6 kW lading på et 230V anlegg. Ulempen er at det er tomgangstap i trafoen, selv når bilen ikke er plugget inn, og det koster en del penger i året. Dette kan løses med bryter på inngang til trafo, men dette er jo mer styr.
Mulig Tesla burde kalt det høystrømskontakt, men jeg så for meg at den hvite boksen på veggen transformerte opp fra husholdningsspenning til en høyere spenning? Vil det i så fall føre til mer effektiv/raskere lading?
Det høyspenningstrømkontakten til Tesla er maks 230V 70A enfase. I Norge er det ganske uaktuelt å levere så mye strøm på en enkelt fase, da skjevbelastningen vil være uakseptabel. I USA derimot er det ikke uvanlig at et hus har inntak på f.eks 240V 200A split phase, og da kan det være helt greit å trekke 70A på en fase.
(Antar forøvrig at den heter høyspenningstrømkontakt fordi 240V er høyere enn 120V.)
Å transformere opp blir som å helle samme øl-mengden over i et smalere glass.
Det eneste du kan gjøre er å bruke 3-fas og så store sikringer som ladere og inntaket i huset ditt tilatter. Du kan ikke selv velg om du skal få 230V eller 400V inn, det er felles for "hele gata".
Det er faktisk noen Tesla-eiere som velger å transformere fra trefase 230V til trefase 400V. Grunnen til dette er at om man har f.eks 230V 16A trefase tilgjengelig, så vil bilen kunne benytte seg av kun en av fasene, altså totalt 3,6 kW, mens hele kontakten vil kunne levere 6,3 kW. Om man transformer om til 400V trefase vil bilen kunne benytte seg av alle tre fasene, altså ca 6 kW (noe tap i trafo).
Dette er jo en grei løsning der det ikke er enkelt å få til en 32A kurs, for en eller annen grunn, men man trenger mer enn 3,6 kW lading på et 230V anlegg. Ulempen er at det er tomgangstap i trafoen, selv når bilen ikke er plugget inn, og det koster en del penger i året. Dette kan løses med bryter på inngang til trafo, men dette er jo mer styr.
Hvorfor må en transformere til 400V for å kunne benytte alle 3 fasene? Her snakker vi vel om tre ladere, enten koblet i stjerne (400V tre stk enfaselaster), eller de samme tre laderne koblet i trekant for 230 V trefase? Ser ikke behovet for noen trafo.
Å transformere opp blir som å helle samme øl-mengden over i et smalere glass.
Det eneste du kan gjøre er å bruke 3-fas og så store sikringer som ladere og inntaket i huset ditt tilatter. Du kan ikke selv velg om du skal få 230V eller 400V inn, det er felles for "hele gata".
Det er faktisk noen Tesla-eiere som velger å transformere fra trefase 230V til trefase 400V. Grunnen til dette er at om man har f.eks 230V 16A trefase tilgjengelig, så vil bilen kunne benytte seg av kun en av fasene, altså totalt 3,6 kW, mens hele kontakten vil kunne levere 6,3 kW. Om man transformer om til 400V trefase vil bilen kunne benytte seg av alle tre fasene, altså ca 6 kW (noe tap i trafo).
Dette er jo en grei løsning der det ikke er enkelt å få til en 32A kurs, for en eller annen grunn, men man trenger mer enn 3,6 kW lading på et 230V anlegg. Ulempen er at det er tomgangstap i trafoen, selv når bilen ikke er plugget inn, og det koster en del penger i året. Dette kan løses med bryter på inngang til trafo, men dette er jo mer styr.
Hvorfor må en transformere til 400V for å kunne benytte alle 3 fasene? Her snakker vi vel om tre ladere, enten koblet i stjerne (400V tre stk enfaselaster), eller de samme tre laderne koblet i trekant for 230 V trefase? Ser ikke behovet for noen trafo.
Det er sånn bilen er laget. Om du kobler 230V trefase til bilen vil den se 133V mellom fasene og jord, mens den behøver 230V mellom fasene og jord.
Så vidt jeg vet er det ingen elbiler som støtter 230V trefase.
Ellers har Salto noen ladestasjoner som er ganske greie, med Mennekes uttak.
Når det gjelder rekkevidden kan man se på det som en buffer. Om man har bilen plugget inn 8 timer hver dag på en vanlig 16A kurs (3,3 kW) kan man minst kjøre 38 000 km i året. Det er altså ikke ladingen over tid som er problemet, problemet er om man eventuelt trenger å kjøre mye i korte perioder. Om man har to påfølgende dager der man må kjøre 400 km ved kun å lade 8 timer hjemme på natten trenger man 10 kW med lading (eller 400V 16A trefase).
230V 32A lader med i området 6,5 kW, altså lader man fra 0% til 100% på ca 12,5 timer.
Mulig Tesla burde kalt det høystrømskontakt, men jeg så for meg at den hvite boksen på veggen transformerte opp fra husholdningsspenning til en høyere spenning? Vil det i så fall føre til mer effektiv/raskere lading?
Det beste er nok å koble seg inn på strømledningene før inntaket til huset. Da slipper du å betale for strømmen også ;D
Det eneste du kan gjøre er å bruke 3-fas og så store sikringer som ladere og inntaket i huset ditt tilatter. Du kan ikke selv velg om du skal få 230V eller 400V inn, det er felles for "hele gata".
Dette er jo en grei løsning der det ikke er enkelt å få til en 32A kurs, for en eller annen grunn, men man trenger mer enn 3,6 kW lading på et 230V anlegg. Ulempen er at det er tomgangstap i trafoen, selv når bilen ikke er plugget inn, og det koster en del penger i året. Dette kan løses med bryter på inngang til trafo, men dette er jo mer styr.
(Antar forøvrig at den heter høyspenningstrømkontakt fordi 240V er høyere enn 120V.)
Hvorfor må en transformere til 400V for å kunne benytte alle 3 fasene? Her snakker vi vel om tre ladere, enten koblet i stjerne (400V tre stk enfaselaster), eller de samme tre laderne koblet i trekant for 230 V trefase? Ser ikke behovet for noen trafo.
Så vidt jeg vet er det ingen elbiler som støtter 230V trefase.