Jord er ingen lastførende leder. Du mener N-leder.
Om biler lages slik, så er en tåpelig. 3-fasemaskiner har vært omlaskbare mellom 220og380 volt i hundre år.
I vår halvledertid burde laderen fritt kunne tilknyttes begge spenninger. I dette tilfellet er det ventelig tre ladere, beregnet på 230V. Det eneste en trenger er en stjerne/trekantvender.
Jeg vet ikke hvorfor de lager laderen på den måten, men antar de har sine grunner. Uansett er ikke Norge med sitt spesielle 230V trefase system stort nok til å påvirke de store bilprodusentene i nevneverdig grad. Det var bare såvidt Tesla tok hensyn til Europa ved å støtte 400V trefase, til å begynne med hadde de kun tenkt til å støtte enfase 230V.
Kikket litt på sidene til Tesla. De "har" jo ladere for trefase 230 og 400V!
De opererer med twinlader. Mao minst disse laderne synes å være to stk koblet i parallell.
Gitt at mobilladeren kan kobles i parallell. På primærsiden kobles tre stk i trekant for 230 V eller i stjerne mot N for 400V. På sekundærsiden kobles alle i parallell før en kobler videre til bilen.
En avsjekk mot Tesla om parallellkobling av laderutganger burde besvare problemstillingen.
Ja, de kaller den "høyspenningstrømkontakt" på de norske sidene. USA versjonen er 240V, og den norske versjonen kommer neste år, så spesifikasjonene er ikke helt kjent.
Ja, de kaller den "høyspenningstrømkontakt" på de norske sidene. USA versjonen er 240V, og den norske versjonen kommer neste år, så spesifikasjonene er ikke helt kjent.
Da kan de ikke norsk. "Power" er effekt, ikke spenning.
Så vidt jeg vet er det ingen elbiler som støtter 230V trefase.
Har litt tungt for å forstå hva Tesla skriver, men tror jeg har forstått det nå:
Innebygget i bilen sitter en lader som via ekstern kabel fritt kan tilkobles 110 eller 240V opp til 40A enfas. Bilen kan utstyres med to slike interne ladere i parallell. Den trekker da 80 A!
I steden kan den hurtiglades med DC over samme kontakt på bilen.
Gitt at bilen fikk en annen kontakt og det i bilen er plass for en tredje lader. Disse kan kobles i trekant 32A, 230 V og lade bilen på ca 7,7 timer. Alternativt 32A 400V stjerne og lade bilen på 4,4 timer. (Alle ladetider er ca da det kan komme inn krav til ladeforløp)
En ser at det ikke trengs å utvikle noen ny hardware, men egnede kontakter.
Dersom en vil lade med trefase i dag med dagens bil, kan en kjøpe 3 stk ladere, sammenkoble dem utenfor bilen og lade som på en Supercharger-stasjon. Ingen endring av bilen er nødvendig, men muligens noe signaltilpasning utvendig for å fortelle at en Superlader med en DIY-lader.
Trefaseladere 230 og 400 eksternt til bilen er kun et tidsspørsmål, delene er der. Intern trefaselading er trolig kun avhengig av standard for tilkoblingskontakt.
Om biler lages slik, så er en tåpelig. 3-fasemaskiner har vært omlaskbare mellom 220og380 volt i hundre år.
I vår halvledertid burde laderen fritt kunne tilknyttes begge spenninger. I dette tilfellet er det ventelig tre ladere, beregnet på 230V. Det eneste en trenger er en stjerne/trekantvender.
Jeg vet ikke hvorfor de lager laderen på den måten, men antar de har sine grunner. Uansett er ikke Norge med sitt spesielle 230V trefase system stort nok til å påvirke de store bilprodusentene i nevneverdig grad. Det var bare såvidt Tesla tok hensyn til Europa ved å støtte 400V trefase, til å begynne med hadde de kun tenkt til å støtte enfase 230V.
Om det ikke er her, så kommer det. Dette er jo småtterier å implementere.
De opererer med twinlader. Mao minst disse laderne synes å være to stk koblet i parallell.
Gitt at mobilladeren kan kobles i parallell. På primærsiden kobles tre stk i trekant for 230 V eller i stjerne mot N for 400V. På sekundærsiden kobles alle i parallell før en kobler videre til bilen.
En avsjekk mot Tesla om parallellkobling av laderutganger burde besvare problemstillingen.
Er dette en slik høyspenningskontakt du referer til?
http://www.teslamotors.com/charging#/highpower
Da kan de ikke norsk. "Power" er effekt, ikke spenning.
Har litt tungt for å forstå hva Tesla skriver, men tror jeg har forstått det nå:
Innebygget i bilen sitter en lader som via ekstern kabel fritt kan tilkobles 110 eller 240V opp til 40A enfas. Bilen kan utstyres med to slike interne ladere i parallell. Den trekker da 80 A!
I steden kan den hurtiglades med DC over samme kontakt på bilen.
Gitt at bilen fikk en annen kontakt og det i bilen er plass for en tredje lader. Disse kan kobles i trekant 32A, 230 V og lade bilen på ca 7,7 timer. Alternativt 32A 400V stjerne og lade bilen på 4,4 timer. (Alle ladetider er ca da det kan komme inn krav til ladeforløp)
En ser at det ikke trengs å utvikle noen ny hardware, men egnede kontakter.
Dersom en vil lade med trefase i dag med dagens bil, kan en kjøpe 3 stk ladere, sammenkoble dem utenfor bilen og lade som på en Supercharger-stasjon. Ingen endring av bilen er nødvendig, men muligens noe signaltilpasning utvendig for å fortelle at en Superlader med en DIY-lader.
Trefaseladere 230 og 400 eksternt til bilen er kun et tidsspørsmål, delene er der. Intern trefaselading er trolig kun avhengig av standard for tilkoblingskontakt.