11,739
15
5
Hvordan sjekker jeg hovedsikringen?
1,699
Trondheim
2
Hei
Jeg har ett hus bygget i 2012.
Vi er på IT 230v nett.
Nå har vi kjøpt oss elbil (leveres i april) og planlegger å installere ladestasjon.
Planen er å få elektriker til å legge opp en 32A kurs som ladeboksen kobles på. Ladeboksen vi vurderer har innebygget jordfeilbryter slik at det ikke er nødvendig på kursen.
Tenker å «shoppe litt pris» for å få lagt opp kursen.
Men hvis en elektriker keg ber om pris fra skal kunne gjøre en god vurderinger tenker jeg han trenger å vite om hvilken hovedsikring vi har og hvilke eksisterende kurser vi har.
Det jeg lurer på er hvordan jeg kan se hvor stor hovedsikring vi har inn til huset?
(slik at elektriker kan vurdere om det tåles å legge til en 32A kurs)
Med første øyekast finner jeg ikke noe opplagt sikring som er hovedsikringen.
Bilde av sikringsskapet:

Jeg har ett hus bygget i 2012.
Vi er på IT 230v nett.
Nå har vi kjøpt oss elbil (leveres i april) og planlegger å installere ladestasjon.
Planen er å få elektriker til å legge opp en 32A kurs som ladeboksen kobles på. Ladeboksen vi vurderer har innebygget jordfeilbryter slik at det ikke er nødvendig på kursen.
Tenker å «shoppe litt pris» for å få lagt opp kursen.
Men hvis en elektriker keg ber om pris fra skal kunne gjøre en god vurderinger tenker jeg han trenger å vite om hvilken hovedsikring vi har og hvilke eksisterende kurser vi har.
Det jeg lurer på er hvordan jeg kan se hvor stor hovedsikring vi har inn til huset?
(slik at elektriker kan vurdere om det tåles å legge til en 32A kurs)
Med første øyekast finner jeg ikke noe opplagt sikring som er hovedsikringen.
Bilde av sikringsskapet:

Signatur
30 står det 50 på, så da har vi vel 50A hovedsikring (som kalles overspenningsvern).
Jeg får en 2018 modell Nissan Leaf. Fullstendig i det blå hva den blir erstattet med i framtiden, det eneste jeg tror jeg kan si med litt sikkerhet er at det en gang i framtiden (5-10 år) blir to elbiler.
Etter hva jeg forstår/hører er det «krav om jordfeilbryter type B i skapet . Noen som vet om det er en egen jordfeilbryter for kursen, eller er det kravet dekket via det som allerede finnes i skapet?
19 er kanskje en 3-fase 25A sikring med egen jordfeilbryter?
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Du trenger kun en vanlig automat uten jordfeil i tavle, 2x32A
Legg pfxp 4G6mm2 frem til lader, så har du mulighet for trefas senere
Hilsen elektrikker
IT har alltid hatt 3-fase, men i enkelte hus er det bare lagt inn to faseledere, «enfase .
På sikringene dine kan de5 stå B eller C. Dette er sikringens karakteristikk det vil si hvor raske de er til å løse ut ved stor overlast/kortslutning. Trolig er alle jordfeilautomater i skapet type A. Det er det vanlige. Slike er lite følsomme for likestrømslekkasje til jord. Type B er beregnet på også å tåle likestrøm.
Dersom du velger en ladestasjon med innebygget type B, vil det normalt bli billigere enn om elektrikker setter type B i skapet. Type B kommer i tillegg til sikring og det hele krever endel plass. Med B i ladestasjon kan du sette en ordinær sikring i skapet.
Du bør også sjekke https://elbilforum.no/forum/index.php
Nylig gjorde jeg en jobb hvor jeg gjorde klart for 2 ladere
La pfxp 4G10mm2 til garasje med 3x50A i sikr.skapet
Satte så en liten boks i garasje med en 2x32A automat i, plass til en til senere når lader 2 kommer (bytter ut 32A med 2stk 20A senere)
Også pfxp 3G6mm2 til saltoboks
Jobben kom på 20500 ink moms
Det er ikke lurt hvis de lader samtidig, da du på den måten får 64A på ene fasen
Kan ha 2stk 25A eller en 20 og en 32
Er hverfall forberedt med stor nok kabel
Andre kan fordele til tilgjengelig strømmengde. Mao, dersom begge er «sultne», fordeles likt, når den ene er mett, får den andre alt.