Med tanke på at jeg ønsker minst mulig utgifter nå, og mulighet til å utvide med ekstra lader hvis jeg senere får en el-bil nr to.
Virker på meg som om en fornuftig løsning for meg nå er å få installert en 32A kurs med tilhørende lader (enten med jordfeilsikring i skap eller lader avhengig av type lader) men passe på at kabelen som trekkes har ekstra ledere.
Om jeg senere trenger en lader til trenger jeg ikke dra kabel på nytt, men trenger kun å sette inn ny kurs i skapet samt dra en kabel fra gammel lader (siden kabel slutter der) til ny lader.
Har jeg forstått dette riktig? (det er noe med relasjonen 3-fase, ledere og flere ladebokser jeg mistenker jeg ikke helt forstår)
Med tanke på at fremtidig behov kan være mer enn 7.5KW lading, er det noe grunn for å ikke legge 10mm kabel?
Signatur
- TEK
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Gjør det slik som jeg nevnte over, om du vil ha en lader til senere
Sitat; Nylig gjorde jeg en jobb hvor jeg gjorde klart for 2 ladere
La pfxp 4G10mm2 til garasje med 3x50A i sikr.skapet Satte så en liten boks i garasje med en 2x32A automat i, plass til en til senere når lader 2 kommer (bytter ut 32A med 2stk 20A senere) Også pfxp 3G6mm2 til saltoboks
Etter å ha vurdert litt fram og tilbake kommer jeg fram til at jeg velger å gjøre en helt «plain» innstallasjon av ladeboks uten å ta hensyn til at jeg kanskje skal ha flere biler i framtiden. Dette er basert på: - enkelt og rett fram både for meg og den som skal gjøre jobben - om 5 år+ når jeg får ny bil kan: - jeg ha glemt hva som var tenkt - elbilene kan ha fått nye behov eller muligheter - ladeboksene ha fått nye muligheter - pga. nye løsninger eller nye krav er det ikke sikkert tenkt løsning fungerer allikevel - Det er en mulighet at det ikke blir en elbil nr. 2 (for eks uventede livshendelser)
Det er såpass mange usikkerhetsfaktorer at jeg rett og slett tror det beste er å gjøre det så enkelt som mulig nå, også får jeg gjøre en ny vurdering om noe annet blir aktuelt senere.
Takk for mange gode innspill!
Signatur
- TEK
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Virker på meg som om en fornuftig løsning for meg nå er å få installert en 32A kurs med tilhørende lader (enten med jordfeilsikring i skap eller lader avhengig av type lader) men passe på at kabelen som trekkes har ekstra ledere.
Om jeg senere trenger en lader til trenger jeg ikke dra kabel på nytt, men trenger kun å sette inn ny kurs i skapet samt dra en kabel fra gammel lader (siden kabel slutter der) til ny lader.
Har jeg forstått dette riktig?
(det er noe med relasjonen 3-fase, ledere og flere ladebokser jeg mistenker jeg ikke helt forstår)
Med tanke på at fremtidig behov kan være mer enn 7.5KW lading, er det noe grunn for å ikke legge 10mm kabel?
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Sitat;
Nylig gjorde jeg en jobb hvor jeg gjorde klart for 2 ladere
La pfxp 4G10mm2 til garasje med 3x50A i sikr.skapet
Satte så en liten boks i garasje med en 2x32A automat i, plass til en til senere når lader 2 kommer (bytter ut 32A med 2stk 20A senere)
Også pfxp 3G6mm2 til saltoboks
Dette er basert på:
- enkelt og rett fram både for meg og den som skal gjøre jobben
- om 5 år+ når jeg får ny bil kan:
- jeg ha glemt hva som var tenkt
- elbilene kan ha fått nye behov eller muligheter
- ladeboksene ha fått nye muligheter
- pga. nye løsninger eller nye krav er det ikke sikkert tenkt løsning fungerer allikevel
- Det er en mulighet at det ikke blir en elbil nr. 2 (for eks uventede livshendelser)
Det er såpass mange usikkerhetsfaktorer at jeg rett og slett tror det beste er å gjøre det så enkelt som mulig nå, også får jeg gjøre en ny vurdering om noe annet blir aktuelt senere.
Takk for mange gode innspill!
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Da har du mulighet senere for å kappe kabelen og sette inn ev underfordeling i garasjen uten å måtte endre på det som er montert.