#31
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Virker ikke som du vet helt hva du snakker om, retningsbestemt jordfeilvern er viktig og nødvendig, særlig i høyimpedans jordete system for å få en sikker og selektiv utkobling.

Hva som er et "must" i installasjoner er opp til standarder som norsok og TR til selskap. På en annen side så designer jeg anlegg og bestemmer i stor grad hvordan systemene skal fungere. Så får jeg trikkere og ingeniører til å bygge dem.

TN kan levere 230V system, L1 til N osv.

Vedr. personangrep så røyker du deg selv ut, du bør finne en annen måte å "diskutere" på. Alle oppegående personer ser hva du har å fare med.

Sees på site...



Så jeg er ikke noe til kar?
Og det kommer fra en som presser andre ned for å gjøre seg selv tøffere, og babler om klassifiserte enlinjeskjemaer for å gjøre seg til en viktigper?

Hvis du ville bevise poenget ditt hadde et utsnitt av et enlinjeskjema fra hovedtavlen fungert godt uten at noen hadde hevet et øyenbryn, hverken hos Ptil, PST eller al qaida eller hvem det er du er så bekymret for.

Og hva som er og ikke er et must i anlegg er opp til klassen, ikke til deg.
Retningsbestemt jordfeilvern i lavspentinstallasjoner er eksempel på hva som ikke er et must.

   #32
 342     Norge     0

Virker ikke som du vet helt hva du snakker om, retningsbestemt jordfeilvern er viktig og nødvendig, særlig i høyimpedans jordete system for å få en sikker og selektiv utkobling.

Hva som er et "must" i installasjoner er opp til standarder som norsok og TR til selskap. På en annen side så designer jeg anlegg og bestemmer i stor grad hvordan systemene skal fungere. Så får jeg trikkere og ingeniører til å bygge dem.

TN kan levere 230V system, L1 til N osv.

Vedr. personangrep så røyker du deg selv ut, du bør finne en annen måte å "diskutere" på. Alle oppegående personer ser hva du har å fare med.

Sees på site...




Tja, jeg jobber lite med NORSOK og norske installasjoner.
Jeg har dog vært på rundt 50 igangkjøringer og vært involvert i godt over 100 marine anlegg på offshorefartøyer.

De fleste er lavspent, og siden jobben min er å få kraftverket til å virke så tror jeg at jeg hadde merket det om der hadde vært et retningsbestemt jordfeilvern.

Det er på denne bakgrunnen jeg mener å kunne påstå at det ikke er "vanlig". Det inkluderer de fleste klasseselskaper også, forøvrig.
(Jeg har heller aldri sett en kunde speccet retningsbestemt jordfeilvern i sin lavspentinstallasjon).


På høyspent er det en helt annen sak. Der har alle generatorer nullpunktsjording med motstand, jordfeilmåling samt retningsbestemt jordfeilvern etc. Men dette er da vitterlig klassekrav også.
Distribusjonstrafoer har forsåvidt også slikt.

Håper vi møtes på site, virkelig. Du er uten tvil kunnskapsrik, men du trenger å justere cockynessen et par hakk.
Forøvrig er alle mine sites utenfor europa, så husk solkrem
   #33
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Jasså du, er nok internasjonal jeg også.

For øyeblikket er jeg i Sør Korea.

Får håpe du ikke jobber for Framo  ;D De leverer generatorpakker av ymse kvalitet og har lite kjennskap til PLSene til Honeywell og ABB...
   #34
 342     Norge     0

Jasså du, er nok internasjonal jeg også.

For øyeblikket er jeg i Sør Korea.

Får håpe du ikke jobber for Framo  ;D De leverer generatorpakker av ymse kvalitet og har lite kjennskap til PLSene til Honeywell og ABB...


Jeg jobber ikke for framo, og vi leverer ikke "generatorpakker", som for meg er ensbetydende med "en dieselmotor som virker OK, og en generator med en minimalt tunet AVR og gjerne med en serviceingeniør som ikke kan ohms lov og blir overrasket over at motoren ikke klarer å justere reaktiv effektfordeling".

Håper du ikke sitter og sturer på Goliat.
Forøvrig regner jeg med å se mye til Sør-Korea neste år. I år blir det hovedsaklig sørstatene i USA hvor de er gode i engelsk, men mister balansen straks man snakker om DP2/DP3-anlegg.
   #35
 101     0

220 V på TN?


Mener det var 60Hz (US) system i den oppgaven. Burde vel strengt tatt stått 208V(?). Altså 120V mellom fase og nøytral-leder. Usikker på hva som er vanlig å bruke av spenningsnivåer på nødlys systemer i 60Hz anlegg (US-skip). Det vet sikkert en av dere.
   #36
 342     Norge     0


220 V på TN?


Mener det var 60Hz (US) system i den oppgaven. Burde vel strengt tatt stått 208V(?). Altså 120V mellom fase og nøytral-leder. Usikker på hva som er vanlig å bruke av spenningsnivåer på nødlys systemer i 60Hz anlegg (US-skip). Det vet sikkert en av dere.


OK, sånn og forstå.

Jeg innvolverer meg lite i nødlys og lavere spenningsnivåer. Slikt tar som regel elektrikerfirmaet fra verftet seg av.
Personlig synes jeg alt unntatt hovedtavlen der generatorincomeren er er kjedelige.
   #37
 296     Tromsø     0
Her var det mye lengdepissing  ;)

Har en liten "nøtt" til alle dere forståsegpåere.

Det er 2 forskjellige trafokretser, trafo A og trafo B.
Koblet som IT og 230V spenning ut på begge.
Trafo A forsyner innredning på skipet, dvs. lys, stikk, pc'er og slikt.
Trafo B forsyner midlertidig utstyr på dekk, primært lyskastere og arbeidsstrøm til containere.

Jordfeilovervåking på begge trafokretser viser uendelig Mohm, og spenningsmåling fase-jord er i området 133V.

Ved kortslutning mellom fase-jord på kurs med jordfeilbryter får man ikke samme resultat.
Trafo A: Jfb løser ut umiddelbart.
Trafo B: Jfb løser ikke ut. Måling med lekkasjestrømtang viser en peak på 25mA, før det faller til 17mA.

Spørsmålet er: Hvorfor? Og hva kan gjøres for å rette opp i problemet?

Jeg er sikker på grunnen til at det er slik, men jeg har ikke en løsning på problemet enda.
Ivertfall ikke en som er DNV godkjent (så vidt jeg vet).

   #39
 25,373     Akershus     0
Jorde midtpunktet via 2kOhm? (Semi TT)
Signatur
   #40
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Siden jordpunktet er isolert fra terra er returstrømmene rent kapasitive til nullpunkt og øvrige faser (ved første jordfeil). Dette ser man i et pi diagram.

Hvorfor den ene jordfeilautomaten løser seg ut og den andre ikke kan ha med usymentri på kabler og ledninger. Jo lenger kabel jo større kapasitans. Men har du ulike lengder og faser på kablene så vil usymmentri oppstå. Dvs, er tre faser koblet til en kabel, så vil de kapasitivene strømmene nulle seg ut seg imellom. Det som også er interessant, er hva som oppstår ved første jordfeil. Da vil kabelen fungere som returvei.

Hvis du forlenger L1 og L2 videre ut i anlegget, så vil du kunne oppleve usymmentri relativ til L3 og den øvrige fordelingen.


Hvis du har datamaskiner, monitorer og andre elektroniske apparat er det også sannsynlig at de har interne filter. Dvs fase fase og fase jord. Halvlederene i disse vil også generere overharmoniske som vil påvirke resultatet ditt med måletangen. De kommer av reaktansen Xc = 1/2pifc, som er avh. av frekvensen til grunnharmoniske, også overharmoniske.

Løsningen på problemet ditt blir å installere et mer avansert vern, f.eks fra Bender som ser på hele fordelingen. Du kan ikke forvente at en standard jordfeilautomat skal løse ut sikkert ved første jordfeil i slikt anlegg. Ved den andre jordfeil er det noe annet (hva skjer da? mulighet for full kortslutning) Bruk av litt mer avanserte vern fra f.eks Bender, Megacon, ABB, Siemens er helt vanlig ellers i industri og marine (har jobbet som skipselektriker i marinen noen år).


Her var det mye lengdepissing  ;)

Har en liten "nøtt" til alle dere forståsegpåere.

Det er 2 forskjellige trafokretser, trafo A og trafo B.
Koblet som IT og 230V spenning ut på begge.
Trafo A forsyner innredning på skipet, dvs. lys, stikk, pc'er og slikt.
Trafo B forsyner midlertidig utstyr på dekk, primært lyskastere og arbeidsstrøm til containere.

Jordfeilovervåking på begge trafokretser viser uendelig Mohm, og spenningsmåling fase-jord er i området 133V.

Ved kortslutning mellom fase-jord på kurs med jordfeilbryter får man ikke samme resultat.
Trafo A: Jfb løser ut umiddelbart.
Trafo B: Jfb løser ikke ut. Måling med lekkasjestrømtang viser en peak på 25mA, før det faller til 17mA.

Spørsmålet er: Hvorfor? Og hva kan gjøres for å rette opp i problemet?

Jeg er sikker på grunnen til at det er slik, men jeg har ikke en løsning på problemet enda.
Ivertfall ikke en som er DNV godkjent (så vidt jeg vet).
Siste redigering: Friday, May 23, 2014 12:49:39 AM av Hondaen