5,971    9    0  

Kabling av bryter til garasjeport og relé

 1,813     Sør-Trøndelag     0
Vet ikke om det kalles et relé eller ei, men har i alle fall en portåpner til garasjeporten min hvor jeg kan koble til en bryter som har et grønt lys.

Jeg går da ut i fra at denne fungerer slik (siden det er lys i den), at jeg styrer portåpneren ved å midlertidig (momentary) bryte kortslutningen, altså at det ikke kommer strøm mellom pluss og minus.

Hadde kjøpt en liten dings på e-bay tidligere som dessverre gikk i stykker i forbindelse med noe omkobling (jeg forvekslet nok + og - fra strømforsyningen). Dette var en mottaker med to fjernkontrollere. Denne er konfigurert som en momentary switch.

Har handlet en ny som jeg har koblet opp som vist på tegningen, altså gjennom C (common) og NC (normally closed). NO (normally open) mener jeg at jeg ikke skal bruke.

Når dette er koblet og satt strøm på, så ser det greit ut, knappen lyser som den skal. Porten går opp eller ned når jeg trykker på knappen, men jeg får ikke dette til å skje når jeg bruker fjernkontrollen.

Jeg ser lyset på bryteren slukker i et øyeblikk, og jeg hører også mottakeren "klikke", men porten beveger seg ikke.

Jeg mistenker at reléet/switchen er for kjapp, men har ikke fått bekreftet dette ennå.

Men kablingen er korrekt den? Dersom jeg skulle ha koblet til flere brytere så hadde jeg bare seriekoblet dette?

Når man har en portåpner som fungerer ved at man ikke har kortslutning så kan man vell ikke parallellkoble?
Kabling av bryter til garasjeport og relé - portåpner.png - stefanvh
Signatur

   #1
 26     0
Antar at lyset i bryteren slukker når du trykker på den? Dvs, pæra ligger mellom +/- og når du trykker slutter bryteren mellom +/-. Den er da NO og releet skal kables likt. Alså rød inn på C og blå på NO. Releet slutter da kretsen når du betjener fjernkontrollen. Vil anta at det eneste som skjer når du nå betjener fjernkontrollen er at lyset i bryteren slukker, da releet bryter kretsen???
   #2
 25,358     Akershus     0
Mål spenningen over den lysende bryteren når den ikke er manøvrert og når den er trykket inn.
Signatur
   #3
 22,342     Akershus     0
99% sikker på at det er ved å kortslutte + og - på tegningen at porten aktiveres. Hadde vært flott hvis porten åpnet seg hvis pæren røyk...
  (trådstarter)
   #4
 1,813     Sør-Trøndelag     0

99% sikker på at det er ved å kortslutte + og - på tegningen at porten aktiveres. Hadde vært flott hvis porten åpnet seg hvis pæren røyk...


Hvordan blir det lys da?

Tar med meg et multimeter med hjem fra jobb i dag.
Signatur
   #5
 25,358     Akershus     0
Tenk deg at det står et rele i hovedboksen fra + ned til terminal + ut mot kabel. Gjennom relespolen går litt strøm til lyspæra, men ikke nok til at releet trekker. Kortslutt pæra med bryter: releet trekker.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 1,813     Sør-Trøndelag     0
Ok, dette vet jeg ikke nok om :)

Men jeg vet i alle fall at bryteren ikke vil lyse opp dersom jeg kobler den ene lederen via C og NO.

Kan forsøke å parallellkoble, altså at jeg klipper av begge ledningene og kobler det slik som nederste tegningen. Da vil fremdeles bryteren få strøm, og jeg kan kortslutte med fjernkontrollen.

Vil gi tilbakemelding på hvordan dette fungerer.
Kabling av bryter til garasjeport og relé - portåpner.png - stefanvh
Signatur
   #7
 25,358     Akershus     0
Det er det både hans og jeg tenker på. Spørsmålet om måling var for å avklare før en legger inn en kortslutning.

Måler du nær full spenning over bryter/pære når den er ubetjent og nær null når den er operert, burde du trygt kunne gjøre dette forsøket.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 1,813     Sør-Trøndelag     0
Da har jeg målt 17V mellom + og -, men hadde ikke mulighet til å måle mellom "pæra", da dette er et lite kretskort med en lys-diode. Det var (selvfølgelig) samme spenning mellom + og - på bryteren.

Byttet om koblingen på mottakeren slik at det ble som nederste tegning og jeg fikk kortsluttet ved å benytte fjernkontrollen - og porten gikk opp :)

Dette er et billig alternativ for de som har portåpner uten fjernkontroll, eller de som ønsker å utvide/erstatte.
Signatur
   #9
 188     Kristiansand     0
Kanskje ikke direkte et svar på det originale spørsmålet, men jeg begynte for litt siden å kikke litt på PLC og denne videoen Introduction to PLC Part 01- Programmable Logic Controller Basics er en grundig gjennomgang av styring med releer (som forberedelse og grunnlag for selve PLC introduksjonen i del 2). Jeg skulle tro den inneholder nyttig informasjon, ihvertfall gjennomgangen av den klassiske koblingen av start+stopp brytere.