#171
 483     trondheim     0

Det dere elektrikarar snart må skjønne (fårstår det slik at dere ikkje vil skjønne det)
det er at vi ønsker en uavhengig kontrollinstans som skal godkjenne arbeidet vårt, og elektrikaren sitt for den saks skyld.
Denne kontrollen skal godkjenne det, på lik linje som ein eu-kontroll på bilar.
Har sjølv vert bilmekanikar i mange år, og har godkjent arbeidet som kundane sjølv har gjort.
Dette vil ikkje elektrikarane gjøre, det er greit, men då meinar eg at vi skal få ein instans som kan gjøre det. Så enkelt er det, sjølv om dere ikkje vil ha det slik.
så det du mener er at det skal komme en fagmann, skru opp alt av koblingsbokser, alt av stikk, måle varmgang? å komme på flere turer for å kontrollere at rør er ok trekt, valgt eu gokjente produkter. for det første så ville dette ha blitt utrolig dyrt uansett. men jeg forstår at det handler ikke om penger men at man faktisk skal kunne få gjøre ting selv? å det du da ønsker er at den som kontrollere arbeidet ditt er også en som skal være villig til å stå ansvarlig for den jobben du har gjort? ved en evt reklamasjon av jobben? når VK må byttes ut for siden ola nordmann generelt ikke har en isolasjonstester så var det en jordfeil i anlegget og derfor virket ikke VK.

helt konkret. AKKURAT HVA SLAGS ARBEID MENER DERE AT DERE SKULLE KUNNE HA GJORT SELV: SER DET ER INGEN SOM SVARE PÅ DET. FÅ HØR HVA DERE BØR FÅ GJØRE SELV?
Signatur

   #172
 483     trondheim     0

Jeg synes eksemplet med bil er relevant. Jeg kan gjøre alt på min egen bil inkludert reparere bremser. På elanlegget kan jeg ikke en gang bytte en kontakt. At jeg på stående fot ikke kan legge frem i detalj hvordan en revisjon av regelverket kan utformes gjør ikke ideen dårlig. Det er ingen som beskylder elektrikerne på forumet for å lage reglene eller ha direkte økonomisk gevinst (selv om dere indirekte lever av dette). Problemet med lover som er for strenge er at folk mister respekt. Hvis de ønsker å gjøre enkle ting blir de lovbrytere og da kan de like godt "ta den helt ut". Det er litt pussig at flere av dere ytrer mishag mot formyndersamfunnet i andre sammenhenger, men når det gjelder deres eget fagfelt skal det være andre prinsipper som gjelder. Det er jo også interessant å bli beskyldt for å ikke ha elektrobakgrunn når man er uenige med elektrikerne.
du mener vel ikke at om en bil går i stykker 2 uker etter en EU kontroll så vil det firmaet som godkjente bilen stå økonomisk ansvarlig som ett elektrikfirma ville ha gjort om den hadde gokjent din jobb. så, det er virkelig 2 forskjellige ting ja. tror flere hadde godkjent deres jobber om de ikke hadde måttet stått ansvarlig for å betale evt skader osv, stå for om liv hadde gått tapt og være erstatningpliktig ovenfor noen forsikring selskap. ett bilverksted må ikke dette ved en evt eu godkjenning.
Signatur
   #173
 3,109     Norge     0


Jeg synes eksemplet med bil er relevant. Jeg kan gjøre alt på min egen bil inkludert reparere bremser. På elanlegget kan jeg ikke en gang bytte en kontakt. At jeg på stående fot ikke kan legge frem i detalj hvordan en revisjon av regelverket kan utformes gjør ikke ideen dårlig. Det er ingen som beskylder elektrikerne på forumet for å lage reglene eller ha direkte økonomisk gevinst (selv om dere indirekte lever av dette). Problemet med lover som er for strenge er at folk mister respekt. Hvis de ønsker å gjøre enkle ting blir de lovbrytere og da kan de like godt "ta den helt ut". Det er litt pussig at flere av dere ytrer mishag mot formyndersamfunnet i andre sammenhenger, men når det gjelder deres eget fagfelt skal det være andre prinsipper som gjelder. Det er jo også interessant å bli beskyldt for å ikke ha elektrobakgrunn når man er uenige med elektrikerne.
du mener vel ikke at om en bil går i stykker 2 uker etter en EU kontroll så vil det firmaet som godkjente bilen stå økonomisk ansvarlig som ett elektrikfirma ville ha gjort om den hadde gokjent din jobb. så, det er virkelig 2 forskjellige ting ja. tror flere hadde godkjent deres jobber om de ikke hadde måttet stått ansvarlig for å betale evt skader osv, stå for om liv hadde gått tapt og være erstatningpliktig ovenfor noen forsikring selskap. ett bilverksted må ikke dette ved en evt eu godkjenning.


Berre slik at du har det klart for deg så er det bilverkstedet som står ansvarlig for at bilen er i forskriftsmessig stand på kontrolltidspunktet, uavhengig av kven som har gjort jobben.
Dette forstår dere elektrikarar, som har så høge tankar om dere sjølve.
Her talar eg for døve øyrer forstår eg.
Det finnast forskjellige folk.
Dei som lyttar til andre sine meiningar og godtar at andre meinar noko anna.(vanlige folk)
Så er det dei som lyttar til andre sine meiningar og avfeiar alt den andre har sagt, og kan ikkje akseptere at andre faktis har kompetanse (elektrikarar)
   #174
 483     trondheim     0



Jeg synes eksemplet med bil er relevant. Jeg kan gjøre alt på min egen bil inkludert reparere bremser. På elanlegget kan jeg ikke en gang bytte en kontakt. At jeg på stående fot ikke kan legge frem i detalj hvordan en revisjon av regelverket kan utformes gjør ikke ideen dårlig. Det er ingen som beskylder elektrikerne på forumet for å lage reglene eller ha direkte økonomisk gevinst (selv om dere indirekte lever av dette). Problemet med lover som er for strenge er at folk mister respekt. Hvis de ønsker å gjøre enkle ting blir de lovbrytere og da kan de like godt "ta den helt ut". Det er litt pussig at flere av dere ytrer mishag mot formyndersamfunnet i andre sammenhenger, men når det gjelder deres eget fagfelt skal det være andre prinsipper som gjelder. Det er jo også interessant å bli beskyldt for å ikke ha elektrobakgrunn når man er uenige med elektrikerne.
du mener vel ikke at om en bil går i stykker 2 uker etter en EU kontroll så vil det firmaet som godkjente bilen stå økonomisk ansvarlig som ett elektrikfirma ville ha gjort om den hadde gokjent din jobb. så, det er virkelig 2 forskjellige ting ja. tror flere hadde godkjent deres jobber om de ikke hadde måttet stått ansvarlig for å betale evt skader osv, stå for om liv hadde gått tapt og være erstatningpliktig ovenfor noen forsikring selskap. ett bilverksted må ikke dette ved en evt eu godkjenning.


Berre slik at du har det klart for deg så er det bilverkstedet som står ansvarlig for at bilen er i forskriftsmessig stand på kontrolltidspunktet, uavhengig av kven som har gjort jobben.
Dette forstår dere elektrikarar, som har så høge tankar om dere sjølve.
Her talar eg for døve øyrer forstår eg.
Det finnast forskjellige folk.
Dei som lyttar til andre sine meiningar og godtar at andre meinar noko anna.(vanlige folk)
Så er det dei som lyttar til andre sine meiningar og avfeiar alt den andre har sagt, og kan ikkje akseptere at andre faktis har kompetanse (elektrikarar)
en eu kontroll er ikke ett kvalitetsstempel og sier ingen ting om kvaliteten på bilen. når en elektriker godkjenner ett anlegg så sier det da noe om kvaliteten på anlegget og er ikke kvaliteten iht forskrifter ved en evt kontroll får selvfølgelig kunden dekket dette innenfor ei viss tid. man får ikke dekket noe fra det firmaet som utføre og godkjenner en bii om bilen skulle ha havarert kort tid etter eu kontroll.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.7557861
Signatur
   #175
 1,307     Hardanger     0
En EU kontroll sier da noe om kvaliteten på en bil. Men de sjekker bare ting som går på sikkerhet, drivverk og motor td gir de faen.

Forøvrig vil jeg si at begge parter har litt rett. Hoho.
Signatur
   #176
 483     trondheim     0

En EU kontroll sier da noe om kvaliteten på en bil. Men de sjekker bare ting som går på sikkerhet, drivverk og motor td gir de faen.

Forøvrig vil jeg si at begge parter har litt rett. Hoho.
jeg VIL ha mest rett!! hehehe
Signatur
   #177
 8,022     Bærum     0
En EU kontroll sier ikke en dritt om kvaliteten på en bil.

Det eneste en EU kontroll sier noe om er nøyaktig de punktene som står i EU-kontroll skjemaet og tilstanden på dette. Du kan fikse opp en tragisk kjerre til å gå gjennom EU-kontrollen ved å fikse akkurat de punktene som er med i skjemaet.

Kontrollerende organ har null ansvar utover å verifisere de nevnte punkter. Dersom du krasjer som resultat av bremsesvikt en uke etter EU-kontroll har kontrollorganet null ansvar. I følge veitrafikkloven er det føreren som til enhver tid før kjøring er ansvarlig og skal forvisse seg om at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand.

   #178
 7,686     Bærum     0


Jeg synes eksemplet med bil er relevant. Jeg kan gjøre alt på min egen bil inkludert reparere bremser. På elanlegget kan jeg ikke en gang bytte en kontakt. At jeg på stående fot ikke kan legge frem i detalj hvordan en revisjon av regelverket kan utformes gjør ikke ideen dårlig. Det er ingen som beskylder elektrikerne på forumet for å lage reglene eller ha direkte økonomisk gevinst (selv om dere indirekte lever av dette). Problemet med lover som er for strenge er at folk mister respekt. Hvis de ønsker å gjøre enkle ting blir de lovbrytere og da kan de like godt "ta den helt ut". Det er litt pussig at flere av dere ytrer mishag mot formyndersamfunnet i andre sammenhenger, men når det gjelder deres eget fagfelt skal det være andre prinsipper som gjelder. Det er jo også interessant å bli beskyldt for å ikke ha elektrobakgrunn når man er uenige med elektrikerne.
du mener vel ikke at om en bil går i stykker 2 uker etter en EU kontroll så vil det firmaet som godkjente bilen stå økonomisk ansvarlig som ett elektrikfirma ville ha gjort om den hadde gokjent din jobb. så, det er virkelig 2 forskjellige ting ja. tror flere hadde godkjent deres jobber om de ikke hadde måttet stått ansvarlig for å betale evt skader osv, stå for om liv hadde gått tapt og være erstatningpliktig ovenfor noen forsikring selskap. ett bilverksted må ikke dette ved en evt eu godkjenning.
Hva er det med dere elektrikere som gjør at dere ikke kan lese hva som står i innlegget og i stedet drar inn andre argumenter. Hvor har jeg skrevet om EU kontroll? Jeg skriver at sammenligningen med bil er interessant fordi det ikke er noen forbud for meningmann å skru på egen bil. Jeg mener ikke at arbeid på det elektriske skal være like fritt, men det må være mulig å diskutere dette uten at dere elektrikere føler seg tråkket på. Dere furter jo til stadighet over at folk er engasjert i faget og lurer på hva de kan og ikke kan gjøre selv. Jeg har ikke vært borte i noen annen yrkesgruppe som er så opptatt av egen fortreffelighet. Det er jo pussig at jeg som ikke er elektriker har måttet be elektrikere korrigere det arbeidet de har utført i mitt hus.
   #179
 483     trondheim     0



Jeg synes eksemplet med bil er relevant. Jeg kan gjøre alt på min egen bil inkludert reparere bremser. På elanlegget kan jeg ikke en gang bytte en kontakt. At jeg på stående fot ikke kan legge frem i detalj hvordan en revisjon av regelverket kan utformes gjør ikke ideen dårlig. Det er ingen som beskylder elektrikerne på forumet for å lage reglene eller ha direkte økonomisk gevinst (selv om dere indirekte lever av dette). Problemet med lover som er for strenge er at folk mister respekt. Hvis de ønsker å gjøre enkle ting blir de lovbrytere og da kan de like godt "ta den helt ut". Det er litt pussig at flere av dere ytrer mishag mot formyndersamfunnet i andre sammenhenger, men når det gjelder deres eget fagfelt skal det være andre prinsipper som gjelder. Det er jo også interessant å bli beskyldt for å ikke ha elektrobakgrunn når man er uenige med elektrikerne.
du mener vel ikke at om en bil går i stykker 2 uker etter en EU kontroll så vil det firmaet som godkjente bilen stå økonomisk ansvarlig som ett elektrikfirma ville ha gjort om den hadde gokjent din jobb. så, det er virkelig 2 forskjellige ting ja. tror flere hadde godkjent deres jobber om de ikke hadde måttet stått ansvarlig for å betale evt skader osv, stå for om liv hadde gått tapt og være erstatningpliktig ovenfor noen forsikring selskap. ett bilverksted må ikke dette ved en evt eu godkjenning.
Hva er det med dere elektrikere som gjør at dere ikke kan lese hva som står i innlegget og i stedet drar inn andre argumenter. Hvor har jeg skrevet om EU kontroll? Jeg skriver at sammenligningen med bil er interessant fordi det ikke er noen forbud for meningmann å skru på egen bil. Jeg mener ikke at arbeid på det elektriske skal være like fritt, men det må være mulig å diskutere dette uten at dere elektrikere føler seg tråkket på. Dere furter jo til stadighet over at folk er engasjert i faget og lurer på hva de kan og ikke kan gjøre selv. Jeg har ikke vært borte i noen annen yrkesgruppe som er så opptatt av egen fortreffelighet. Det er jo pussig at jeg som ikke er elektriker har måttet be elektrikere korrigere det arbeidet de har utført i mitt hus.
her er en forskrift ang å få gokjent sin bil. stilles krav der også.
http://www.vegvesen.no/_attachment/192166/binary/373045

regner med at du korrigerte han for at du mente han gjorde arbeide for forskriftmessig og at her er det pengene som teller og ikke tryggheten ;)
fortreffelighet for at man følger loven og for at man vil at den kunden man jobber for skal ha det tryggest mulig etter jobb?? hehe. herregud, bli voksen da mann!!
Signatur
   #180
 483     trondheim     0




Jeg synes eksemplet med bil er relevant. Jeg kan gjøre alt på min egen bil inkludert reparere bremser. På elanlegget kan jeg ikke en gang bytte en kontakt. At jeg på stående fot ikke kan legge frem i detalj hvordan en revisjon av regelverket kan utformes gjør ikke ideen dårlig. Det er ingen som beskylder elektrikerne på forumet for å lage reglene eller ha direkte økonomisk gevinst (selv om dere indirekte lever av dette). Problemet med lover som er for strenge er at folk mister respekt. Hvis de ønsker å gjøre enkle ting blir de lovbrytere og da kan de like godt "ta den helt ut". Det er litt pussig at flere av dere ytrer mishag mot formyndersamfunnet i andre sammenhenger, men når det gjelder deres eget fagfelt skal det være andre prinsipper som gjelder. Det er jo også interessant å bli beskyldt for å ikke ha elektrobakgrunn når man er uenige med elektrikerne.
du mener vel ikke at om en bil går i stykker 2 uker etter en EU kontroll så vil det firmaet som godkjente bilen stå økonomisk ansvarlig som ett elektrikfirma ville ha gjort om den hadde gokjent din jobb. så, det er virkelig 2 forskjellige ting ja. tror flere hadde godkjent deres jobber om de ikke hadde måttet stått ansvarlig for å betale evt skader osv, stå for om liv hadde gått tapt og være erstatningpliktig ovenfor noen forsikring selskap. ett bilverksted må ikke dette ved en evt eu godkjenning.
Hva er det med dere elektrikere som gjør at dere ikke kan lese hva som står i innlegget og i stedet drar inn andre argumenter. Hvor har jeg skrevet om EU kontroll? Jeg skriver at sammenligningen med bil er interessant fordi det ikke er noen forbud for meningmann å skru på egen bil. Jeg mener ikke at arbeid på det elektriske skal være like fritt, men det må være mulig å diskutere dette uten at dere elektrikere føler seg tråkket på. Dere furter jo til stadighet over at folk er engasjert i faget og lurer på hva de kan og ikke kan gjøre selv. Jeg har ikke vært borte i noen annen yrkesgruppe som er så opptatt av egen fortreffelighet. Det er jo pussig at jeg som ikke er elektriker har måttet be elektrikere korrigere det arbeidet de har utført i mitt hus.
her er en forskrift ang å få gokjent sin bil. stilles krav der også.
http://www.vegvesen.no/_attachment/192166/binary/373045

regner med at du korrigerte han for at du mente han gjorde arbeide for forskriftmessig og at her er det pengene som teller og ikke tryggheten ;)
fortreffelighet for at man følger loven og for at man vil at den kunden man jobber for skal ha det tryggest mulig etter jobb?? hehe. herregud, bli voksen da mann!!

spørr deg nok en gang!! HVA MENER DU AT ALLE SKAL KUNNE GJØRE AV MONTERINGER SELV!! du har jo klare meninger om ting så få hør no da!!??
Signatur