6,780
11
0
Koble seg til Hafslund strøm er gravd ned?
19
0
Flytter nå snart og hvor jeg flytter er det ikke ønskelig att man lader elbilen i garasjen.
Grunnen er att alle har sin egen måler og melder til en kar hvor mye man bruker per år så betaler man til han,så har han strøm måler hos seg som han får regning av Hafslund.
Så skjønner godt att han ikke alle skal lade i garasjen. (blir mye og legge ut får og mye administrasjon)
Flytter om 1 uke så jeg håper jo att enten det er lagt trekke rør til alle garasjene eventuelt alle har en "direkte" kabel fra garasjen hans til min....men jeg tipper att det er lagt et tykke kabel uten trekke rør eventuelt ikke plass til flere og så er det bare dratt ut kabel til hver garasje bortover......
så da har jeg egentlig 2 valg,enten legge strøm bort til garasjen min eventuelt lade elbilen ute,siden vi har 2 biler hvor bensin bilen kommer til og stå rimlig stille meste parten av tiden ønsker jeg og lade i garasjen,men blir det får dyrt får jeg kanskje lade ute?
gult=strøm kabelen fra Hafslund som er gravd ned.
grønt=Garasjen min
rød sirkel= ønsker lade stasjon?
firkant=mulig lade stasjon men står noen søppel kontaminere i dag.
Er det mulig og "koble" seg på en strøm kabel som er gravd ned? Ville jo da vært enkelt og sannsynligvis billigst og koble seg på her og sette opp et lite sikring skap,da er det jo enkelt og sette opp flere ladestasjoner etterhvert som flere kjøper elbil.
Hvor mye vil det koste og få strømmen opp og et skap? (resten til elbilen vet jeg ca hvor mye vil koste)
Går ut i fra hvis jeg må grave fra der hvor kabelen kommer inn til garasjen min blir det rimlig mange tusen? kan jo da snakket med dem andre om flere vil være med og spleise men tviler vel egetlig på det,tviler og på att noen vil bytte garasje slik jeg kommer nærmere....
jeg kan lade i en periode ved huset men her er det "begrenset" trafikk så bør ikke kjøre bil her hver dag og lade.....
dårlig prosjekt det her :(
Grunnen er att alle har sin egen måler og melder til en kar hvor mye man bruker per år så betaler man til han,så har han strøm måler hos seg som han får regning av Hafslund.
Så skjønner godt att han ikke alle skal lade i garasjen. (blir mye og legge ut får og mye administrasjon)
Flytter om 1 uke så jeg håper jo att enten det er lagt trekke rør til alle garasjene eventuelt alle har en "direkte" kabel fra garasjen hans til min....men jeg tipper att det er lagt et tykke kabel uten trekke rør eventuelt ikke plass til flere og så er det bare dratt ut kabel til hver garasje bortover......
så da har jeg egentlig 2 valg,enten legge strøm bort til garasjen min eventuelt lade elbilen ute,siden vi har 2 biler hvor bensin bilen kommer til og stå rimlig stille meste parten av tiden ønsker jeg og lade i garasjen,men blir det får dyrt får jeg kanskje lade ute?
gult=strøm kabelen fra Hafslund som er gravd ned.
grønt=Garasjen min
rød sirkel= ønsker lade stasjon?
firkant=mulig lade stasjon men står noen søppel kontaminere i dag.
Er det mulig og "koble" seg på en strøm kabel som er gravd ned? Ville jo da vært enkelt og sannsynligvis billigst og koble seg på her og sette opp et lite sikring skap,da er det jo enkelt og sette opp flere ladestasjoner etterhvert som flere kjøper elbil.
Hvor mye vil det koste og få strømmen opp og et skap? (resten til elbilen vet jeg ca hvor mye vil koste)
Går ut i fra hvis jeg må grave fra der hvor kabelen kommer inn til garasjen min blir det rimlig mange tusen? kan jo da snakket med dem andre om flere vil være med og spleise men tviler vel egetlig på det,tviler og på att noen vil bytte garasje slik jeg kommer nærmere....
jeg kan lade i en periode ved huset men her er det "begrenset" trafikk så bør ikke kjøre bil her hver dag og lade.....
dårlig prosjekt det her :(
ble veldig posestiv overasket da det viser seg att det er trekt en kabel per garasje fra sikring skapet!,og det er trekke rør :)
litt usikker på hvor tykk den kabelen her var,mener det var mere enn 2.5kvadrat kabel men usikker.
det sto det var 400v på skapet så enkleste da er vel og få koble seg på hafslund sitt 400v og sette på en måler der (GSM måler) ,og så sette et lite sikring skap i garasjen. slik som det her http://www.clasohlson.com/no/El-sentral/36-2968 (bare det er 400v da)
så da bør det ikke være problem og få 16a 220v i garasje
og eventuelt bruke 1000wat 220 til defa varmer :)
Her er det mye som må avklares: er det et felles abonnement med egen måler, f. eks. i det skapet du viser? Er det grove nok hovedkabler til alle el-bilene? Kommer det flere biler slik at det ev blir et nytt felles opplegg?
Alternativt må du legge ut en kurs fra eget sikringsskap i bolig til aktuelt ladepunkt.
->skapet står bak garasjene
Her er det mye som må avklares: er det et felles abonnement med egen måler, f. eks. i det skapet du viser? Er det grove nok hovedkabler til alle el-bilene? Kommer det flere biler slik at det ev blir et nytt felles opplegg?
->det er felles måler ja,jeg har ikke tilgang her men går ut i fra att det er 16a sikring til per "garasje" kabelen var veldig tykk den som gikk inn her,har sendt mail til Hafslund og spurt hva kapasiteten er på her,men har ikke fått noe svar. (det var veldig tykk)
så usikker på hva kapasiteten her er på,men jeg tro att alle har kapasitet på 16a så 16a 400v bør alle kunne få med den kabelen som er lagt i dag
Alternativt må du legge ut en kurs fra eget sikringsskap i bolig til aktuelt ladepunkt.
->ikke veldig aktuelt da jeg bor sikkert 250 meter fra garasjene og flere rekke hus i mellom
merka med gult hvor jeg bor og rødt hvor det skapet er :)
1) Bli enig med borettslaget om en ordning der du kan lade fra stikk i din garasje og ev betale etter egen undermåler.
2) få satt opp eget, nytt målerskap ved siden av dagens skap. Dette fordrer kapasitet i tilførselskabel og eget, nytt abonnement fra netteier.
Nytt ladepunkt ute synes å måtte mates fra dagens skap med ny nedgravd kabel.
Dersom det kommer flere el-biler, vil det fort bli kapasitetsproblemer.
Om det står 230V/16A på din kurs til din garasje, så er det ikke sikkert det er felles kapasitet til at mange kan stå med 16 A samtidig.
For vanlig topolet 230V kontakt, spiller det ikke noen rolle om det står 400 V på skapet, du får likevel bare 230 ut. (Det er ved eventuell 3-fase at 400V kommer in)
1) Bli enig med borettslaget om en ordning der du kan lade fra stikk i din garasje og ev betale etter egen undermåler.
->er egen undermåler men det her er ikke noe han som styrer med det i dag ønsker da det blir høyere kostnader og mer og legge ut får osv,mulig og forhåndsbetalte osv til Hafslund men han ønsker nok ikke det her.
2) få satt opp eget, nytt målerskap ved siden av dagens skap. Dette fordrer kapasitet i tilførselskabel og eget, nytt abonnement fra netteier.
->tror nok det er beste alternativet hvis det er "ledig" kapasitet,hvem er det som kan svare på det her egentlig? er jo veldig rart hvis dem har "solgt" mer enn dem har av kapasitet så jeg bør få en 16a 220v syns jeg (men igjen synsing) sendt mail til lokal elektriker og spurt om muligheter,blir 750kr i året får egen måler men har ikke så mange andre "valg"
det kjedlig er hvis den kabelen er lagt til garasjene og er 100% brukt opp så er ikke mulig og ta noe av den......finner vel ut av det snart.
Nytt ladepunkt ute synes å måtte mates fra dagens skap med ny nedgravd kabel.
Dersom det kommer flere el-biler, vil det fort bli kapasitetsproblemer.
->det her kommer nok til og komme men jeg syns ikke det er rett ferdig att jeg skal betale den kosten her,da får eller alle bli med og spleise på det får dem som har elbil.
blir spennende og se hvor det her ender :)
jeg tviler på det er 16a *15 dvs 240a inn til det skapet her,så stemmer nok det du sier her,hvis alle bruker samtidig vi det bli problem,gleder meg til å åpne det skapet her og se :)
I garasjen kan det være værre: alle kjører motorvarmer og kupevarmer fra 05-07, eller alle kommer hjem og stapper i el.bilen kl 1700.
Billigst blir det for deg om du melder deg til å være strømpengeinnkrever.
(16*15) blir det 240a.
Hvis man kommer over 120a er man "stor" forbruker og må vel betale mere osv,så tviler på det er tilfelle.
så jeg vil tro att det er en beste fall en 120a sikring (hvis det finnes) eventult en 63a (ut fra min lille kompetanse på det her)
Har vært inne på tanke og være "strømpengeinnkrever" styreleder sa att det var en mulig. (hvis han som var strøminkrever ikke ville ha jobben videre)
får se hva hafslund/eletriker sier har ikke så veldig lyst til og være "innkrever" men sparer jo en del kr på det så er bra time pris får den timen i året det tar og sende ut hva folk skal betale :)
får bare vente til jeg tar over får og se hvor stor sikringen er på "hovedintakket" og høre med hafslund om det er noe ledig kapasitet.
Fordelen hvis jeg får satt opp egen skap og får 400v si 32a så har jeg jo "fått" den strømmen og har vel da krav på den? så hvis det viser seg att andre etterhvert skal ha elbil og det ikke er nok "ledig" på den delte løsningen så må styre ordne det her,da sitte hverfall jeg der med strøm
Når dem har fått det vil den sende mail til Hafslund og søke om lov til og sette opp et skap til hvis det er nok kapasitet i området :)
krysser fingrene får att det er nok strøm,sendt mail til "penge inkreveren" og venter på måling nr`et :)
blir spennende
Ev kan du kanskje også sette skapet i egen garasje, men da noe dyrere installasjon. Hva med tilknytningsavgift her?
En ser at "gratis strøm-bensin" kan by på problemer fremover.