her i kommunen sliter vi med tilsynsmannen som er berykta av alle, gamle damer tørr ikke bruke lamper etter han har vært på besøk o.l.
Det første han kommer med ut til brukerene er at han har "mer" makt han en politiet.
MEN! Det hvis du kommer med henvisninger til normen og forskriftene at det han sier er feil, eller mistolket så kan han ikke gjøre noe mer med det. da er det aktuelle punktet lukket og feridig! Må bare tørre og gå på di
Igjen, synes du det er helt ok å gamble med 250.000kr i håp om at du får medhold? Det gjør ikke jeg, og ikke elektrofirmaene her opp som har prøvd heller.
Veldig lett å sitte bak et tastatur en eller annen plass og si "det er bare..." når det ikke er en selv som setter enorme summer på spill.
Det er ofte tolkning som er problemet, og den kan være forskjellig mellom firma, DLE, DSB og ikke minst fra person til person. Hvis man har et anlegg til 250K som kanskje ikke blir godkjent, så installerer man ikke det før man evt har noe skriftlig fra tilsynet.
her i kommunen sliter vi med tilsynsmannen som er berykta av alle, gamle damer tørr ikke bruke lamper etter han har vært på besøk o.l.
Det første han kommer med ut til brukerene er at han har "mer" makt han en politiet.
MEN! Det hvis du kommer med henvisninger til normen og forskriftene at det han sier er feil, eller mistolket så kan han ikke gjøre noe mer med det. da er det aktuelle punktet lukket og feridig! Må bare tørre og gå på di :)
de har mer makt enn politiet de er de eneste som kan kreve å komme inn i huset uten ransakelsesordre e.l
Det er ofte tolkning som er problemet, og den kan være forskjellig mellom firma, DLE, DSB og ikke minst fra person til person. Hvis man har et anlegg til 250K som kanskje ikke blir godkjent, så installerer man ikke det før man evt har noe skriftlig fra tilsynet.
eller muntlig fra harald aasen har kjørt et par saker mot DLE fordi jeg mente (med god bakgrunn) at de tok feil. Hadde "heldigvis" rett begge gangene ene saken kan gjøre livet surt for mange leverandører av utstyr og kunder som må betale enda mer for el anlegg. Men dette må dokumenteres skikkelig først og jeg må finne alternativer/løsninger for produktet før jeg kjører på for hardt.
Trengs ingen namsmann her nei. Kunder som kjøper strøm har inngått avtale som også inneholder noen punkter om tilsyn av el-anlegg. Uhindret tilgang er nedfelt i el-tilsynsloven §5:
§ 5. Tilsynsmyndigheten skal til enhver tid ha uhindret adgang til anlegg og virksomhet etter loven. Tilsynspersonellet skal legitimere seg i samsvar med forvaltningsloven § 15 og om mulig sette seg i kontakt med eier av eller ansvarlig for anlegget/virksomheten eller representant for denne. Eier av eller ansvarlig for anlegg/virksomhet eller representant for denne har rett til, og kan pålegges å være til stede under kontrollen. Tilsynspersonellet kan bestemme at retten ikke skal gjelde ved intervju av arbeidstaker eller dersom slik tilstedeværelse ikke kan gjennomføres uten vesentlig ulempe, eller uten at formålet med kontrollen settes i fare. Enhver som er underlagt tilsyn etter denne lov, skal når tilsynsmyndigheten krever det og uten hinder av taushetsplikt fremlegge opplysninger som anses nødvendige for utøvelsen av tilsynet. Tilsynsmyndigheten kan bestemme i hvilken form opplysningene skal gis. Opplysninger som nevnt i fjerde ledd, kan også kreves fra andre offentlige tilsynsmyndigheter uten hinder av den taushetsplikt som ellers gjelder. Opplysningsplikten gjelder bare de opplysninger som er nødvendige for at tilsynsmyndigheten skal kunne utføre sine oppgaver etter loven. Opplysninger om ulykker, uhell og branner som har skjedd på områder som omfattes av loven kan kreves fra politi og forsikringsselskaper uten hinder av den taushetsplikt som ellers gjelder. Opplysningsplikten gjelder bare opplysninger som er nødvendige for at tilsynsmyndigheten skal kunne sammenstille nasjonale statistiske oversikter til bruk i samfunnssikkerhetsarbeidet. Departementet kan gi forskrifter om opplysningsplikt etter dette ledd. Med mindre tungtveiende hensyn tilsier noe annet, skal tilsynsmyndigheten gi skriftlig rapport til eier av eller ansvarlig for anlegget/virksomheten om resultatet av kontrollen. Endret ved lover 7 mai 1936, 16 juni 1972 nr. 48, 8 des 2000 nr. 85 (ikr. 1 jan 2001 iflg. res. 8 des 2000 nr. 1234), 19 juni 2009 nr. 84.
her i kommunen sliter vi med tilsynsmannen som er berykta av alle, gamle damer tørr ikke bruke lamper etter han har vært på besøk o.l.
Det første han kommer med ut til brukerene er at han har "mer" makt han en politiet.
MEN!
Det hvis du kommer med henvisninger til normen og forskriftene at det han sier er feil, eller mistolket så kan han ikke gjøre noe mer med det. da er det aktuelle punktet lukket og feridig! Må bare tørre og gå på di
Det gjør ikke jeg, og ikke elektrofirmaene her opp som har prøvd heller.
Veldig lett å sitte bak et tastatur en eller annen plass og si "det er bare..." når det ikke er en selv som setter enorme summer på spill.
de har mer makt enn politiet de er de eneste som kan kreve å komme inn i huset uten ransakelsesordre e.l
eller muntlig fra harald aasen har kjørt et par saker mot DLE fordi jeg mente (med god bakgrunn) at de tok feil. Hadde "heldigvis" rett begge gangene ene saken kan gjøre livet surt for mange leverandører av utstyr og kunder som må betale enda mer for el anlegg. Men dette må dokumenteres skikkelig først og jeg må finne alternativer/løsninger for produktet før jeg kjører på for hardt.
Ble selvfølgelig nysgjerrig på hva dette gjelder.
Kunder som kjøper strøm har inngått avtale som også inneholder noen punkter om tilsyn av el-anlegg.
Uhindret tilgang er nedfelt i el-tilsynsloven §5:
§ 5.
Tilsynsmyndigheten skal til enhver tid ha uhindret adgang til anlegg og virksomhet etter loven.
Tilsynspersonellet skal legitimere seg i samsvar med forvaltningsloven § 15 og om mulig sette seg i kontakt med eier av eller ansvarlig for anlegget/virksomheten eller representant for denne.
Eier av eller ansvarlig for anlegg/virksomhet eller representant for denne har rett til, og kan pålegges å være til stede under kontrollen. Tilsynspersonellet kan bestemme at retten ikke skal gjelde ved intervju av arbeidstaker eller dersom slik tilstedeværelse ikke kan gjennomføres uten vesentlig ulempe, eller uten at formålet med kontrollen settes i fare.
Enhver som er underlagt tilsyn etter denne lov, skal når tilsynsmyndigheten krever det og uten hinder av taushetsplikt fremlegge opplysninger som anses nødvendige for utøvelsen av tilsynet. Tilsynsmyndigheten kan bestemme i hvilken form opplysningene skal gis.
Opplysninger som nevnt i fjerde ledd, kan også kreves fra andre offentlige tilsynsmyndigheter uten hinder av den taushetsplikt som ellers gjelder. Opplysningsplikten gjelder bare de opplysninger som er nødvendige for at tilsynsmyndigheten skal kunne utføre sine oppgaver etter loven.
Opplysninger om ulykker, uhell og branner som har skjedd på områder som omfattes av loven kan kreves fra politi og forsikringsselskaper uten hinder av den taushetsplikt som ellers gjelder. Opplysningsplikten gjelder bare opplysninger som er nødvendige for at tilsynsmyndigheten skal kunne sammenstille nasjonale statistiske oversikter til bruk i samfunnssikkerhetsarbeidet. Departementet kan gi forskrifter om opplysningsplikt etter dette ledd.
Med mindre tungtveiende hensyn tilsier noe annet, skal tilsynsmyndigheten gi skriftlig rapport til eier av eller ansvarlig for anlegget/virksomheten om resultatet av kontrollen.
Endret ved lover 7 mai 1936, 16 juni 1972 nr. 48, 8 des 2000 nr. 85 (ikr. 1 jan 2001 iflg. res. 8 des 2000 nr. 1234), 19 juni 2009 nr. 84.