1,892    22    1  

Lade elbil på hytta, hva er mulig på dette anlegget ?

 1,318     Skedsmo     0
Jeg skal bygge anneks på hytta og få elektriker til å dra kurs en fremtidig ladestasjon for elbil.
Har ingen elbil i dag, men det blir nok om 2-3 år. Så det bør være fremtidsrettet og universelt. 

Hvilken type kurs bør jeg/kan jeg be elektriker legge opp på anlegget som er beskrevet under ?


Anlegget er 400V TNCS, 3-fas
Overbelastningsvern på 4x25A

Lade elbil på hytta, hva er mulig på dette anlegget ? - sikringer.jpg - rsamdal
Signatur

   #1
 4,269     0
Be elektriker legge opp 16A trefas, rød kontakt.

Så kan du velge en ladestasjon som begrenser ladingen til feks 10A eller du kan be e-verket om større hovedsikringer og lade med opp til 11kW.
   #2
 4,269     0
Btw, har du sjekket at dere faktisk har 25A hovedsikring? Vi har også hytte på Beitostølen med samme installatør og 25A på kursfortegnelse, men 40A i skapet.
   #3
 4,031     Asker     0
til elbil vil 3x16 400V være kanon. Man trenger typisk 10-15A enfase for å ha greit til elbil (har hatt el-bil i mange år, og har idag 2 i husstanden). Siden du er så heldig å ha 400, så legg 16A rød kontakt ut. Sett et B-vern i skapet.
Signatur
   #4
 25,349     Akershus     0
Om du faktisk klarer å utnytte 3-fase er avhengig av lader i bilen. Mange har bare énfaselader ombord, men siden dette legges nytt, så er det ingen grunn til ikke å velge 3-fase.

Forøvrig, vi har 400V 25A hovedsikringer på hytte.
Signatur
   #5
 4,269     1
10-15A enfas er fint hjemme, men synes det er litt for tamt på hytta på fjellet.

Typisk går det med endel strøm fra Oslo til Beitostølen, med 13A lader bilen vår 12km rekkevidde i timen. Da blir det fort mer enn et døgn kontinuerlig lading for å komme seg hjem igjen. I tillegg er det ofte skikkelig kaldt på fjellet, noe som gjør ladingen enda tregere.
  (trådstarter)
   #6
 1,318     Skedsmo     0
Btw, har du sjekket at dere faktisk har 25A hovedsikring? Vi har også hytte på Beitostølen med samme installatør og 25A på kursfortegnelse, men 40A i skapet.


Veldig bra spørsmål. Tok bilde av sikringsskapet med mobiltelefon i dag men det er for grumsete til å kunne lese noe.

Lade elbil på hytta, hva er mulig på dette anlegget ? - 11.jpeg - rsamdal
Signatur
   #7
 25,349     Akershus     0
10-15A enfas er fint hjemme, men synes det er litt for tamt på hytta på fjellet.

Typisk går det med endel strøm fra Oslo til Beitostølen, med 13A lader bilen vår 12km rekkevidde i timen. Da blir det fort mer enn et døgn kontinuerlig lading for å komme seg hjem igjen. I tillegg er det ofte skikkelig kaldt på fjellet, noe som gjør ladingen enda tregere.


Hvilken type bil har du? Det er laderen i bilen, ikke vegguttaket, som bestemmer hvor fort ladinga går, gitt at vegguttaket leverer det bilen ber om.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 1,318     Skedsmo     0
Hvilken type bil har du? Det er laderen i bilen, ikke vegguttaket, som bestemmer hvor fort ladinga går, gitt at vegguttaket leverer det bilen ber om.


Har ikke elbil ennå Smile Det kommer først om 2-3 år.
Skal få trikker til å klargjøre for dette i forbindelse med bygging av anneks.


Roger
Signatur
   #10
 4,031     Asker     0
Jet kjører 30 mil til hytta, og 16A enfase ville vært mer enn nok. Har 16x3 400V. Men poenget mitt er at dersom lading trigget større inntak, så holder 10-15 lang vei.
Signatur