1,865
10
13
Landeveisrøveri.......el-installasjon atter en gang!
6,009
Finnmark
0
Trost i taklampa....
Slike episoder dukker stadig vekk opp! Det er ikke spesielt tillitsvekkende for denne bransjen!
Bransjeorganisasjon gjør heller ingenting for å hindre slike svindelforsøk, akkurat som at det er ok!
Det gjelder selvfølgelig 86 år gamle Nora som fikk faktura på 6275 kr for å bytte taklampe....
http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/nora-%2886%29-fikk-regning-pa-6275-kroner/3422812375.html
Slike episoder dukker stadig vekk opp! Det er ikke spesielt tillitsvekkende for denne bransjen!
Bransjeorganisasjon gjør heller ingenting for å hindre slike svindelforsøk, akkurat som at det er ok!
Det gjelder selvfølgelig 86 år gamle Nora som fikk faktura på 6275 kr for å bytte taklampe....
http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/nora-%2886%29-fikk-regning-pa-6275-kroner/3422812375.html
Signatur
Nora ringte elektriker fordi hun hadde strømbrudd, og feilsøking viste at feil ved taklampen var årsaken til at sikringen hadde gått.
Elektriker kjørte derfor avsted og kjøpte en ny taklampe til Nora, og så tilbake og monterte denne.
At man da tar betalt for lampen, kjøring, montering og annet som tilkommer, er vel helt naturlig.
Jeg er enig i at prisen fremdeles høres noe høy ut, men folk jobber tross alt ikke gratis heller.
Det er vanskelig å si noe om hvor mye tid som er medgått, tre timer høres ikke enormt mye ut for å feilsøke og finne feilen, hente lampe, montere lampe, sjekke at feilen er utbedret, samt diverse administrativt arbeid.
Jeg registrerte at enkelte i Nettavisens kommentarfelt mente de selv kunne ha kjøpt lampe på Biltema til 199,- og gjort jobben selv, men det er selvfølgelig helt fullstendig irrelevant for både Nora på 86 år og elektrikerfirmaet som gjorde jobben.
Det er ikke rart at bransjen får et frynsete rykte. Mange rørleggere holder forøvrig på på samme måte. Resultatet er jo at folk ikke tør å ringe etter hjelp når de burde fordi de er redd for å bli "ranet". Trolig har damen også betalt for stoppen på Mc Donalds også som sikkert også ble veldig lang. Ordrebunken må trolig ha vørt tynn denne dagen.
Det gleder meg at det virker som hun får hjelp til å kjøre en sak med forbrukermyndighetene.
Og når sikringen har gått så bruker ikke en proff elektrikker mange minutter på å lokalisere en lysrørarmatur på et kjøkken. Sorry, vi kjøper ikke den.
Bestandig når slikt dukker opp, så prøver bransjefolk først å forsvare at det koster så mye pga ditt og datt............
NB! Andre bransjer gjør det samme, spesielt rørleggere..........
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Nå er jeg heller ikke lommekjent i området, men min Google-fu sier meg at det tar 14 minutter hver vei å kjøre E6 fra Skjetten til Ensjø.
Han kunne sikkert funnet feilen, kobla fra lampa og dratt. Men jeg tviler på den dama hadde kommet seg av sted, funnet lampe og montert den selv.
Men, aner ikke om han spurte dama, og forespeila kostnaden før han henta lampe, men det burde han kanskje?
Jeg har et inntrykk av at mange elektrikere tenker ikke over hva det koster for kunden. De fleste elektrikerfirmaer har innkjøpsavtale med en hovedgrossist, og man blir ofte minnet på at alle innkjøp skal foretas der. Av erfaring fra bransjen tror jeg de fleste (unntak finnes selvsagt) fører timer på slutten av dagen, eller gjerne mot slutten av uka. La oss si denne aktuelle jobben tok 2 timer og 10 minutter, så vil nok elektriker føre 3 timer, da det er nokså vanlig praksis å føre for hver påbegynte time.
Jeg vil påstå det hele her igjen handler om dårlig kommunikasjon og mangel på forståelse for hva det koster for kunden å drive på slik. Elektrikeren burde kommunisert bedre med kunden, og ansvarlig prosjektleder/saksbehandler fra kontoret. En oppegående elektriker burde selv komme frem til at det blir urimelig dyrt for kunden å kjøre langt av sted for å kjøpe en ny lampe... Kunden burde i hvert fall blitt opplyst på forhånd hva dette vil koste, og man kunne sett på muligheter ved å eventuelt komme innom neste dag for å montere opp en ny.
Som HSt sier, godt mulig det var en tynn ordrebok den dagen, og elektrikeren så seg en fin mulighet til å slappe av i bilen noen timer.
Jeg klandrer ikke firmaet, jeg mener elektrikeren som har utført jobben er skyld i kostnaden som kunden er påført.
Jeg synes problemet her er mangelen på informasjon underveis minst like mye som sluttregningen. Jeg har også opplevd elektriker som ville lage unødvendig dyre løsninger, men var mulig å forklare vedkommende at utenpåliggende kontakt var en helt grei løsning for min del fremfor at han skulle bruke en time ekstra på å jukse til bokser etc.
Men tilbake til komunikasjonen mellom kunde og håndverker... gjennom det jeg har erfart etter så mange år innen byggebaransjen er at mange håndverkere ofte er lite skolerte når det gjelder høflighet og god komunikasjon.. mange har kun 9 årig skole der du ikke alltid lærer mere enn det mest elementære... eller så kommer de fra en familie der foreldrene har vært eller er håndverkere som igjen bare har minimalt med skolegang og ikke er de mest høffelige. Mulig jeg tar litt i her,men det er nok noe sanhet i det jeg skriver. Ikke aller håndverkere er sånn,men er nok mange dette gjelder.
Min erfaring etter mange år, ikke bare i arbeidslivet, men også ellers, er at det finnes ingen korrelasjon mellom utdanningsnivået og alminnelig høflighet.
Rasshøl finnes i alle samfunnslag, uansett utdannelse.