1,865    10    13  

Landeveisrøveri.......el-installasjon atter en gang!

 6,009     Finnmark     0
Trost i taklampa....
Slike episoder dukker stadig vekk opp! Det er ikke spesielt tillitsvekkende for denne bransjen!
Bransjeorganisasjon gjør heller ingenting for å hindre slike svindelforsøk, akkurat som at det er ok!
Det gjelder selvfølgelig 86 år gamle Nora som fikk faktura på 6275 kr for å bytte taklampe....

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/nora-%2886%29-fikk-regning-pa-6275-kroner/3422812375.html

Landeveisrøveri.......el-installasjon atter en gang!  - Screenshot_2015-07-26-02-05-40.png - finnmark4ever

Signatur

   #1
 677     Norge     0
Prisen på 6 275,- kroner er selvfølgelig alt for mye for å bytte en taklampe, men dersom man leser artikkelen blir det fort klart at elektrikeren ikke var der for å bytte taklampen.

Nora ringte elektriker fordi hun hadde strømbrudd, og feilsøking viste at feil ved taklampen var årsaken til at sikringen hadde gått.

Elektriker kjørte derfor avsted og kjøpte en ny taklampe til Nora, og så tilbake og monterte denne.

At man da tar betalt for lampen, kjøring, montering og annet som tilkommer, er vel helt naturlig.

Jeg er enig i at prisen fremdeles høres noe høy ut, men folk jobber tross alt ikke gratis heller.
Det er vanskelig å si noe om hvor mye tid som er medgått, tre timer høres ikke enormt mye ut for å feilsøke og finne feilen, hente lampe, montere lampe, sjekke at feilen er utbedret, samt diverse administrativt arbeid.

Jeg registrerte at enkelte i Nettavisens kommentarfelt mente de selv kunne ha kjøpt lampe på Biltema til 199,- og gjort jobben selv, men det er selvfølgelig helt fullstendig irrelevant for både Nora på 86 år og elektrikerfirmaet som gjorde jobben.
HSt
   #2
 36,582     Lillestrøm kommune     5
Jobben ble gjort 3min unna et grosistlager, 5-7min unna et annet, men nei han måtte kjøre til et grosisst lager på Endsjø i Oslo og la den gamle damen betale for dette. Kjøretid dit er ca 1/2 time hver vei minimum. Det er ikke vanskelig å risikere 1-1.5t på returen. Damen har all grunn til å være misfornøyd. Han måtte jo evt. sagt at vi har funnet feilen men det koster for mye å kjøre å hente en lampe, men vi svinger innom deg og monterer ny lampe når vi skal inn å handle for en annen kunde. Det fremgår av artikkelen at damen i ettertid har fått priset jobben av andre til ca 1/3 av prisen (selv det er jo dyrt).

Det er ikke rart at bransjen får et frynsete rykte. Mange rørleggere holder forøvrig på på samme måte. Resultatet er jo at folk ikke tør å ringe etter hjelp når de burde fordi de er redd for å bli "ranet". Trolig har damen også betalt for stoppen på Mc Donalds også som sikkert også ble veldig lang. Ordrebunken må trolig ha vørt tynn denne dagen.

Det gleder meg at det virker som hun får hjelp til å kjøre en sak med forbrukermyndighetene.

Og når sikringen har gått så bruker ikke en proff elektrikker mange minutter på å lokalisere en lysrørarmatur på et kjøkken. Sorry, vi kjøper ikke den.
  (trådstarter)
   #3
 6,009     Finnmark     0
Bra kommentar HSt Wink

Bestandig når slikt dukker opp, så prøver bransjefolk først å forsvare at det koster så mye pga ditt og datt............
NB! Andre bransjer gjør det samme, spesielt rørleggere..........

Signatur
   #4
 677     Norge     0
For ordens skyld er jeg altså hverken elektriker eller rørlegger, men forstår at ting ofte tar lengre tid enn mange tror, og synes ikke 3 timer var hårreisende mye.

Nå er jeg heller ikke lommekjent i området, men min Google-fu sier meg at det tar 14 minutter hver vei å kjøre E6 fra Skjetten til Ensjø.
HSt
   #5
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Hvis ikke transporttiden er problemet her så er det jo enda verre. Når sikringen har gått på kjøkkenet så tar det 3min å nappe ut utstyret en 86åring har på kjøkkenet. En må være en veldig sløv elektriker hvis en da ikke går på lysrør armaturen som det neste. Det må i så fall være Mc Donalds stoppen som var problemet her. (Med kø så er det ikke vanskelig å ende opp med kjøretidene jeg anga, jeg er kjent).
   #6
 3,234     Vestfold     0
Kanskje noe drøyt, fordi han måtte en egen tur etter en lampe. Men nå er det klin umulig å vite hva som er feil før man har vært der. En elektrikker kan ikke ha med seg absolutt alt mulig.

Han kunne sikkert funnet feilen, kobla fra lampa og dratt. Men jeg tviler på den dama hadde kommet seg av sted, funnet lampe og montert den selv.

Men, aner ikke om han spurte dama, og forespeila kostnaden før han henta lampe, men det burde han kanskje?
   #7
 2,435     Hordaland     1
Jeg skal ikke forsøke å forsvare noen, men jeg vil påstå en del av skylden her er elektrikeren, altså ikke firmaet i seg selv.

Jeg har et inntrykk av at mange elektrikere tenker ikke over hva det koster for kunden. De fleste elektrikerfirmaer har innkjøpsavtale med en hovedgrossist, og man blir ofte minnet på at alle innkjøp skal foretas der. Av erfaring fra bransjen tror jeg de fleste (unntak finnes selvsagt) fører timer på slutten av dagen, eller gjerne mot slutten av uka. La oss si denne aktuelle jobben tok 2 timer og 10 minutter, så vil nok elektriker føre 3 timer, da det er nokså vanlig praksis å føre for hver påbegynte time.

Jeg vil påstå det hele her igjen handler om dårlig kommunikasjon og mangel på forståelse for hva det koster for kunden å drive på slik. Elektrikeren burde kommunisert bedre med kunden, og ansvarlig prosjektleder/saksbehandler fra kontoret. En oppegående elektriker burde selv komme frem til at det blir urimelig dyrt for kunden å kjøre langt av sted for å kjøpe en ny lampe... Kunden burde i hvert fall blitt opplyst på forhånd hva dette vil koste, og man kunne sett på muligheter ved å eventuelt komme innom neste dag for å montere opp en ny.

Som HSt sier, godt mulig det var en tynn ordrebok den dagen, og elektrikeren så seg en fin mulighet til å slappe av i bilen noen timer.

Jeg klandrer ikke firmaet, jeg mener elektrikeren som har utført jobben er skyld i kostnaden som kunden er påført.
Signatur

   #8
 4,193     0
Man skal jo heller ikke se bort fra at den gamle damen ikke hadde lov til å montere lampen selv, feks hvis det er standard lysrør laget for fast installasjon Wink

Jeg synes problemet her er mangelen på informasjon underveis minst like mye som sluttregningen. Jeg har også opplevd elektriker som ville lage unødvendig dyre løsninger, men var mulig å forklare vedkommende at utenpåliggende kontakt var en helt grei løsning for min del fremfor at han skulle bruke en time ekstra på å jukse til bokser etc.
   #9
 332     0
En ting jeg har erfart som elektriker gjennom 23 år er at komunikasjonen mellom kunde og håndverker ofte er dårlig. Når vi kommer til kunden forteller kunden hva som er feil eller hva de ønsker skal bli gjort uten og spørre om hva dette vil koste,det er også veldig vanskelig og forutse om det er feilsøking av ett elektrisk anlegg.. Håndverkeren vil som oftest bare tjene mest mulig kroner for firmaet eller seg selv og så lenge kunde ikke spessifiserer hva han/hun vil ha gidder ikke håndverkeren spørre og tar det matriellet eller bruker løsningen han tjener mest på.
Men tilbake til komunikasjonen mellom kunde og håndverker... gjennom det jeg har erfart etter så mange år innen byggebaransjen er at mange håndverkere ofte er lite skolerte når det gjelder høflighet og god komunikasjon.. mange har kun 9 årig skole der du ikke alltid lærer mere enn det mest elementære... eller så kommer de fra en familie der foreldrene har vært eller er håndverkere som igjen bare har minimalt med skolegang og ikke er de mest høffelige. Mulig jeg tar litt i her,men det er nok noe sanhet i det jeg skriver. Ikke aller håndverkere er sånn,men er nok mange dette gjelder.
   #10
 677     Norge     7
...mange har kun 9 årig skole der du ikke alltid lærer mere enn det mest elementære... eller så kommer de fra en familie der foreldrene har vært eller er håndverkere som igjen bare har minimalt med skolegang og ikke er de mest høffelige.


Min erfaring etter mange år, ikke bare i arbeidslivet, men også ellers, er at det finnes ingen korrelasjon mellom utdanningsnivået og alminnelig høflighet.

Rasshøl finnes i alle samfunnslag, uansett utdannelse.