11 606    96    14  

Lite snakk om farligste elektriske forbruker!

 5 990     Finnmark     0
Det er lading av elbiler hjemme... 
De fleste bilforhandlere snakker lite om krav til spesiel jordfeilbryter og egnet installasjon av lader..... Selvsagt fordi det koster litt penger.

Ser jo nødvendighet av å montere slikt utstyr t.o.m om man anskaffer hybridbil;)

http://nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591
Signatur

   #1
 2 435     Hordaland     1
El-biler er noe av det dummeste som er innført på markedet...

Edit:
Føler jeg bare poster negative off-topic innlegg i dag Tongue
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 5 990     Finnmark     0
El-biler er noe av det dummeste som er innført på markedet...

Edit:
Føler jeg bare poster negative off-topic innlegg i dag Tongue


Er jo tildels enig, så lenge mesteparten drives med skitten strøm..........

Men denne tråden er om hvor brannfarlig det kan være.......
Folk er redd for brann og trekker ut lader til mobilen, så står samtidig elbilen på lading på vanlige garasjestrømmen......
Signatur
   #3
 2 435     Hordaland     1
Det er riktig som du nevner at faren ved lading av elbiler er undervurdert. Mye av grunnen til dette vil jeg tro er at folk ikke er kjent med hvilken fare det innebærer.

Dog mener jeg fortsatt at tørketrommel er den farligste elektriske enheten man har i en husstand. Smile
Signatur
   #4
 3 627     0
Jeg synes det kunne vært litt interessant å vite hvor mange hendelser man faktisk har hatt med elbil-lading. Foreløpig ser jeg bare veldig mange krav og roping om hvor farlig det er.

Jeg synes også at fokuset på svært dyre løsninger hindrer fornuftige tiltak. Hvis man skal etablere lading etter boka skal man ha dedikert ladeboks, jordfeilbryter klasse B etc - kostnad over 10000 kr.

Jeg tror man hadde fått mye mer sikkerhet for pengene om man hadde byttet ut shuko med CEE-kontakt, da er man i alle fall kvitt problemet med varmgang for noen hundrelapper... Nå vegrer folk seg fra å gjøre noe og beholder dermed den farligste løsningen.
   #5
 2 435     Hordaland     0
Jeg synes også at fokuset på svært dyre løsninger hindrer fornuftige tiltak. Hvis man skal etablere lading etter boka skal man ha dedikert ladeboks, jordfeilbryter klasse B etc - kostnad over 10000 kr.

Problemet er at folk ikke tar i betraktning hvilke konsekvenser og kostnader det medfører å tilpasse elektroinstallasjonen ved innkjøp av elbil. Denne kostnaden bør sees i en helhet ved innkjøp av elbil. Folk ignorerer lovverket og anbefalingene fra bilprodusenter og forhandlere.
Signatur
   #6
 3 627     0
Problemet er at folk ikke tar i betraktning hvilke konsekvenser og kostnader det medfører å tilpasse elektroinstallasjonen ved innkjøp av elbil. Denne kostnaden bør sees i en helhet ved innkjøp av elbil. Folk ignorerer lovverket og anbefalingene fra bilprodusenter og forhandlere.


Joda, men kravet feks om klasse B jordfeilbryter gir veldig lite elsikkerhet for pengene.

Når man har en begrenset mengde penger å bruke på sikkerhet bør man prioritere det som teller mest, for de aller fleste elektriske installasjoner i Norge vil jeg tippe det er helt andre ting enn jfb klasse b.

Det er vel heller ikke forbudt å lade med vanlig stikk i Norge, men derimot forbudt å forbedre løsningen med å bytte til CEE-kontakt...
   #7
 90     Trondheim     0
og det vil bli mer og mer fokus på dette. Ser (NTE nordtrøndelag everk) har tilbud på montering av elbillader, samt masse annet elektrisk utstyr)

http://nteelektro.no/produkt/veggmontert-el-bil-hjemmelader/

Det tror jeg flere aktører kan bli flinkere til å reklamere for. Får man montering inkludert til en grei penge så vil nok flere unngå risikoen med å gjøre det selv. Men elektrikerbransjen ligger litt høyt i pris enda føler jeg.....

   #8
 2 435     Hordaland     0
Grunnen til at B-type jordfeilvern blir benyttet er sammenhengen med DC jordfeilstrømmer. Her handler det om fare for liv og helse i form av fare for strømgjennomgang. Det blir helt feil å si at det gir veldig lite elsikkerhet for pengene...

Du ville neppe hoppet i stikk fra en bro i en sikringssele kjøpt på Biltema til kr. 199,-, kontra den godkjente sikringsselen som myndighetene pålegger deg å benytte, men som koster kr. 2999,- hos en godkjent forhandler. Type B jordfeilvern handler om det samme. Det er for seint den dagen du kommer ut til bilen, og den 6 år gamle datteren din ligger livløs ved siden av bilen pga hun fikk strømgjennomgang når hun skulle åpne bildøren.

Dersom man ikke har økonomi til å ha et sikkert og lovlig elanlegg i forbindelse med elbil, så vil jeg påstå at man ikke bør ha elbil i det hele. Som nevnt, folk fortrenger hvilke konsekvenser og kostnader det medfører å ha en elbil, og faremomentene blir undervurdert.
Signatur
   #9
 21 583     Akershus     0
Nå er det vel først ved 3-faselading at behovet for klasse B virkelig gir utslag?

For ordens skyld: laderen sitter i bilen, ikke i veggboksen hjemme.
Signatur
   #10
 2 435     Hordaland     0
Hvor mange faser elbilen er tilkoblet, er revnende likegyldig. Problemet er at vanlige type A jordfeilbrytere ikke er egnet til å løse ut ved jordfeil som kan oppstå ved elbiler.

Sitat fra DSB:
Det skal være ett uttak per bil, og hvert uttak skal være individuelt beskytte av et strømstyrt jordfeilvern med utløserstrøm på 30mA, av type B. Bakgrunnen for dette kravet om jordfeilbryter type B, er at bilens ladesystem normalt genererer likestrøm. Dette kan føre til at andre vanlige jordfeilbrytere ikke "ser" en jordfeil, og dermed ikke løser ut.

http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8r_ver02.pdf

For ordens skyld:
Mode 3 lading består av en egen veggmontert lader, hvor laderen befinner seg utenfor bilen. Mode 3 lading gir den raskeste og sikreste ladingen.
Signatur