#11
 24,668     Akershus     0
For ordens skyld:
Mode 3 lading består av en egen veggmontert lader, hvor laderen befinner seg utenfor bilen. Mode 3 lading gir den raskeste og sikreste ladingen.

Mange som har høyeffekt mode 3 DC-ladere på veggen hjemme i garasjen?

Ad klasse B, så er det enkelte som mener at norske krav om klasse B på enfasetilkobling beror på en missforståelse av den utenlandske specen. Jeg vet ikke hva som er rett.
Signatur

Ebe
   #12
 4,452     Vestlandet     0
Som elbileier selv, så stusser jeg på at man kan få dødelig støt fra bilens metall pga en feil/mangel på husets elektriske anlegg? Hvordan begrunner du dette? Ved hvilke situasjoner oppstår denne faren?  

Jeg har alltid fått inntrykk av at bilens lader og styringssystem vil oppdage dette. Og hvordan skal strømmen forplante seg fra batteriet til karosseriet? Strømmen som står i batteriet er jo mye kraftigere enn hva som kommer ut av husets anlegg. Vil det si at det alltid er fare for dødlig støt når man tar i bilen? Selv uten kabelen?

Bilen står i hver dag med standarkabelen. Denne gir maks 9A strøm, noe som etter hva jeg har forstått gir rundt 2000w effekt? Kladden på ladekabelen henger i en tråd, så schukoen er i prinsippet strekkavlastet. Er det virkelig så farlig som det påstås her?
Signatur
   #13
 2,435     Hordaland     1
La oss begynne med elbilen i seg selv, når den ikke er tilkoblet noe ladepunkt. Oppstår det en feil med det elektriske anlegget i bilen, så vil ikke dette medføre en umiddelbar fare for mennesker. Strøm og spenning fungerer slik at strømmen kan kun returnere tilbake til sin opprinnelige strømkilde. Siden bilen i bunn og grunn er isolert fra jord/bakken (pga gummihjul) så vil ikke strømmen i bilen kunne forsvinne ut på "ville veier". Derfor blir det liten fare for å kunne få strømgjennomgang fra bilens elektriske system.

Litt avhengig av hvordan produsentene har bygget opp bilen, så blir bilen tilkoblet det elektriske anlegget når ladekabelen er tilkoblet - naturligvis.

Når ladekabelen er tilkoblet, så blir bilens elektriske system og metalldeler tilkoblet strømnettet i huset. Strømnettet i huset er tilkoblet et jordingsanlegg med jordelektroder som er nedgravd i bakken. Dersom det oppstår en feil med strømnettet i bilen mens den er under lading, så kan bilens metall bli utsatt. Utsatt ledende metalldeler blir jordet via ladekabelen, slik at det oppstår en jordfeilstrøm. Denne jordfeilstrømmen blir oppdaget av jordfeilbrytere, hvor strømtilførselen kobles ut. Siden elbiler er bestående av likestrømsutstyr (DC), så må jordfeilbryteren være i stand til å kunne oppdage en slik jordfeilstrøm. Slike jordfeilvern kalles type B vern. Type A vern er ofte ikke i stand til å oppdage jordfeilstrømmer i likestrømsnett.

Dersom jordfeilbryteren ikke løser ut, så vil bilens metalldeler kunne bli utsatt for farlige berøringsspenninger. Siden bilen er isolert fra jord via gummihjulene, er det kun jordforbindelsen i ladekabelen som er eneste vei til jord. Dersom den 6 år gamle jenten nå lper ut til bilen, barfot, så vil hun få en direkte strømgjennomgang mellom hånd og fot (strømvei gjennom hjertet). Strømmen tar alltid raskeste vei, som i et slikt tilfelle blir gjennom jenten, i stedet for via den lange kabelen tilbake til husets jordingsanlegg.

Derfor er det påkrevd med type B jordfeilvern med 30mA utløseverdi for stikkontakter som skal benyttes for elbilladere.
Signatur
Ebe
   #14
 4,452     Vestlandet     0
Hmm, høres jo logisk ut. Smile Bedre å koble til via en ukordet lampettskjøteledning da? ??

Neida, fra spøk til alvor. For vår del er det kun prisen som gjør at vi ikke instalerte noe ekstra i huset. Jeg så ikke helt forskjellen på denne og et hvilket som helst annet apparat, som f.eks kappsag, høytrykkspyler osv...

Får vel sette det på bestillingslista når skapene skal oppgraderes.
Signatur
   #15
 2,435     Hordaland     0
Det er det som er problemet, den vanlige forbruker forstår ikke hvorfor elbil er så annerledes fra andre forbruksapparater.

Kappsagen og andre vanlige forbrukerapparater inneholder ikke en batteribank eller likeretter/lader på samme størrelse som elbilen din. Det er ikke batteriene som er problem i seg selv, problemet er når likestrømsanlegget i bilen blir tilkoblet husets elektriske anlegg via ladekabelen.

Jeg er nokså sikker på at ved første dødsfall som blir forårsaket av strømgjennomgang fra elbil hvor type B jordfeilvern ikke er montert, så blir anleggseier/bruker dømt for uaktsomt drap pga lovbrudd.
Signatur
Ebe
   #16
 4,452     Vestlandet     0
Men det er jo ikke ulovlig å lade på vanlig eksisterende schuko hjemme?

På samme måte som det finnes mange hus uten jordfeilbryter i det hele tatt, de blir ikke straffet ved hverken materielle skader eller personskader?

(Nå er jo den personlige tragedien straff nok, intet lovverk eller juridisk straff veier opp for det)
Signatur
   #17
 4,193     0
Grunnen til at B-type jordfeilvern blir benyttet er sammenhengen med DC jordfeilstrømmer. Her handler det om fare for liv og helse i form av fare for strømgjennomgang. Det blir helt feil å si at det gir veldig lite elsikkerhet for pengene...


Jeg betviler ikke at en DC-jordfeil kan være veldig veldig farlig. Derimot tror jeg det er ganske liten sjanse for at den oppstår.

De aller fleste motorvarmere for bil i Norge har en innebygget batterilader, disse produserer også dødelige mengder DC hvis de feiler. Før elbilen kom var det ikke noe krav om jordfeilbryter og heller ikke fokus på hvor farlige slike ladere er, det har vel heller ikke vært veldig mange ulykker med verken slike ladere eller elbil-ladere.

Jeg kommer også til å legge inn et B-klassevern når garasjen skal oppgraderes, men tror at det sikkerhetsmessige gevinsten ved å oppgradere fra shuko til skikkelig plugg (og dermed unngå brann) er større.


   #18
 1,724     Trondheim     0
Jeg har noen off- og noen on-topic kommentarer...
1) Eydybdal: "El-biler er noe av det dummeste som er innført på markedet"
Javel? Dette må du utdype med noe mer substans ellers må jeg si at dette er noe av det dummeste og unyanserte jeg har hørt om temaet....

2) Finnmark4ever : " så lenge mesteparten drives med skitten strøm"
Skitten strøm? Strøm er strøm. Og i Norge er den ikke engang produsert slik at PRODUKSJONEN er skitten.
Jeg vil hevde at det som er dumt er å produsere (gjennom bruk av blant annet "skitten strøm") energibærer, transportere dette lange distanser i beholdere for å overføre i annen beholder for så å fylle en beholder i et kjøretøy og etter dette brennes med ca 25% virkningsgrad. Dette er skittent i FLERE ledd. Enig i at det er ikke optimalt å produsere strøm med f.eks brunkull men det gir iaf muligheten til å sentralisere utslippene og rensing av partikler i stor skala (uten at hver bil skal ha partikkelfilter/katalysator for samme førmålet) . For å ikke snakke om brenselcell, snakk om å kaste bort energi.
Elbil er ikke optimalt i alle henseenden, men det den tilbyr er at man kan produsere energien sentralt, distribusjonsnettverk eksisterer allerede og bilen bruker energien direkte, i steden for å konvertere fra en til annen form i flere ledd. Dette gir en overlegen virkningsgrad. minst energitap og lokale utslipp.

On-topic:
Jeg trudde og at problemet var primært varmgang i stikkontakter grunnet a) strekkbelasting da mange lar tunge ladere henge etter ledningen. b) bruk av skjøteledniger og uegnede stikk med for liten tverrsnitt i ledninger (innestikk) c) overbelastning i stikket grunnet langvarig lading - varmgang. Disse problemene har jeg ikke hørt problematisert slik Eydybdal skisserer. F.eks i min i3 (innrømmer, er el-bileier - og det fungerer glimrende til hverdagsbruk, skulle aldri gå tilbake til vanlig bil i bytrafikk) lades via stikkontakt. Mellom bil og stikk er det en boks (laderegulator et eller annet) som kjenner av strøm og bryter lading ved minste problem. Skjønner ikke helt hvordan varmgang og ev. kortslutting i husets/garasjens stikk skaper gjennomgangstrøm i bilens karosseri???

MVH
Sakke
   #19
 682     1
Ideelt sett skulle ladekablene vært levert med et spesialstøpsel som ikke passer i noen stikk man normalt har installert i sin bolig. Dette ville da "tvunget" ferske elbileiere til å få lagt opp en kurs som samsvarer med kravene for slik bruk.. Ser dog utfordringer ved lading på arbeidsplasser etc
   #20
 2,435     Hordaland     0
Off-topic:
Jeg mener elbiler er noe av det dummeste som er introdusert på markedet pga miljøkonsekvensene rundt batteriene er langt større enn fortjenesten. Produksjon og sanering av batteriene er ikke forsvarlig i forhold til levetiden på batteriene, sett i forhold til hvilke miljøkonsekvenser det drar med seg. Ut over det så er Norge kun et desimaltall sammenlignet med resten av verden. I Norge har vi tilgang til energi som er produsert uten for store miljøkonsekvenser. Ellers i Europa blir mye av strømmen produsert med alternative kraftverk, hvor kullkraft gjerne er blant de verste. I så måte syntes jeg oppspinnet rundt miljøfordelene ved elbiler er helt forkastelig. I Norge kan man gjerne presentere positive tall for elbiler, men ser man verden og helheten under ett så nekter jeg å tro at det er positivt for miljøet. Økonomisk sett er det nok lønnsomt for Ola Nordmann å ha elbil pr i dag, for miljøet derimot mener jeg det motsatte. Det burde vært satset mer på videreutvikling av dieselbiler. Jeg kan også være enig i at elektriske busser kunne medført fordeler for miljøet.

I Norge har vi for øvrig svært mange "farlige" tunneler pga lengde og utforming. En kollisjon med elbil vil i verste tilfelle kunne føre til en brann i elbilen. Elbiler kan naturligvis også ta fyr på andre måte, slik alle andre biler kan, f.eks. ved overopphetede bremser. Det er stadig større fokus på bruk av lithium-batterier i elbiler. En lithium brann er noe av det verste man kan oppleve. Brannen vil eskalere enormt i løpet av svært kort tid, noe som gir svært kort tidsrom for å evakuere fra stedet. Lithium brann utvikler en svært svart, tung og giftig røyk, i løpet av kort tid. En lithium brann i en tunnel vil være kritisk fra første sekund. De fleste nye tunneler utrustes nå med sprinkleranlegg for å øke brannsikkerheten. De fleste av disse anleggene er helautomatiske. Dersom man tilsetter vann ved en lithium-brann så vil situasjonen bli langt verre, hvor det kan sammenlignes mye med brann i olje/kjele. Man får en eksplosjonsartet brann som kommer fullstendig ut av kontroll på kort tid.

Elbilbrann i tunnel vil skje, før eller siden. Den dagen det skjer vil jeg antagelig velge å ikke se nyhetene, da konsekvensene antagelig vil være katastrofale.


On-topic:
Det er riktig som du nevner at hovedproblemet med elbil lading er varmgang i stikkontakter og kabler. Akkurat den biten vil jeg tro vil forbli et problem i lang tid.

Type B jordfeilvern derimot vil antagelig bli et større fokusområde når jordfeilproblematikken med elbiler oppstår. Det er ikke noe gjennomgangsstrøm i bilens karosseri og metalldeler ved lading, slik du gjerne oppfattet det. Elektronikk er ikke evigvarende, dessverre. Det oppstår feil på både komponenter, kabler, isolasjonsmateriale og lignende. Ved slik skade, kan bilens metalldeler komme i kontakt med strømførende deler. Dette kan skje, på lik linje med at det kan bli jordfeil i en varmtvannstank, elektrisk sag, vaskemaskin, brødrister, osv... Vanlige elektriske apparater blir forsynt med 230V vekselstrøm, eller eventuelt via en strømforsyning. Mange strømforsyninger har et galvanisk skille, som vil si at de blir isolert fra strømnettet. Oppstår det en feil i et vanlig forbrukerapparat, så vil jordfeilbryteren løse ut.

Oppstår det en feil i elbilen derimot, så kan feilen ha oppstått i likestrømsdelen. En elbil har en kraftig batteribank, og en kraftig likeretter/strømforsyningsenhet. Dersom det oppstår en feil på dette, mens bilen er tilkoblet husets strømnett, så kan det oppstå likestrømsjordfeil i anlegget. En vanlig jordfeilbryter er ofte ikke i stand til å oppdage en slik jordfeilstrøm. Av den grunn er det pr i dag påkrevd med jordfeilbryter type B. Kravet er påbudt også for vanlige Schuko stikkontakter som benyttes for elbil ladere, hvor kravet er innført av DSB, og gjengitt i NEK 400. Hvor vidt dette har tilbakevirkende kraft, og når tid DSB innførte dette kravet, har jeg ikke kunnet finne svare på via DSB sine nettsider. For NEK 400 ble dette innført 1. juli 2014.
Signatur