#11
 910     0
Her er datablad for et batteri som jeg har kjøpt på Clas-O flere ganger:
https://data.energizer.com/pdfs/l522-1119.pdf
Spenningen på dette er 9.0 volt, hverken mer eller mindre. Dette batteriet kan levere ned til ~5 volt før det er "dødt".

Ihht. tidligere postet lenke:
https://www.powerstream.com/9V-Alkaline-tests.htm
kan det se ut som om det ikke er uvanlig at alkaliske batterier stopper lenge før det, altså presterer Lithium-batteriet bedre enn det alkaliske.

Jeg vet ikke hvordan røykvarslere detekterer at batteriet begynner å nærme seg tomt, men skulle ikke forundre meg om det er når spenningen kommer under en eller annen grense. For meg ser største ulempe ut til å være at Lithium-batteriet sannsynligvis har mye energi igjen når varsleren varsler "tomt batteri", dvs. at du ikke får utnyttet batteriet fullt.

Sett batteriet i røykvarslere, trykk på "test" knappen og om det piper er det good to go!

   #12
 820     0
Det er jo feil, en kan sjekke I bruksanvisning hvilken type som er ok. Men når et alkalisk batteri hadde 9.48V så er det også litt skyld på batteri produsenten at det evt går feil. Og ikke bruk Elkjøp som hjelp her de skrev at en kunne bruke alkalisk der bruksanvisning sier Lithium (på Nest Protect)

Batteri viser og skal alltid ha mer volt enn oppgitt. Når det faller under oppgitt volt så er det dødt. Så det er feil det du skriver om for høy og lav spenning.

Et 12v bilbatteri er 14.4v ikke unormalt.


Dette er feil.

Ladespenning på et 12V bilbatteri er typisk 14.4V (ved +20C), og bør økes ved lavere temperatur. Det kan også varieres etter ladesyklus. En kort ladesyklus (typisk i en bil), så kan det godt være høyere spenning for å lade fullt. En ladespenning på 15V kan være helt fint i noen tilfeller, ikke i andre.

Et typisk 12V bilbatteri er fulladet ved ca. 12,7V hvilespenning, og er helt utladet ved 10,5V. Litt avhengig av type batteri, bør det ikke tappes noe under 11,7 - 12,0V før det lades opp igjen.

Dette kan du tydeligvis ikke noe om, så les deg heller litt opp, enn å sitte her og spre feilinformasjon.


Litt selvmotstridende? Smile utladet ved 10.5v så skriver du bør ikke tappes under 11.7-12volt, haha var jo nettopp det jeg skrev.

Mine 12v er da ofte 12.8v døde rundt 10.8v.

Trenger ikke lese når man kan sjekke i praksis.

Har hatt 2 døde ryobi batteri, (10år gammle) åpnet opp og fant en celle på 0.8volt mao død celle.
Signatur
   #13
 10,486     Akershus     1
Litt selvmotstridende? Smile utladet ved 10.5v så skriver du bør ikke tappes under 11.7-12volt, haha var jo nettopp det jeg skrev.

Nei, ikke selvmotsigende.
100% tomt ved 10,5, men BØR ikke tappes under 11.7-12.0. Tapper man dem for lavt, ødelegges de. Hvor lavt, og hvor fort de ødelegges, avhenger av type batteri, og hvor fort de lades opp igjen.
Signatur