18,177    18    11  

Maks belastning på 3X6 kv kabel

 12     4
Hei, jeg driver å planlegger garasjestrøm. Elektriker skal gjøre jobben, men jeg har fått tilbud fra 2 forskjellige, og den ene mener at jeg kan ha 25 amp sikring til garasjen, mens den andre mener 40 amp... På det skriftlige tilbudet, hadde sistnevnte blitt redusert til 32 ampere, men fortsatt endel forskjell i forhold til 25 ampere. Med tanke på fremtiden, elbil osv, er det greit å ha så mye som mulig. Hvorfor er de forskjellige? Hva er maks på denne typen kabel? Jeg vil jo selvfølgelig ikke ha noe risiko varmgang osv.

Kabelen ligger nedgravd og er vel ca 10 meter lang tipper jeg. Det er snakk om 230V 3 fase, hvis det skulle ha noe å si.


   #1
 762     Asker     0
Trefas inst.kabel lagt i rør i bakken 6kvd. har en lederevne på 39A (ref. nek400-5-52 T52B-4 - inst. metode D).

Hvis den ligger direkte i bakken kan du vel sikker plusse på 1A.

Hvis du tar utgangskpunkt i krav 1 og 2 med tanke på forhold mellom kabel og vern så vil du se at en 32A er maks her.

Krav 1 Ib<In<Iz = 32A<32A<39A
Krav 2 I2<Iz*1,45 = 32A*1,45 < 39A*1,45

Husk at bolignormens reduksjon av Iz IKKE gjelder fra 6mm og oppover.
   #3
 762     Asker     0
Hmm? Har ikke beregnet kortsluttningsstrømmen (litt vanskelig når trafoens verdier ikke er oppgitt.)
Trådstarter kan jo få IKmaks målt ved inntaket / OV og evnt. beregne dette etterpå. Stort sett så er den minste kortsluttningstrømmen ivaretatt slik at vernet faktisk bryter.
   #4
 22,342     Akershus     2
Normalt er kortslutningsstrømmen ikke noe problem, men man skal ta det med i betraktningen. (spenningsfall også)

Jeg er vel litt av den gamle typen som tenker at 25 ampere er akkurat nok for seks kvadrat...
   #5
 762     Asker     1
Jeg tenkte også og foreslå 25A helt til jeg faktisk regnet på det ut i fra strømføringsevnen når kabelen ligger i bakken.
Men du får uansett en god del enfas 16A kurser ut av både 25A og 32A med en litt passe samtidighetsfaktor f.eks. 0.6

(0,6x (5x16A) ) / 1,732 = 27,71A = 5 stk. 16A med forankoblet vern på 32A
Dette er bare et eksempel med litt over halv belastning mer eller mindre hele tiden. Du kan sikkert fint øke til si 7 stk 16A uten noen problem.

Kanskje vært lurt og ha brukt ABB sitt vern på 35A i hovedskapet også kunne du ha sikret med 32A i underfordelingen din her for å ha litt selektivitet.
   #6
 22,342     Akershus     1
Det gir ikke noen fornuftig selektivitet. Hvis du har to vern trenger du ikke å dimensjonere det første som overlastvern. Dimensjoner det som et KV, men da nærmer det seg antakelig kåkens OV/KV. Vernet må ha en karakteristikk som er tregere enn vernet i fordelingen.
   #7
 762     Asker     0
Kanskje heller bytte ut forslaget mitt om vern i underfordelingen til en modulær bryter med allpolig brudd foran skapet

  (trådstarter)
   #8
 12     0
Takk for raske svar! Jeg skjønner ikke alt som blir nevnt her, men alt kan vel googles, og det er ikke jeg som skal installere det. Heldigvis.

Grunn for mye strøm er stort sett ønske om å ha mulighet for 2 elbiler som lader over natten samtidig. Satser på 32 ampere går greit da.

Takk
   #9
 24,668     Akershus     0
Ikke noe en løper og kjøper, men vurder ev plass for 230/400V trafo hvis du skal lade el-bil.
Signatur
   #10
 1,092     0

Takk for raske svar! Jeg skjønner ikke alt som blir nevnt her, men alt kan vel googles, og det er ikke jeg som skal installere det. Heldigvis.

Grunn for mye strøm er stort sett ønske om å ha mulighet for 2 elbiler som lader over natten samtidig. Satser på 32 ampere går greit da.

Takk


Husk at stikkontakter som forsyner EL-bil med shuko støpsel (modus 1 eller 2) skal sikres med maks 10A eller benyttes industrikontakt ved 16A