#11
 3,876     Asker     0
Ville tatt en boks som tar mer enn 16a samt mulighet for kommunikasjon. Jeg har 2stk Tesla ladere. Disse snakker sammen. Ikke nødvendigvis beste løsning akkurat disse, men fikk de gratis (vervepremier). En stor fordel med denne er at de spiser praktisk talt alt av oppsett. 1 fase, 3fase, 230 eller 400v. Virker på alle biler med Type-2.

En del andre har også samme muligheten til kommunikasjon. Krever bare en kabel med to ledere fra ene til den neste. Så deler de den strømmen master er innstilt på. Dette er kanskje ikke noe du trenger nå, men tro meg, med 2 elbiler er det veldig kjekt.
Signatur

   #12
 764     0
Komt en del nye regler i nye NEK400:2018 innen hva angår elbil.

Kjapt oppsummert:
Schuko er fortsatt tillat til lading av elbil ved maks 10A sikring og er å regne som en nødløsning og må holdes under konstant oppsyn. Forutsetter type B jordfeilautomat.

Jordfeilbryter type B er pålagt uansett med mindre ladeboksen har innebygget eller annen form for sikring av DC strømmer som kan oppstå.

Må ikke plasseres en jordfeilautomat type A foran en type B. Type A går i metning ved 6mA DC og vil da heller ikke virke på vanlige jordfeil. Det vil si at om det er en forankoblet jordfeilbryter for hele anlegget som var vanlig før risikerer du at den går i metning og det er ingen jordfeilutkobling på boligen.

Her er endringene greit forklart:

https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2018
HSt
   #13
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Står det ikke det motsatte på slutten av din link dvs Type A i sikringskapet og type B i fordelingen i garasjen ?
   #14
 24,668     Akershus     0
En liten nyanse er at på egen kurs kan type A stå før type B, men da må det ikke være noen avgreninger imellom.
(Mest aktuelt hvis det står en ledig jfa i skapet som kan brukes til ladekurs)
Signatur
HSt
   #15
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Igjen er det ikke det motsatte av dette det også står sist i linken ? Kan monteres på kurs med lys og stikk i umiddelbar nærhet eller noe slikt står det vel.
   #16
 1,355     0
Igjen er det ikke det motsatte av dette det også står sist i linken ? Kan monteres på kurs med lys og stikk i umiddelbar nærhet eller noe slikt står det vel.


Det er korrekt, NK64 har nok regnet risikoen for såpass lav at det tilllates i det tilfellet. Men kun med separat jordfeilautomat til denne kursen, ikke med felles forankoblet jordfeilbryter for hele anlegget.
HSt
   #17
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Bra, men teksten kunne vært enda mere presis på hva som var fordeling ute i garasje og hva som var i sikringskap, jeg var pga svarene over usikker på om jeg feiltolket dette. Men med denne regelen så er det ikke så vanskelig å få en 16A ladestasjon i garasjen.

   #18
 24,668     Akershus     0
Hvis garasjen er frittliggende.

Ser for meg ut til at du kan ha ladeuttak for elbil med innebygget type B (dc-fare) og lader for robotklipperen (dc-fare) på samme type A kurs ut fra huset. Dersom du flytter dette inn i garasje i huset er det ikke tillatt.
Signatur
HSt
   #19
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Hm, det står listet opp mange tilfeller med komma mellom hvorav frittliggende garasje er den ene så mener de faktisk det du skriver her bør de omformulere teksten. Hvorfor skulle dette være trygt i en frittliggende garasje og ikke i en integrert ?

En carport er i iallefall svært skjeldent fritliggende
   #20
 24,668     Akershus     0
Begrensningen til «frittliggende garasje er hentet fra andre tråder på BB. Kan være feil. Elektroregelverk er ofte med pussig «logikk .
Signatur