1,782
20
1
Montere ladepunkt El-bil på godkjent måte, trenger tips.
26
LINDÅS
0
Hei!
hvordan kan en på enklest og billig mulig måte anskaffe seg et godkjent ladepunkt, vurderer å få instalert en vanlig schuko kontakt (er standard kontakt) kun til bruk til elbil, og DSB gir da noen henvisnger og føringer på hvordan dette skal utføres, se link DSB El bil lading.
satte og googlet litt, og kommer over denne fra Elbilhjelpen.no.
Dette er tenkt montert i garasje med eget strømskap, første tanke var da å montere egen kurs fra internt strømskap med 16a jordfeilautomat med B-karakteristikk, for så å montere skap fra elbilhjelpen med 10a sikring og jordfeilbryter B etter dette og kun dette på denne kursen. dette mener min elektrikker skal gå fint.
Men ser inne på elbilhjelpen og etter samtale med deat det da kreves en jordfeilbryter type B også i eksisterende skap, dvs før skap fra elbilhjelpen, det vil da stå to stk jordfeil type B etter hverandre. Dette var vist et krav ihht til en eller annen lur standard.
Stemmer dette som Elbilhjelpen sier? og eventuelt hvorfor, hvilket beregning/krav?
Elbilhjelpen har også forholdsvis rimelige ladere med innebygget B-vern, og monterer en denne, kunne denne monteres rett på eksisterende 16a kurs uten noe ekstra B-vern.
Kan eg gå for en rimelig løsning, eller blir denne fort så dyr i dele og montering at det lønner seg å gå for montering av elbil lader?
håper med dette å bli litt klokere :) takker på forhånd for engasjement og svar.
Det er mange med elbil som ikke kjenner til dette fra DSB, og har hatt noen diskusjoner rundt dette tema, er det en vanlig kontakt er det bare å plugge i hilsen og trener en lengre ledning er det bare å finne en tynn 0,75mm2 skøytekabel og forlenge, gjerne en trommel som ikke blir strykket helt ut også...... så det er mye rare holdninger ute og går.
Mvh
lars
hvordan kan en på enklest og billig mulig måte anskaffe seg et godkjent ladepunkt, vurderer å få instalert en vanlig schuko kontakt (er standard kontakt) kun til bruk til elbil, og DSB gir da noen henvisnger og føringer på hvordan dette skal utføres, se link DSB El bil lading.
satte og googlet litt, og kommer over denne fra Elbilhjelpen.no.
Dette er tenkt montert i garasje med eget strømskap, første tanke var da å montere egen kurs fra internt strømskap med 16a jordfeilautomat med B-karakteristikk, for så å montere skap fra elbilhjelpen med 10a sikring og jordfeilbryter B etter dette og kun dette på denne kursen. dette mener min elektrikker skal gå fint.
Men ser inne på elbilhjelpen og etter samtale med deat det da kreves en jordfeilbryter type B også i eksisterende skap, dvs før skap fra elbilhjelpen, det vil da stå to stk jordfeil type B etter hverandre. Dette var vist et krav ihht til en eller annen lur standard.
Stemmer dette som Elbilhjelpen sier? og eventuelt hvorfor, hvilket beregning/krav?
Elbilhjelpen har også forholdsvis rimelige ladere med innebygget B-vern, og monterer en denne, kunne denne monteres rett på eksisterende 16a kurs uten noe ekstra B-vern.
Kan eg gå for en rimelig løsning, eller blir denne fort så dyr i dele og montering at det lønner seg å gå for montering av elbil lader?
håper med dette å bli litt klokere :) takker på forhånd for engasjement og svar.
Det er mange med elbil som ikke kjenner til dette fra DSB, og har hatt noen diskusjoner rundt dette tema, er det en vanlig kontakt er det bare å plugge i hilsen og trener en lengre ledning er det bare å finne en tynn 0,75mm2 skøytekabel og forlenge, gjerne en trommel som ikke blir strykket helt ut også...... så det er mye rare holdninger ute og går.
Mvh
lars
Det er en rekke krav og nyanser av krav og justeringer av krav. Generelt så kan du lade fra en sikring 10A B eller C-kar, etterfulgt av en jordfeilbryter type B. Deretter ren kabel til schuko.
Imidlerid, B-type jordfeilbryter fra trikker er ofte dyrt.
Den løsningen de fleste anbefaler er 16-32A C-kar hvis mulig, egnet kabel, ladeuttak med innebygget B-type jordfeilbryter og type 2 kontakt ut. Du får en greiere installasjon, bedre ladehastighet tryggere.
Schuko som er helt i orden er greit, men ikke anbefalt for varig lading. Ville ikke lagt det nytt.
Du bør også vurdere 3-fase om du legger nytt. F.eks. Tesla og eGolf kan lades i åpen delta på 3-fase IT. Det er en stor fordel. Med eGolf én-fase lader du med 7kW, men blokkerer 13kW av effekten inn til huset. I åpen delta blokkerer du bare med 7kW, det du lader med.
De som mener at en ikke bør trekke ut hele snella ved lading kan ta en tur hit og se på ei snelle jeg overtok fra jobben, smeltet fast og deformert i midten. (Snurrer igjen nå
15k alt inkludert. Stasjon, materiell, installasjon og kjøring. Elbil går ikke noe sted neste årene. Så dette kan være en grei investering. Evt legg ut anbud om det samme på Finn.
Du kan jo evt. ta en titt på EcoLite, som jeg selger: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Du kan nok komme litt rimeligere unna med et schuko-uttak og B-vern, men det blir en teknisk mye dårligere løsning som også vil lade vesentlig tregere. Mange forventet at schuko-uttak til lading skulle bli forbudt i NEK400:2018, men nå ser det ut til å drøye til neste revisjon. At det går den veien er rimelig sannsynlig.
Nei, for tilfeldig lading er det meste tillatt. Også skjøteledninger i nødsfall. Reglene gjelder på fast ladested hjemme samt andre steder det settes opp dedikerte ladeuttak.
takker så mye for mange gode inspill.
nå er eg litt klokere
ser elbilhjelpen selger lader til 4990,-, med integrert vern, er den billigste eg har funnet til nå. kan også justeres i trinn 10,14 og 16A.
Mvh
Lars
Denne er nok helt grei om du vet at du aldri kommer til å oppgradere kursen ut til den til mer enn 16A eller 3-fase.