Staten - det er vi. Om en skyver det over på "staten" så er det fortsatt vi som må betale. Imidlertid blir kostnadene fordelt på alle, ikke bare den stakkaren innerst i gata som kjøpte elbil sist og risikerer å få regninga for hele gatas oppgradering.
Vel, det er nå staten som forvalter skatteinntektene. Hvorfor ikke spytte i en slant for oppgradering av strømnettet når Ola blir fortalt at han på død og liv skal kjøpe en (lokalt) miljøvennlig bil.
********* Før dette sklir ut og uten å peke på noen:
Uansett hvor fristende det er å diskutere elbil, så er vel Elbildebatten gjennomdiskutert ellers i media og sosiale medier. Jeg håper vi kan unngå å dra den inn her også, slik at vi kan holde det til faglig prat?
Hva skjer om han setter opp en 16a CCE-kontakt på veggen, så kobler han til den 32a CCE-kabelen og kobler til en elbil med 6,6kw lader? Vil da bilen tro den kan trekke 32a og prøve å trekke dette? Og dermed går sikringen?
Hva skjer om han setter opp en 16a CCE-kontakt på veggen, så kobler han til den 32a CCE-kabelen og kobler til en elbil med 6,6kw lader? Vil da bilen tro den kan trekke 32a og prøve å trekke dette? Og dermed går sikringen?
Jeg stiller selv ladekabelen til å lade med den A som jeg ønsker. Så hvis det er en 16A kurs, så stiller jeg ladekabelen på 16A eller mindre. Jeg vet ikke hva som skjer hvis jeg stiller den inn på f.eks 32A på en 16A kurs, men jeg mistenker at elektronikken i ladekabelen vil skjønne at her er det ikke mulig å trekke 32A.
Jeg kan nok fint klare meg med 16A til lading, men batteriet har bedre av 32A lading. Det er rett og slett for å ha fleksibiliteten til å kunne lade raskt de få gangene jeg trenger det, og for å ta vare på batteriet. Før noen hiver seg inn på batteridebatten så viser dokumentasjonen til KIA Soul at batteriet har best av, når det gjelder lading, å unngå hyppig hurtiglading og unngå lading på lav A. Grunnen til at for lav A (f.eks 10A) er mer uheldig enn høyere A (f.eks 32A), er fordi med lav A, så blir batteriet stående lengre i en tilstand der det skjer kjemiske prosesser og degraderes derfor raskere.
Jeg vil i tillegg forsøke å holde batteriet så godt det lar seg gjøre på rundt 40%-60% SOC (State Of Charge), for å forlenge batterilevetiden. Og da er det også praktisk å ha 32A lademulighet når jeg har behov for høyere kapasitet på batteriet for evt lengre kjøreturer.
Vil en høyere hovedsikring enn mine 50A (f.eks 63A) hjelpe noe hvis jeg skal ha en 32A kurs til elbil-ladingen? Eller vil dette i praksis ikke ha noe å si da 50A hovedsikringen jeg har idag i praksis skal være nok?
Jeg stiller selv ladekabelen til å lade med den A som jeg ønsker. Så hvis det er en 16A kurs, så stiller jeg ladekabelen på 16A eller mindre. Jeg vet ikke hva som skjer hvis jeg stiller den inn på f.eks 32A på en 16A kurs, men jeg mistenker at elektronikken i ladekabelen vil skjønne at her er det ikke mulig å trekke 32A.
Neppe. Kladden tror at det er 32A tilgjengelig siden det er det du har fortalt den. Bilen får beskjed om 32A og kurssikringen ryker.
Kladden kan ikke løpe inn i sikringsskape og lese av sikringen, det er det du som må gjøre. Kladden kan heller ikke teste tverrsnittet på kabelen som en alternativ indikator.
Husk at man lader elbilen som regel om natten. Da belastningen på huset er minimal. Av den grunn kan man si at i aller fleste tilfeller så vil samtidighetsfaktor være ok.
Før dette sklir ut og uten å peke på noen:
Uansett hvor fristende det er å diskutere elbil, så er vel Elbildebatten gjennomdiskutert ellers i media og sosiale medier. Jeg håper vi kan unngå å dra den inn her også, slik at vi kan holde det til faglig prat?
- Ebe, moderator
***********
http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html
Dersom en kobler denne på en 16A kurs og setter den til å kunne trekke 32A, så går sikringen. Velger en 16A, så går det bra.
Jeg stiller selv ladekabelen til å lade med den A som jeg ønsker. Så hvis det er en 16A kurs, så stiller jeg ladekabelen på 16A eller mindre. Jeg vet ikke hva som skjer hvis jeg stiller den inn på f.eks 32A på en 16A kurs, men jeg mistenker at elektronikken i ladekabelen vil skjønne at her er det ikke mulig å trekke 32A.
Jeg kan nok fint klare meg med 16A til lading, men batteriet har bedre av 32A lading. Det er rett og slett for å ha fleksibiliteten til å kunne lade raskt de få gangene jeg trenger det, og for å ta vare på batteriet. Før noen hiver seg inn på batteridebatten så viser dokumentasjonen til KIA Soul at batteriet har best av, når det gjelder lading, å unngå hyppig hurtiglading og unngå lading på lav A. Grunnen til at for lav A (f.eks 10A) er mer uheldig enn høyere A (f.eks 32A), er fordi med lav A, så blir batteriet stående lengre i en tilstand der det skjer kjemiske prosesser og degraderes derfor raskere.
Jeg vil i tillegg forsøke å holde batteriet så godt det lar seg gjøre på rundt 40%-60% SOC (State Of Charge), for å forlenge batterilevetiden. Og da er det også praktisk å ha 32A lademulighet når jeg har behov for høyere kapasitet på batteriet for evt lengre kjøreturer.
Vil en høyere hovedsikring enn mine 50A (f.eks 63A) hjelpe noe hvis jeg skal ha en 32A kurs til elbil-ladingen? Eller vil dette i praksis ikke ha noe å si da 50A hovedsikringen jeg har idag i praksis skal være nok?
Neppe. Kladden tror at det er 32A tilgjengelig siden det er det du har fortalt den. Bilen får beskjed om 32A og kurssikringen ryker.
Kladden kan ikke løpe inn i sikringsskape og lese av sikringen, det er det du som må gjøre. Kladden kan heller ikke teste tverrsnittet på kabelen som en alternativ indikator.
Bare å lage seg et lokalt lite TN-nett, det.
http://zaptec.com/wp-content/uploads/2014/07/zaptec_zapcharger_one.pdf