24,731    39    6  

Ny 32A-kurs til hurtiglader El-bil. Mulig?

 113     Birkeland     0
Hei Godtfolk!

Har 50A hovedsikring, og lurer på om det er kapasitet til en 32A kurs til lading av elbilen på dette anlegget? Sikkert et mindre intelligent spørsmål, men når det kommer til elektriker ting og tang, så er jeg definitivt mindre intelligent:)Ny 32A-kurs til hurtiglader El-bil. Mulig? -  - BirkelandNy 32A-kurs til hurtiglader El-bil. Mulig? -  - Birkeland

   #1
 646     Ølen     1
32A lading på IT nett?
Trodde det kun var TN nett en kunne få skikkelige elbil-ladere til?
   #2
 25,345     Akershus     0
Er inntaket ditt med 2 eller 3 faseledere? Ser bare to i bruk?

Dersom TN er nødvendig, så kommer det til en dyr, stor og tung transformator.
Signatur
   #3
 1,806     Trondheim     0
Hvis du har en Leaf så er denne laderen 1fase på 32A. Tesla har det samme mener jeg. Det har ingen betydning om det er IT eller TN nett.

Det er ingen problem med 50A hovedsikring. Men det kan være en fordel med Laststyring, samt unngå å koble en av fasene likt med komfyren.


   #4
 762     Asker     1
Jeg ser også bare at L1 og L2 er nevt i bruk ut i fra dokumentasjonen som du har postet. Dette kan gi litt utfordringer på samtidighet med resten av anlegget. Hvis du skal ha en 32A kurs her så må du nok kjøre lading på natta f.eks. for å unngå uønsket strømbrudd pga overbelastning på OV. Løsningen kan f.eks. være tidstyring gjennom kontaktor på 32A-ladekursen, slik at den kun står på om natta.

Normalt så setter man en philip-hauge kontakt for 1-fas / 2-fas lading ved 16A eller 32A. Overganger til bilen får man kjøpt fra forhandler.
   #5
 38,238     Lillestrøm kommune     0
Mange steder ligger alle 3 fasene i inntaksboksen og det er bare kabelen derfra og inn som må byttes for å få alle fasene. Tror alle nettselskap nå foretrekker jevnest mulig belastning så tror ikke de tar noen avgift for å utvide til 3fas.
   #6
 646     Ølen     0
ikke bare vanligvis, men om man skal ha ladekontakt til elbil så er det maks 10A om man bruker schuko kontakt.
Over 10A må man ha annen type, feks rundstift.
   #7
 6,009     Finnmark     0
Flere legger nytt inntak i garasje med egen måler for å få nok strøm til elbil.......
Signatur

  (trådstarter)
   #9
 113     Birkeland     0
Hvilken elbil skal du ha?


Jeg skal ha en Kia Soul EV. Den har innebygget 6.6Kw lader, så trenger derfor en 32A kurs for å kunne utnytte den fullt ut.

Inntaket er vel 3-fase siden det står: L1-L2-L3. Men det er bare L1-L2 som er brukt på alle kursene.

Her er laderen jeg skal benytte. Den kan stilles inn på intervaller: 6, 8, 10, 13, 16, 20, 24, 28, 32A

Det er 1-fase lader.

http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html


Er det mulig med dagens hovedsikring og løsning? Hvis ikke, vil det hjelpe å øke hovedsikringen? Tverrsnittet på inntakskabelen tilsier at jeg iallefall kan smelle inn en 63A hovedsikring uten problemer.


Siste redigering: Sunday, March 15, 2015 9:34:37 PM av Birkeland
   #10
 1,806     Trondheim     0
Det går helt fint med oppsettet ditt idag. Du må bare utvise litt mer hensyn eller legge inn laststyring.