Mulig jeg missforstår, men dersom en har en bereder med 3 elementer a 5kW = 15kW, så er det vel meningen at alle disse tre skal kunne være inne samtidig ved stort varmebehov?
Det er ikke alltid. Noen beredere har styring som legger inn forskjellige elementer alt ettersom hvor i tanken oppvarmingsbehovet er. Bla derfor ville jeg hatt dokumentasjon på berederen før jeg hadde koblet til noe som helst. Der står det også muligens hva slags sikring som anbefales.
Det er her trolig snakk om elementen som varmer ytre beholder. Det er "ett" element på opp til 15kW. I tillegg kommer ettervarming av forbruksvann med 3kW
I følge NEK 52B-4, ref C, skal 3x4mm2 være i grenseland
3x4mm2 PFSP har strømføringsevne 32 A Teknisk rom=varmt, 32x0,94=30A fellesføring 0,70 =21,06 A
Så, jeg tor jeg legger 3x6mm2
Hva?
Glupt! Ta med deg tipset om 32A sikring også. Varme sikringer er noe herk. Trenger ikke C-sikring på denne her, så du skal bo ille til om du ikke kan bruke en 32B på et kort strekk.
Varme sikringer er mere et problem fra skrusikringsdagene.
Nei, nei og atter nei. Dette er i beste fall feilaktig, men bortimot helt FEIL. Automatsikringer blir VARME. Dette med 70% last er en god regel på fastlast. Sikringer går faktisk i stykker av høy last over lengre tid. De tåler rett og slett ikke det de skal lenger og begynner å slå ut til stadighet.. La nettopp opp store mengder elvarme på et iskaldt kontorbygg. La meg på 10-11A trefas på 16A kurser. Sikringene ble gode og varme, og jaggu ble det ikke en lunk i kablene også.
Har jobbet med dette i ti år, så jeg begynner å få en viss peil på det Jobber ofte mot industri med tunge laster, men også endel i bolig.
Forsåvidt enig i at det var et større problem før, men om man passet på å skru til så spilte det liten rolle. Selv om patronene også vil svekkes over tid selvsagt.
Problemet med kablingen er at høy temp på leder er at leder vil ekspandere og trekke seg sammen alt etter last. På sikt kan dette føre til et kontaktproblem.
Varme sikringer er mere et problem fra skrusikringsdagene.
Nei, nei og atter nei. Dette er i beste fall feilaktig, men bortimot helt FEIL. Automatsikringer blir VARME. ....... Har jobbet med dette i ti år, så jeg begynner å få en viss peil på det Jobber ofte mot industri med tunge laster, men også endel i bolig. ....... Problemet med kablingen er at høy temp på leder er at leder vil ekspandere og trekke seg sammen alt etter last. På sikt kan dette føre til et kontaktproblem.
Jeg har ikke hevdet at autsikringer ikke blir varme. De er tross alt termiske. Skrusikringer blir varmere når de nærmer seg grensen. I industrien bruker dere vel helt andre vern. Temperatursvingninger er et problem, men de er ikke bare begrenset til selve sikringn. Punktet og ledningen er trolig et større problem.
I følge NEK 52B-4, ref C, skal 3x4mm2 være i grenseland
3x4mm2 PFSP har strømføringsevne 32 A Teknisk rom=varmt, 32x0,94=30A fellesføring 0,70 =21,06 A
Så, jeg tor jeg legger 3x6mm2
Hva?
I manualen står det at kabelen kan innføres nedenfra eller fra siden. Min er montert inn fra siden, noe som står litt i veien iblant. Har du sett på alternativene og i tilfelle, ser det greit ut å trekke den inn fra bunn uten å komme til i bunnen? (Min ble forresten koblet til 7,5kW så tverrsnitt og sikring er vel tilpasset det antar jeg...)
Temperatursvingninger er et problem, men de er ikke bare begrenset til selve sikringn. Punktet og ledningen er trolig et større problem.
Så siden problemet ikke er begrenset til selve sikringen men tar med flere i fallet så er det bare å dure på? :D Det som skjer et at den termiske delen i sikringen utvider seg å trekker seg ihop så mange ganger at den til slutt svikter. Det er jo bare en stakkars bimetallfjær.
I industrien bruker vi akkurat samme vernene som i bolig. Og de blir like varme på like laster. Poenget mitt er at i industrien er det mange heavy laster som jeg har tatt noe lærdom av.
Det er ikke alltid. Noen beredere har styring som legger inn forskjellige elementer alt ettersom hvor i tanken oppvarmingsbehovet er. Bla derfor ville jeg hatt dokumentasjon på berederen før jeg hadde koblet til noe som helst. Der står det også muligens hva slags sikring som anbefales.
Det er her trolig snakk om elementen som varmer ytre beholder. Det er "ett" element på opp til 15kW. I tillegg kommer ettervarming av forbruksvann med 3kW
Glupt! Ta med deg tipset om 32A sikring også. Varme sikringer er noe herk. Trenger ikke C-sikring på denne her, så du skal bo ille til om du ikke kan bruke en 32B på et kort strekk.
Nei, nei og atter nei. Dette er i beste fall feilaktig, men bortimot helt FEIL. Automatsikringer blir VARME. Dette med 70% last er en god regel på fastlast. Sikringer går faktisk i stykker av høy last over lengre tid. De tåler rett og slett ikke det de skal lenger og begynner å slå ut til stadighet.. La nettopp opp store mengder elvarme på et iskaldt kontorbygg. La meg på 10-11A trefas på 16A kurser. Sikringene ble gode og varme, og jaggu ble det ikke en lunk i kablene også.
Har jobbet med dette i ti år, så jeg begynner å få en viss peil på det Jobber ofte mot industri med tunge laster, men også endel i bolig.
Forsåvidt enig i at det var et større problem før, men om man passet på å skru til så spilte det liten rolle. Selv om patronene også vil svekkes over tid selvsagt.
Problemet med kablingen er at høy temp på leder er at leder vil ekspandere og trekke seg sammen alt etter last. På sikt kan dette føre til et kontaktproblem.
Jeg har ikke hevdet at autsikringer ikke blir varme. De er tross alt termiske. Skrusikringer blir varmere når de nærmer seg grensen.
I industrien bruker dere vel helt andre vern.
Temperatursvingninger er et problem, men de er ikke bare begrenset til selve sikringn. Punktet og ledningen er trolig et større problem.
I manualen står det at kabelen kan innføres nedenfra eller fra siden. Min er montert inn fra siden, noe som står litt i veien iblant. Har du sett på alternativene og i tilfelle, ser det greit ut å trekke den inn fra bunn uten å komme til i bunnen? (Min ble forresten koblet til 7,5kW så tverrsnitt og sikring er vel tilpasset det antar jeg...)
Så siden problemet ikke er begrenset til selve sikringen men tar med flere i fallet så er det bare å dure på? :D Det som skjer et at den termiske delen i sikringen utvider seg å trekker seg ihop så mange ganger at den til slutt svikter. Det er jo bare en stakkars bimetallfjær.
I industrien bruker vi akkurat samme vernene som i bolig. Og de blir like varme på like laster. Poenget mitt er at i industrien er det mange heavy laster som jeg har tatt noe lærdom av.