1,552    43    6  

Plassering ladeboks elbil

 257     Trondheim     0
Vi skal kjøpe elbil, og jeg driver og funderer på plassering av ladeboksen.

Vi har biloppstillingsplass ca 18 meter fra huset vårt, og jeg tror at den enkleste løsningen er å tilrettelegge for ladeboks i tilknytning til biloppstillingsplassen:

1. Frittstående stolpe med ladeboks ved bilen. Nedgravd 18 meter kabel gjennom hagen, langs husveggen og inn til sikringsskap i sokkeletasje.

2. Ladeboks på husveggen. Kjøpe 20 meter lang type 2 ladekabel.

Vi har også en frittstående garasje rett ved innkjørselen til eiendommen, men den huser vårt flyttelass, og det vil nok ta et par år før vi kan bruke den til bilparkering. Dessuten er det ca 40 meter fra huset til garasjen gjennom hage og innkjørsel (det er ikke mulig å legge kabel rett ned til garasjen på grunn av fjellgrunn).

Vårt sikringsskap har 230v 3 x 60A hovedsikringer, så det bør gå an å få til et bra opplegg for elbil lading.

Jeg takker på forhånd for gode råd og hjelp med plasseringen av ladeboksen!
Plassering ladeboks elbil - 58B641C1-A944-4A1F-A699-DC287FE9B0F7.jpeg - bjolester

TSt
   #1
 14,881     0
20m blir en fryktelig vanskelig kabel å håndtere. Men det finnes visst så lang.

En ønsker ikke full effekt på el bil ladere lenger pga effekt leddet på nettleie men kan jo velge å ha det men velge en type der en selv kan stille ned effekten.

En kan evt forlenge kabel og sette opp et punkt til evt flytte til garasjen senere. Pass på å ha noe som kan lastbalansere på en kurs.


  (trådstarter)
   #2
 257     Trondheim     0
Takk for svar TSt! Du har et godt poeng med at jeg kan forlenge kabelen og sette opp et punkt til senere.

Det kan kanskje være en mulighet å montere ladeboksen på yttervegg garasje, og så flytte ladeboksen inn i garasjen i fremtiden en gang. Eventuelt montere ladeboksen på yttervegg garasje nå, men legge klar opplegg for å montere en ladeboks nr 2 inne i garasjen på sikt. Men vil det fungere med 40 meter nedgravd kabel? Spenningstap?

PS: Hva innebærer det å lastbalansere en kurs?
   #3
 24,961     Akershus     0
Har du 3*230V IT eller 230/400V TN som strømnett til huset?
Signatur
TBL
   #5
 360     Lørenskog     0
Med tanke på eldre keramisk sikringer, tre stk tyder det på 230 V IT nett.

Gråhvit farge på perlen, 50A sikring?
63 A skal være kobber / oransje.

Total teoretisk belastning 230 x 50 x 1,7 = 20 kW

Hvor stor effekt en skal lade på vil avhenge av annen belastning i huset, og fordeling mellom faser. Å utnytte ved å fordele mellom faser i IT nett kan være en utfordring.

Å lade elbil raskt blir straffet etter nye nett tariffer, med gjennomsnitt av de tre høyeste timene i løpet av en måned. Normalt vil en rekke å lade i løpet av natten med 1 x 16 A, 3,7 kW. Men, kan legges større tverrsnitt på kabel. Å føre strøm frem til garasjen høres mer fremtidsrettet ut enn en midlertidig utendørs parkering.
HSt
   #6
 37,315     Lillestrøm kommune     0
Med 3.7kw så lader en ikke opp en moderne el-bil etter langtur på en natt, men en bør ofte ha nok kapasitet til å lade resten neste natt. Men det er trolig en fornuftig grense. En kan velge ladeboks der en selv kan sette grensen, men en må da tenke på
effektgrense og hva det koster neste måned
TSt
   #7
 14,881     0
Lastbalansering er at en kan ha to ladere på en kabel som snakker sammen og utnytter ledig effekt uten å ta sikringen.  Det lønner seg ikke å velge de aller rimeligste boksene som ikke har dette.  De har gjerne heller ikke funksjoner for automatisk styring av lading når strømmen er billigst.

Legge opp kabel slik at en kan flytte punktet fra ute til inne i garasje er lurt.  Men desverre er ikke biler enige om hvor ladekontakten er. 

  (trådstarter)
   #8
 257     Trondheim     0
Med tanke på eldre keramisk sikringer, tre stk tyder det på 230 V IT nett.

Gråhvit farge på perlen, 50A sikring?
63 A skal være kobber / oransje.

Total teoretisk belastning 230 x 50 x 1,7 = 20 kW

Hvor stor effekt en skal lade på vil avhenge av annen belastning i huset, og fordeling mellom faser. Å utnytte ved å fordele mellom faser i IT nett kan være en utfordring.

Å lade elbil raskt blir straffet etter nye nett tariffer, med gjennomsnitt av de tre høyeste timene i løpet av en måned. Normalt vil en rekke å lade i løpet av natten med 1 x 16 A, 3,7 kW. Men, kan legges større tverrsnitt på kabel. Å føre strøm frem til garasjen høres mer fremtidsrettet ut enn en midlertidig utendørs parkering.


Takk for svar! Ja, du har rett, det er 3 x 50 ampere hovedsikringer. Vil det ikke være best å legge opp 32A kurs til ladeboks her? Dersom det legges opp trefase 32A kurs vil vel Easee ladeboksen (som vi skal kjøpe) kunne innstilles på enfase 16A med 3.7kw effekt dersom elbilen skal ha dette?
HSt
   #9
 37,315     Lillestrøm kommune     1
32A tar mye av kapasiteten inn så er jo mulig at 25A er nok, Men du har rett at du kan stille ned ladestrømmen selv med denne boksen
  (trådstarter)
   #10
 257     Trondheim     0
Med 3.7kw så lader en ikke opp en moderne el-bil etter langtur på en natt, men en bør ofte ha nok kapasitet til å lade resten neste natt. Men det er trolig en fornuftig grense. En kan velge ladeboks der en selv kan sette grensen, men en må da tenke på
effektgrense og hva det koster neste måned


Jeg satser på å kjøpe elbil med ca 40 mil kapasitet. De få gangene i året det er aktuelt å kjøre langtur, vil jeg bruke hurtigladere. Ergo vil nok 3.7kw fungere godt for oss som hjemmeladingseffekt.