Se der, en begynnelse. Akkurar denne litt snau med 35A hovedsikringer, TS har 40A, men det finnes gjerne andre, ev andre strømtrafoer. Her er det snakk om bortkobling av én last, ingen skrittvis utkobling.
Hvis du tenker å koble ut varmetanken i 6 t ved elbilladning tilsvarerer jo dette at du har 25% mindre effect gjennom døgnet. Dette er 6,75kW i snitt. Så kan du koble ned noe uten at sikringer går blir jo dette same effekten. Men går du for mere avansert løsning som bare reduserer når du lader el bil vil du jo få mere igjen totalt. Men er det dyrt utstyr som må til så husk på at dette også kanskje kan puttes inn i investering i varmepumpe. Har et stort hus som hadde oljekjele og hvor vi gikk over til el siden radiator kurser var tette og ikke delt opp slik vi ønsket i fremtiden. Imidertid var oljeforbruke så kjempestort så vi hadde ingen ide om hvor mye en trenge. Derfor ble det lånt el ovner for test. Dette førte til at kurssikringer gikk noen ganger og også hovedskring en gang. Men etter det ble installert varmepumper (luft / luft) i dette tilfellet har det ikke vært noe problem. Så her benyttet vi penger på varmepumpe istedenfor å ruste opp inntak etc.
Høres veldig fornuftig ut jfr truslene om effekt-tariffer med AMS.
Enkle tiltak er å vurdere litt mindre futt i tanken, V-kobling av elbillading dersom bilen kan nyttiggjøre seg dette (Tesla, eGolf, ...?) V-koble koketopp. Alt for å jevne ut fasebelastningen. Dog, ideell balanse er ikke mulig å oppnå uten regulering.
Høres veldig fornuftig ut jfr truslene om effekt-tariffer med AMS.
Enkle tiltak er å vurdere litt mindre futt i tanken, V-kobling av elbillading dersom bilen kan nyttiggjøre seg dette (Tesla, eGolf, ...?) V-koble koketopp. Alt for å jevne ut fasebelastningen. Dog, ideell balanse er ikke mulig å oppnå uten regulering.
Hvis du tenker å koble ut varmetanken i 6 t ved elbilladning tilsvarerer jo dette at du har 25% mindre effect gjennom døgnet. Dette er 6,75kW i snitt. Så kan du koble ned noe uten at sikringer går blir jo dette same effekten. Men går du for mere avansert løsning som bare reduserer når du lader el bil vil du jo få mere igjen totalt. Men er det dyrt utstyr som må til så husk på at dette også kanskje kan puttes inn i investering i varmepumpe. Har et stort hus som hadde oljekjele og hvor vi gikk over til el siden radiator kurser var tette og ikke delt opp slik vi ønsket i fremtiden. Imidertid var oljeforbruke så kjempestort så vi hadde ingen ide om hvor mye en trenge. Derfor ble det lånt el ovner for test. Dette førte til at kurssikringer gikk noen ganger og også hovedskring en gang. Men etter det ble installert varmepumper (luft / luft) i dette tilfellet har det ikke vært noe problem. Så her benyttet vi penger på varmepumpe istedenfor å ruste opp inntak etc.
Problemet er bare der når man bruker platetopp, komfyr og lader samtidig som elkjelen varmer, så er ikke over fryktelig lang tid.
Ja, tenker jeg også må vurdere varmpepumpe, enten bergvarme, luft-vann eller jordvarme.Men pr nå koster det mye mer enn det smaker. Snakket med strømleverandøren og det er heller ikke mulig å oppgradere hovedsikring pga dårlig kapasitet i nettet...
Da ville jeg fått en elektrikker til å sjekke at fasene er best mulig fordelt slik at du i alle fall vet at koketopp og eGolf ikke ligger på samme fasen. Hvis noe ikke er optimalt så vil han kunne rette det opp ganske lett og billig. Om han sier at alt er så godt fordelt mellom fasene som mulig så er siste mulighet å finne en måte å justere ned effekten på elkolben på. Som sagt så er denne typen automatikk integrert i NIBE varmepumper, og jeg vil tro at det er tilgjengelig som selvstendige moduler også.
Den nye eGolfen FL 30kWh batteri har to ladere ombord. Disse kan kobles på to måter. Først må vi vite hva for nettsystem du har: 230V IT eller 230/400V TN.
I et TN-nett kan ladingen skje mellom fase og N-leder. Med to ladere kan en knytte seg til to faseledere og fordele ladingen på to faser.
Dersom huset mates fra et IT-nett kan en også fordele ladingen, men da finnes ingen N-leder. Da kan denne modellen kobles med én lader L1/L3 og den andre L2/L3. På engelsk «open delta på norsk er «V-kobling» foreslått. Igjen, litt mer symmetrisk last og en kan hente ut effekt mellom L1/L2
Nibe har også denne funksjonen innebygget i sine vp.
Her er det snakk om bortkobling av én last, ingen skrittvis utkobling.
Finnes nok masse løsninger på dette, fra helt enkelt til smarthus med uendelige muligheter.
Men er det dyrt utstyr som må til så husk på at dette også kanskje kan puttes inn i investering i varmepumpe.
Har et stort hus som hadde oljekjele og hvor vi gikk over til el siden radiator kurser var tette og ikke delt opp slik vi ønsket i fremtiden. Imidertid var oljeforbruke så kjempestort så vi hadde ingen ide om hvor mye en trenge. Derfor ble det lånt el ovner for test. Dette førte til at kurssikringer gikk noen ganger og også hovedskring en gang. Men etter det ble installert varmepumper (luft / luft) i dette tilfellet har det ikke vært noe problem. Så her benyttet vi penger på varmepumpe istedenfor å ruste opp inntak etc.
Enkle tiltak er å vurdere litt mindre futt i tanken, V-kobling av elbillading dersom bilen kan nyttiggjøre seg dette (Tesla, eGolf, ...?) V-koble koketopp. Alt for å jevne ut fasebelastningen. Dog, ideell balanse er ikke mulig å oppnå uten regulering.
Hva er en V-Kobling. Har eGolf..
Problemet er bare der når man bruker platetopp, komfyr og lader samtidig som elkjelen varmer, så er ikke over fryktelig lang tid.
Ja, tenker jeg også må vurdere varmpepumpe, enten bergvarme, luft-vann eller jordvarme.Men pr nå koster det mye mer enn det smaker. Snakket med strømleverandøren og det er heller ikke mulig å oppgradere hovedsikring pga dårlig kapasitet i nettet...
Den nye eGolfen FL 30kWh batteri har to ladere ombord. Disse kan kobles på to måter. Først må vi vite hva for nettsystem du har: 230V IT eller 230/400V TN.
I et TN-nett kan ladingen skje mellom fase og N-leder. Med to ladere kan en knytte seg til to faseledere og fordele ladingen på to faser.
Dersom huset mates fra et IT-nett kan en også fordele ladingen, men da finnes ingen N-leder. Da kan denne modellen kobles med én lader L1/L3 og den andre L2/L3. På engelsk «open delta på norsk er «V-kobling» foreslått. Igjen, litt mer symmetrisk last og en kan hente ut effekt mellom L1/L2