(trådstarter)
   #21
 10     0
Da ville jeg fått en elektrikker til å sjekke at fasene er best mulig fordelt slik at du i alle fall vet at koketopp og eGolf ikke ligger på samme fasen. Hvis noe ikke er optimalt så vil han kunne rette det opp ganske lett og billig. Om han sier at alt er så godt fordelt mellom fasene som mulig så er siste mulighet å finne en måte å justere ned effekten på elkolben på. Som sagt så er denne typen automatikk integrert i NIBE varmepumper, og jeg vil tro at det er tilgjengelig som selvstendige moduler også.

Iht til kursfortegnelse så er Platetopp på på L1 og L2, konfyr på L2 og L3 og elbil på L1 og L3, så regner med at dette er bra fordelt. resten er bare lys og stikk i rom hvor det ikke brukes noe annet enn tv, pc etc. Har fått tak et elektroselskap som mener at dette er en forholdsvis billig løsning, så blir spennende å se hva de konkret kommer med.

  (trådstarter)
   #22
 10     0
Hva er en V-Kobling. Har eGolf..


Den nye eGolfen FL 30kWh batteri har to ladere ombord. Disse kan kobles på to måter. Først må vi vite hva for nettsystem du har: 230V IT eller 230/400V TN.

I et TN-nett kan ladingen skje mellom fase og N-leder. Med to ladere kan en knytte seg til to faseledere og fordele ladingen på to faser.

Dersom huset mates fra et IT-nett kan en også fordele ladingen, men da finnes ingen N-leder. Da kan denne modellen kobles med én lader L1/L3 og den andre L2/L3. På engelsk «open delta  på norsk er «V-kobling  foreslått. Igjen, litt mer symmetrisk last og en kan hente ut effekt mellom L1/L2

Regner med at jeg har den gamle, siden den er fra sommeren 2016. (har 200km batteriet, usikker på kwh)
Det er et 230V IT nett (regner med at det ikke er TT nett her).

Med denne V-Koblingen, blir det da økt total lade effekt eller blir det fordelt på disse fasene for en bedre fordeling av last?
   #23
 25,356     Akershus     0
Tenk deg at du har 32A hovedsikring og enfaselading på 32A. (Nye Golfen 7,4kW) Ladingen vil ta to faseledere og all effekt er brukt opp og den 3. faselederen er ubrukbar.

Hvis du nå i stedet kobler den ene laderen L1/L3, den andre laderen L2/L3, så vil du trekke 16A fra L1 og L2 og ca 28A fra L3. Du har 4A ledig på L3 og 16A ledig på L1 og L2. Mao, du har fordelt bedre. (Har ikke fintenkt her, kan være noen småfeil, men tanken er rett)

Den eldre Golfen har kun én lader, 3,6kW. Da er dette uaktuelt for deg per i dag.

Signatur
  (trådstarter)
   #24
 10     0
Tenk deg at du har 32A hovedsikring og enfaselading på 32A. (Nye Golfen 7,4kW) Ladingen vil ta to faseledere og all effekt er brukt opp og den 3. faselederen er ubrukbar.

Hvis du nå i stedet kobler den ene laderen L1/L3, den andre laderen L2/L3, så vil du trekke 16A fra L1 og L2 og ca 28A fra L3. Du har 4A ledig på L3 og 16A ledig på L1 og L2. Mao, du har fordelt bedre. (Har ikke fintenkt her, kan være noen småfeil, men tanken er rett)

Den eldre Golfen har kun én lader, 3,6kW. Da er dette uaktuelt for deg per i dag.


Ok enda en grunn til å skaffe seg den nye elbilen (om bare jeg hadde bra nok kapasitet til å lade den)

Men du skriver at den trekker alt fra L1 og L2 og dermed blir L3 ubrukelig. Er dette riktig? Vil ikke strømmen veksle mellom å gå mellom L1 og L2, L2 og L3 også L3 og L1 og dermed så vil det i "perioder" kun være strøm i et av disse alternativene og dermed blir det ikke helt riktig at L3 blir ubrukelig?

På denne måten er det kun 2 faser som fører strøm til enhver tid?
   #25
 25,356     Akershus     0
«Faser»  er litt problematisk å snakke om i et IT-nett. Det er 3 ledninger, målt mellom to er det 230V. Dette er linjespenningen, ikke fasespenningen. Måler du mellom en faseleder og jord, vil du måle omtrent fasespenningen. I IT er fasespenningen ikke tilgjengelig for bruker, den finnes bare internt i fordelingstrafoen. Å snakke om «en fase»  i IT blir uklart. En mener da en spenning, men dette er linjespenningen.

Setter du en last mellom L1og L2 i et IT-nett og denne ene lasten er lik hovedsikringen din, så er alt i to faseledere brkt opp. Om du kobler noe til L3, hvor skal du koble den andre enden? L1 og L2 er begge fullt belastet.

Når du skriver: «På denne måten er det kun 2 faser som fører strøm til enhver tid.  så er det litt upresist. Det er to ledninger, to faseledere som fører støm, men bare én spenning, den som driver laderen din. I IT blir det veldig uklart hva en mener med «én fase , det er alltid minst to faseledere involvert.

I TN blir det annerledes, der er det ført frem 4 ledere og vanlige laster som lys og panelovner er koblet
mellom en faseleder og midtlederen, N-leder og får 230V. Her er fasespenningen tilgjengelig og en kan belaste én og kun én faseleder, sammen med N-leder selvfølgelig. 

Elektro kan være et tåkeland, ikke minst 3-fase, IT og TN. Spør gjerne om jeg er uklar (eller har sluvet og skrevet feil)
Signatur