6,742    15    0  

Samsvarserklæring fra trikker, nevner hva som ikke er gjort

 75     0
Hei!

Har hatt trikker på besøk for å trekke nye kurser til kjøkken samt sette opp lyslist m.m. Fikk regning og samsvarserklæring i posten og denne stusset jeg litt på. Denne ramser opp hva som er gjort med nevner også at de ikke har skiftet lampe i taket. Når de var og arbeidet så spurte de om de måtte sette denne opp igjen hvis de måtte ta den ned for å trekke nye ledninger. Sa da at lampa bare skulle stå. Er dette vanlig?

   #1
 21,481     Enebolig     0
Ja, fordi lamper med fast tilkobling nå skal utføres av elektriker. Det er helt vanlig å nevne ting som kan skape problemer i ettertid. Feks nevner man evt materiell som er levert av kunden, evt småting som firmaet opplagt skjønner at kunden kommer til å gjøre ulovlig. Feks montering av lamper. Dette for å sikre seg ved en evt kontroll fra det lokale eltilsynet.

Montering av fast tilkoblet lamper kunne man gjøre som ufaglært inntil nylig, men nå er det ikke lov lenger.

Tenk feks fire år frem i tid. Man får en rapport på anlegget, og papirene finnes frem. Der kan man se at kunden må betale for montering av lampen istedenfor at det blir en reklamasjonsjobb. Det finnes kunder som "prøver seg" og det er dette man sikrer seg mot, evt nye eiere som ikke kjenner til historien.
   #2
 447     Norge     0

Ja, fordi lamper med fast tilkobling nå skal utføres av elektriker. Det er helt vanlig å nevne ting som kan skape problemer i ettertid. Feks nevner man evt materiell som er levert av kunden, evt småting som firmaet opplagt skjønner at kunden kommer til å gjøre ulovlig. Feks montering av lamper. Dette for å sikre seg ved en evt kontroll fra det lokale eltilsynet.

Montering av fast tilkoblet lamper kunne man gjøre som ufaglært inntil nylig, men nå er det ikke lov lenger.

Tenk feks fire år frem i tid. Man får en rapport på anlegget, og papirene finnes frem. Der kan man se at kunden må betale for montering av lampen istedenfor at det blir en reklamasjonsjobb. Det finnes kunder som "prøver seg" og det er dette man sikrer seg mot, evt nye eiere som ikke kjenner til historien.

AMEN!
Det er viktig for ansvarets del at det blir detaljert best mulig.Å skrive "div.el installasjon i kjeller" kan fort straffe seg  ;D
   #3
 4,110     Akershus (Follo)     0
Den jeg fikk kan ikke akkurat kalles "ramse opp".

Det står: "Mindre utvidelser av anlegg".

Så det later til at praksisen er forskjellig.
Signatur
   #4
 21,481     Enebolig     0
Etter et par reklamasjon jobber, så blir det nok rettet opp  Wink
   #5
 4,110     Akershus (Follo)     0
Ja så du mener jeg kan få dem til å skifte termostat i andre enden av huset om den ryker?

Neitakk. Da er jeg redd neste samsvarserklæring kommer til å ha en linje: "Skrudd til løs skrue i anleggseier!"  ;D
Signatur
   #6
 21,481     Enebolig     0
Tror neppe noen blir overrasket over at enkelte prøver seg på nettopp det du nevner. Men at de har en skrue løs, definitivt!
   #7
 383     Østlandet     0
Hvis kunden blander seg i en liten grad (trekking av rør selv, eller kabler, levering av materiell osv) så skriver jeg ned dette, er det noe som jeg ikke skal gjøre, som f.eks termostat og varmekabel, lampe osv så skrives dette,

redde seg selv først!

   #8
 22,342     Akershus     0
Samsvarserklæringen gir ikke noe reklamasjonsansvar, så jeg kan ikke se at det i det heletatt skal være noe tema å få byttet greier som ikke ble levert av utsteder. Utsteder går derimot god for at saker andre har gjort er utført forskriftsmessig.
   #9
 483     trondheim     0

Samsvarserklæringen gir ikke noe reklamasjonsansvar, så jeg kan ikke se at det i det heletatt skal være noe tema å få byttet greier som ikke ble levert av utsteder. Utsteder går derimot god for at saker andre har gjort er utført forskriftsmessig.
Blir jo en reklamasjonssak om DLE kommer til han og ser at det er gjort noen feile tilkoblinger i eks lampen som han får en rapport på og som må utbedres innen ei viss tid. Om firmaet da på forhånd har gitt samsvar på at jobben er forskriftsmessig utført når DLE ikke mener dette så må jo selvfølgelig firmaet rette opp i dette. Det er jo en reklamasjonssak da. Kunden har jo tidligere betalt for å få utført jobben ihht forskriftene.
Signatur
   #10
 21,481     Enebolig     0
Helt sant, og noen ganger er det også vanskelig å huske hva som ble gjort osv. Det er snakk om 5 år med daglige servicejobber. I tillegg har man montører som slutter osv.... Samsvarserklæring med mye tekst (der det trengs) er aldri bortkastet den dagen den må tas frem igjen.