#11
 22,342     Akershus     0


Samsvarserklæringen gir ikke noe reklamasjonsansvar, så jeg kan ikke se at det i det heletatt skal være noe tema å få byttet greier som ikke ble levert av utsteder. Utsteder går derimot god for at saker andre har gjort er utført forskriftsmessig.
Blir jo en reklamasjonssak om DLE kommer til han og ser at det er gjort noen feile tilkoblinger i eks lampen som han får en rapport på og som må utbedres innen ei viss tid. Om firmaet da på forhånd har gitt samsvar på at jobben er forskriftsmessig utført når DLE ikke mener dette så må jo selvfølgelig firmaet rette opp i dette. Det er jo en reklamasjonssak da. Kunden har jo tidligere betalt for å få utført jobben ihht forskriftene.
Inst er ansvarlig i forhold til DLE i dette tilfellet. Er det en graverende feil er det hans ræv som svir. Forholdet til kunden har ikke noe med dette å gjøre.

   #12
 21,481     Enebolig     0
Rull inn da. Noen ganger monterer man utstyr som kunden leverer. Dette kan være både likt og ulikt det firmaet bruker selv. Noen ganger (før NEK 2010) reiser man fra anlegg der kunden selv skal montere lamper osv. Kunden kan ha fått avslag fordi han selv skulle fylle over jordkabelen. Osv....

Alt dette er det vanskelig å huske i 5 år, eller enda verre med montører som har sluttet i firmaet, da vet man ingenting om jobbene. God informasjon i samsvarserklæringen hjelper i slike tilfeller, jeg har selv fått bruk for det noen ganger. Enten det gjelder sleipe kunder, rapporter eller dårlig hukommelse.

Har man tegning, så er saken klar, trenger ingen tekst. Man kan aldri gardere seg mot alt, men fem minutter med info er ikke bortkastet tid.  
   #13
 22,342     Akershus     0
Kundeforholdet reguleres kontrakt og faktura. Står feks termostaten ikke på faktura bytter du den da?
   #14
 21,481     Enebolig     0
Jeg vet lite om hvilke opplysninger (i firmaet, spesifisert fatura ol)) som spares når det gjelder faktura, men det er alltid samsvarserklæringen som dras frem dersom man lurer på hva som er gjort.
Ebe
   #15
 4,452     Vestlandet     0
Samsvarserklæringen endrer ikke om det er reklamsjonsrett eller ikke, men den styrer i all grad hva som kunden kan reklamere på.

En elektriker skal jo ikke måtte utføre reklamasjon på noe han ikke har gjort selv, og hva som er gjort og ikke gjort av den aktuelle elektriker er vanskelig uten en god samsvarserklæring som nettopp forteller hva som er gjort og ikke gjort.


-----------------------------------------
Edit: Sorry, så ikke at dette var en gammel post. Slett gjerne mitt innlegg.
Signatur