#11
 24,668     Akershus     0
Synes å være veldig varierende. Sør for Ski (Oslo) hadde de krav som nærmest fordret dokumentasjon fra bilfabrikantens laboratorium. Gadd vite hva nettoperatøren krevde om en senere byttet bil?
Signatur

   #12
 48     0
«Det må ikke meldes om dette til oss, så lenge kapasitet på hovedsikring ikke skal økes.

Så lenge dette ikke skaper forstyrrelser i nettet, så går nok dette bra.

Var svaret jeg fikk fra norgesnett når jeg spurte om jeg kunne sette opp 32A.
TDJ
   #13
 1,627     Asker      0
Skagerak Nett svarte på spørsmål om godkjenning:
"Du trenger bare å kontakte elektriker/ installatør, så vil han sende melding til oss via elsmart. "

Jeg har bedt de om bekreftelse på at dette betyr meldeplikt og ikke søknadsplikt. Var ikke så lett å tolke.

Mulig svaret fra Skagerak indikerer at dette vet fagfolka (elektriker) hvordan det skal gjøres.

Tror forøvrig svaret ligger på Skagerak's egne sider;

Dersom det elektriske anlegget må tilpasses for normallading av elbil kan installatør i de fleste tilfeller gjøre dette uten å melde i fra til nettselskapet. Dersom det legges opp til hurtig- eller semi-hurtiglading må installatøren sende melding til Skagerak Nett. Dette gjelder også ved normallading dersom installasjonen er større en 20A ved 1-fase. I disse tilfellene vurderer Skagerak Nett forsterkningsbehov i hver enkelt sak. Elbilens ladeløsning er beregnet for et strømsystem som i noen områder er forskjellig fra dette. Det medfører noen begrensinger ved større installasjoner (ut over 20A), men dette kan løses med alternativt utstyr

Her er det snakk om 32A, mao må elektriker melde inn endringen i Elsmart slik at Skagerakk kan vurdert.

Har selv Norgesnett, 3x63A inntak, 3x32A til Easee lader via PFXP kabel og 32A jordfeilautomat fra Gewiss. Har oppfattet at dette er en "god praksis" installasjon. Tommel opp fra Norgesnett, stedlig el-tilsyn og elektriker Smile. (Mulig at Gewiss jordfeilautomat kunne vært en ren Gewiss automat og jeg hadde spart noen kroner dersom DC-vernet i Easee gir samme sikkerhet som AC-vernet i Gewiss...?!?)
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 76     0
Tror forøvrig svaret ligger på Skagerak's egne sider;

Dersom det elektriske anlegget må tilpasses for normallading av elbil kan installatør i de fleste tilfeller gjøre dette uten å melde i fra til nettselskapet. Dersom det legges opp til hurtig- eller semi-hurtiglading må installatøren sende melding til Skagerak Nett. Dette gjelder også ved normallading dersom installasjonen er større en 20A ved 1-fase. I disse tilfellene vurderer Skagerak Nett forsterkningsbehov i hver enkelt sak. Elbilens ladeløsning er beregnet for et strømsystem som i noen områder er forskjellig fra dette. Det medfører noen begrensinger ved større installasjoner (ut over 20A), men dette kan løses med alternativt utstyr

Her er det snakk om 32A, mao må elektriker melde inn endringen i Elsmart slik at Skagerakk kan vurdert.

Har selv Norgesnett, 3x63A inntak, 3x32A til Easee lader via PFXP kabel og 32A jordfeilautomat fra Gewiss. Har oppfattet at dette er en "god praksis" installasjon. Tommel opp fra Norgesnett, stedlig el-tilsyn og elektriker Smile. (Mulig at Gewiss jordfeilautomat kunne vært en ren Gewiss automat og jeg hadde spart noen kroner dersom DC-vernet i Easee gir samme sikkerhet som AC-vernet i Gewiss...?!?)

Valgte å spørre Skagerak Nett helt konkret, da jeg også fant:

"Ved ladebehov ut over 20A 1-fase vil en godkjenning være betinget av nettforholdene lokalt. "

Men har foreløpig ikke fått svar på om de krever "forhåndsgodkjenning", eller om jeg kan sette igang elektrikeren med montering når han kommer på fredag... Smile


Et oppfølgingsspørsmål er om elektrikere kan ha en formening om hvor mye juice jeg kan hente ut til en elbillader på 3fas når jeg har 3x50 på hovedsikring? Blir 3x32 for mye? Skjønner at det kommer an på resten av forbruket i huset, men på et normalt lite, greit isolert hus på 120 kvm og en husholdning på 2?
TDJ
   #15
 1,627     Asker      0
"Ved ladebehov ut over 20A 1-fase vil en godkjenning være betinget av nettforholdene lokalt. "

Men har foreløpig ikke fått svar på om de krever "forhåndsgodkjenning", eller om jeg kan sette igang elektrikeren med montering når han kommer på fredag... Smile

Slik jeg har forstått dette er det (selvfølgelig) elektriker som "søker" via Elsmart om det er greit å installere kurser utover 20A. (Ihvertfall slik det skjedde hos oss).
Et oppfølgingsspørsmål er om elektrikere kan ha en formening om hvor mye juice jeg kan hente ut til en elbillader på 3fas når jeg har 3x50 på hovedsikring? Blir 3x32 for mye? Skjønner at det kommer an på resten av forbruket i huset, men på et normalt lite, greit isolert hus på 120 kvm og en husholdning på 2?

50A gir deg 11,5 kW tilgjengelig samtidig forbruk eller 19,5 i 3-fas. Så er det jo bare å legge sammen varmekabler, panelovner, komfyr, VVB osv osv... kommer fort opp mot maks her. 

Du bør anskaffe og installere Tibber Pulse (koste lite i denne sammenheng og du kan gjøre det selv) sammen med Easee, da kan Pulse overvåke totalbelastning på inntaket ditt og justere ned Easee-laderen slik at inntaksikringer ikke blir overbelastet.
Forøvrig er det teoretisk maksimale du får ut av denne laderen enten 230 (V)*32*1,7 = 15,5 kW eller 400 (V)*32'*1,7 = 21,7 kW. Men det er ikke mange biler som kan lade 3-fase på 230V utenom Tesla såvidt jeg vet. E-Golf lader f.eks maks 7,3 kW.
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 76     0
50A gir deg 11,5 kW tilgjengelig samtidig forbruk eller 19,5 i 3-fas. Så er det jo bare å legge sammen varmekabler, panelovner, komfyr, VVB osv osv... kommer fort opp mot maks her.

Du bør anskaffe og installere Tibber Pulse (koste lite i denne sammenheng og du kan gjøre det selv) sammen med Easee, da kan Pulse overvåke totalbelastning på inntaket ditt og justere ned Easee-laderen slik at inntaksikringer ikke blir overbelastet.
Forøvrig er det teoretisk maksimale du får ut av denne laderen enten 230 (V)*32*1,7 = 15,5 kW eller 400 (V)*32'*1,7 = 21,7 kW. Men det er ikke mange biler som kan lade 3-fase på 230V utenom Tesla såvidt jeg vet. E-Golf lader f.eks maks 7,3 kW.


Har regnet meg frem til 12,7kw med 3x32, og sette laderen til 11kw. Jeg har allerede Tibber Pulse på plass, så planen er å lade når det er billigst. Dog har jeg ikke sjekket om jeg kan skru ned lade-effekten på Easee'en når husstyringen slår på varme. Godt tips. Jeg kjører Futurehome for styring av lys og varme i huset, og jeg mener å ha lest at det er mulig å koble sammen med Tibber. Må sjekkes!

Men hvor fritt er det for en elektriker å bestemme om jeg kan ha 3x32A, eller om jeg må begrense kursen til 3x25 eller 3x20? Er det nok at jeg argumenterer for at jeg kan styre total last i husstyringssystemet, eller er det "worst case" scenario som alltid setter grensen?

  (trådstarter)
   #20
 76     0
Men hvor fritt er det for en elektriker å bestemme om jeg kan ha 3x32A, eller om jeg må begrense kursen til 3x25 eller 3x20? Er det nok at jeg argumenterer for at jeg kan styre total last i husstyringssystemet, eller er det "worst case" scenario som alltid setter grensen?


Anyone?