#21
 24,675     Akershus     0
Langt til bua? Alternativ å legge en tynn kabel fra etter lastbryter inne og ut til bua for drift av vifter? Sier ikke at det er smart, men en bør tenke gjennom alle alternativene.

Dersom dette aggregatet er så følsomt, så bør du også vurdere om dette spenningsreleet skal drive en kontaktor i lastkretsen mot hytta. Da kuttes lasten når spenningen faller og en "trekker det ikke ut", dvs reduserer eventuell magnetisering.

Hvordan lades startbatteriet til dette? Ikke fra en fast tilkoblet likeretter på generatoren?
Signatur

  (trådstarter)
   #22
 21     Akershus     0

Langt til bua? Alternativ å legge en tynn kabel fra etter lastbryter inne og ut til bua for drift av vifter? Sier ikke at det er smart, men en bør tenke gjennom alle alternativene.


Har trenkt tanken, men alle kabler er gravd ned, strekket er ca 25m. Men, selvfølgelig, hvis det er det som må til så gjør jeg det i siste instans.


Dersom dette aggregatet er så følsomt, så bør du også vurdere om dette spenningsreleet skal drive en kontaktor i lastkretsen mot hytta. Da kuttes lasten når spenningen faller og en "trekker det ikke ut", dvs reduserer eventuell magnetisering.

Hvordan lades startbatteriet til dette? Ikke fra en fast tilkoblet likeretter på generatoren?

Kanskje dumt spørsmål, men eksakt hva er en "kontaktor"?

Ingen ekspert, men regner faktisk med at batteri lades som du beskriver.


-Morten
   #23
 24,675     Akershus     0
Kontaktor = rele. Vanligvis så sier en rele om noe som kobler lite strøm og kontaktor om noe som kobler mye strøm. Usikker på eventuelle mekaniske forskjeller.

(Edit: Egentlig tror jeg det er en språkforskjell: kontaktor = tysk, relay = engelsk )

Dersom startbatteri lades fra likeretter på lastsiden, så er også dette en generatorlast.


Ellers en tanke: Gitt at magnetiseringen er blitt borte (rotor i generator er uten noen permanentmagnetfunksjon) kan en reparere dette slik?

- Hold fast rotor (ikke start aggregatet)
- Sett på en (svak) DC på statorviklingene ved å sette DC mellom to av fasene
- Vent (et døgn eller to?)

Koble fra DC og start opp uten last.

Signatur
   #24
 4,110     Akershus (Follo)     0
Det skal veldig mye til for at det ikke skal være noe remanent magnetisme igjen.
Trolig vil det hjelpe bare å koble fra all last og starte igjen.
Men problemet er jo om TS må ut i bua for å gjøre dette.
En vanlig kontaktor koblet med spolen før all last og lasten gjennom kontaktoren vil jo fungere som en slags spenningsvakt. Når spenningen faller under holdespenning vil lasten kobles ut. Og ikke inn igjen før spenningen er oppe i innslagsspenning.

En slik løsning vil ikke koble vekk lasten før spenningen er godt under merkespenning. Men det bør være tilstrekkelig til å unngå avmagnetisering.
Signatur
   #25
 6,009     Finnmark     0




Dette må jo være det mest følsomme aggregatet som finnes?

100W last påkoblet ved start/stopp er ingen problem for min gule "kinaklump"(KIPOR 2600) hvert fall......


OT: Dette er antagelig to vidt forskjellige aggregattyper. Ditt Kipor IG-2600 (samme som mitt forøvrig) er ett inverteraggregat. Dvs. det er elektronisk styring, og aggregatet gir ikke ut strøm før alt er klart / stabilisert. Dersom strømmen / spenningen kommer utenfor gitte parametre stenges også strømmen av automatisk (f.eks. dersom aggregatet stopper av en eller annen grunn).



Ville aldri koblet til en ny flat tv/el utstyr til aggregat som ikke styrer utspenningen nøyaktig.....
Jeg bruker skjøteledninger med overspenningsvern ved aggregatbruk.....vet ikke om det er noe hjelp men......

Har sett gamle tv eksplodere(altså komponentene på kretskortet i tv) når vanlig "gamle"aggregat går fri for bensin.....akkurat før aggregatet stopper så øker turtallet og utspenningen blir feil....
Signatur
   #26
 24,675     Akershus     0
I motorrom i båter er det krav om at ventilasjonen må startes i god tid før motorstart. Noe krav om slikt her?

Kan en med noen ventilasjonskanaler og ev noe blikk til "motordeksel" få til at aggregatet lufter seg selv?
Signatur
  (trådstarter)
   #27
 21     Akershus     0

I motorrom i båter er det krav om at ventilasjonen må startes i god tid før motorstart. Noe krav om slikt her?

Kan en med noen ventilasjonskanaler og ev noe blikk til "motordeksel" få til at aggregatet lufter seg selv?


Ingen krav om forstart av vifter hos oss, så vidt jeg vet....

Jeg har 3 vifter i aggregathuset:

- en for å ta eksos, her er det 125mm rør med vifte som er satt mer eller mindre rett på eksosutgang, ca 30-40mm avstand
- en for luft inn, går rett inn på luftfilter
- en i topp av aggregathus for å ta ut varme

Siste vifte er ikke minst viktig, det blir veldig varmt uten. Med vifte ligger temp på ca 30-35 grader sommerstid.
Så, nei, dette aggregatet kan ikke lufte seg selv...


-Morten

   #28
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
mronseth:

Kan du gi meg navnet på aggregatet ditt og info om installasjonen ellers.

Så skal du få en vurdering fra en elkraftingeniør  ;D (skal ikke fakturere deg 1750 +mva/time, dette blir veldedighet) ::)
  (trådstarter)
   #29
 21     Akershus     0

mronseth:

Kan du gi meg navnet på aggregatet ditt og info om installasjonen ellers.

Så skal du få en vurdering fra en elkraftingeniør  ;D (skal ikke fakturere deg 1750 +mva/time, dette blir veldedighet) ::)


Hehe, setter pris på det ::-)

Det er et Mase aggregat, PD70-S (S for "silent" men det er ikke akkurat støysvakt...), 4.5KW, 2strtømuttak på aggregatet. Leverer ca. 250V uten belastning. Har altså 3 vifter på tilsammen ca 110 W som går på ved oppstart. Aggrgatet står i eget uthus, 2x2,2,4m med 125mm rør inn/ut for vifter. Fjernstyringen foregår fra boks med nøkkel inne, kabel går så ned til aggregathuset. Har sikringsskap inne i hytta, der er hovedbryter avslått under start/stopp. Vet ikke om det er mer som er av viktighet.

Har nettopp pratet med de som byttet generator, og de anbefaler meg å ta 12V styrestrøm fra fjernkotroll-systemet og koble den til en kontaktor som igjen slår av/på 220V. Viser seg at 12V lading til batteri har egen generator, så det blir ingen belastning av det.


-Morten
   #30
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
En kjapp titt på hjemmesiden til produsenten, fant denne bruksanvisningen:

http://www.mase.no/cart/images/File/Bruksanv-N/PD74DT-N42126.pdf

Regner med den er ca lik den du har.

Motoren du har er meget bra (Yanmar). Skal jeg si noe negativt, så er det fordi den er luftavkjølt. Det betyr støy og kortere levetid, fordi den opererer under betingelser i drift som kan variere mye og gi høye driftstemperaturer.

Generatoren er en synkrongenerator, selvregulerende. Det er meget bra. Skal jeg si noe negativt, så er det turtallet den operer på. 3000rpm betyr at dieselmotor og generator får i større grad slitasje, pga høyt turtall. Naturlig nok vil også støyen øke ved økende turtall. Alternativ 1500rpm eller lavere.

Synes også prisen er noe stiv. Du hadde fått billigere ved import. Men prisen er ikke ublu, for å være kjøpt i Norge.

Alt i alt, sannsynligvis et godt valg for ditt bruk. Støyen kan du gjøre noe med. Isoler aggregathytten med glava og la aggregatet stå på et solid fundament, vibrasjonsdempet. Videre kan du bruke eksospotter for å dempe støy fra eksos ytterlige.

Ventilasjonen er svært viktig. Lasten er dog så liten, at du kan kjøre opp aggregatet, la den gå seg litt varm i et minutt og så kjøre opp viftene. Videre, full last etter noen minutter. Viftene bør gå, helt til du stanser.

Ang. problemet ditt med spenningsrele.

Du er ute etter en form for automatikk, som styrer innslag og utkobling.

Det er anbefalt av Yanmar å kjøre opp temperaturen i motoren før full last, samt kjøre motoren noen minutter på tomgang for du kobler den ut. Det er et viktig og godt råd, spesielt for en enkel luftavkjølt motor. Du øker levetiden ved å gjøre dette.

Så for å gjøre det enkelt: Du bør styre en inn og utkobling av aggregatet manuelt. Dvs du bør stå ved styrepanel og kjøre opp aggregatet, vente litt for du legger inn last (ved hjelp av en kontaktor  eller en manuel effektbryter). Videre bør du stå ved styrepanelet og ta av lasten før du stanser motoren, slik at du får kjølt den godt ned.


Alternativt kan en PLS gjøre alt dette for deg. Men da begynner det å bli kostbart, skal du få en til å gjøre dette for deg.

Så, løsningen med å gjøre alt dette manuelt mener jeg du må godta, med mindre du vil bruke mer penger.