Henger meg på her siden vi snakker om det samme. Har installert en brukt løftebukk i garasjen og denne var i bruk i et verksted der det var 230v trefas. L1,L2 og L3 var koblet på sine respektive klemmer, men det var i tillegg koblet en lask fra L2 til N. Jeg har et koblingskjema hvor det står at lask skal legges på kun for 230v.
Siden jeg har 400v i min garasje så må jeg koble for dette og gjorde så. Når jeg slår på løftebukken så starter kontrollpanelet opp på vanlig måte med diverse meldinger og alt ser bra ut. Når jeg trykker på løft opp så går sikringen.
På merket til motoren som jeg har lagt ved bilde av så ser man at denne motoren tåler både 230v og 400v. Mitt spørsmål er da om man er nødt til å ha stjernekobling for 400v? Motoren er koblet med trekant akkurat nå.
Har jeg brent opp motorene eller andre komponenter ved å starte den med motorer feilkoblet?
Det er ikke noe motorvern utvendig på denne saken, men kanskje inne i kontrollpanelet? Dette motorvernet er vel kun for beskyttelse av motorene, ikke for beskyttelse av mennesker?
Her må du være forsiktig! Du gå opp i spennibg. Da må en passe på at både motor og styrelogikk er koblet for rett spenning. F.eks. hvilken spenning får den toroid-transformatoren?
Her ser det ut til at du gar to kontaktorer koblet for opp og ned-gange. Med kun 3 ledere til motor, må denne laskes om. Du ser dette ved å inspisere hvor motorledningen kommer inn på motor. Ev ta av lokk her.
Hvilken strøm kommer inn oppe til høyre, merket L1-3,N, PE?
Oppe til høre kommer det inn 400v 3-fas nå. Kontrollpanel fungerer som det skal. Bare når jeg trykker opp eller ned at sikringen går. ser at motorer går så vidt det er før sikring i skapet går.
Har lagt ved koblingsskjemaet som viser at den svarte trafoen er en 1:1 trafo, antageligvis en skilletrafo og den får 230v. toroidtrafoen er t2 og den får 230v slik den er koblet nå fra L1 og N. Ved 230v kobling fikk de to trafoene det samme fra L1 og L2 pga lasken fra L2 til N. Sekundærspole får her 12v og forsyner nok hele panelet med det.
Motorer får L1,L2 ogL3 uansett om det er 400v eller 230v så det er vel stor grunn til å tro at disse må kobles om til stjerne? Det jeg synes er litt rart er at merket til motoren ikke sier noe om det. det står at den takler begge deler.
DA ble det jo enklere, måkke holde på go’sakene slik.
På hovedkretskortet ser en at dette normalt får 230V mellom en faseleder og N. Ved 230V drift må en legge inn en faseleder til N for at relesystemet skal få strøm.
Motorene drives kun av faseledere. Mao. Motor må laskes for trekant ved 230V IT og i stjerne ved drift fra 230/400V TN. Omlasking skjer på motorene der kabelen kommer inn på motor. Se til at alle koblinger og farger erlike på begge motorene så du ikke opplever at de går hver sin vei.
At du har forsøkt dette med trekant og sikringen gikk har trolig ikke skadet motorene, gitt at sikringen gikk noenlunde momentant.
Første gang jeg sett bruk av både kontaktorer og tyristorer. Muligens slik at kontaktorene kun er rotasjonsvelger og tyristorene kjører motorene. Alternativt dublering av stopp ved alarm?
Takker for hjelpen !
Siden jeg har 400v i min garasje så må jeg koble for dette og gjorde så. Når jeg slår på løftebukken så starter kontrollpanelet opp på vanlig måte med diverse meldinger og alt ser bra ut. Når jeg trykker på løft opp så går sikringen.
På merket til motoren som jeg har lagt ved bilde av så ser man at denne motoren tåler både 230v og 400v. Mitt spørsmål er da om man er nødt til å ha stjernekobling for 400v? Motoren er koblet med trekant akkurat nå.
Det er ikke noe motorvern utvendig på denne saken, men kanskje inne i kontrollpanelet? Dette motorvernet er vel kun for beskyttelse av motorene, ikke for beskyttelse av mennesker?
Her ser det ut til at du gar to kontaktorer koblet for opp og ned-gange. Med kun 3 ledere til motor, må denne laskes om. Du ser dette ved å inspisere hvor motorledningen kommer inn på motor. Ev ta av lokk her.
Hvilken strøm kommer inn oppe til høyre, merket L1-3,N, PE?
Har lagt ved koblingsskjemaet som viser at den svarte trafoen er en 1:1 trafo, antageligvis en skilletrafo og den får 230v. toroidtrafoen er t2 og den får 230v slik den er koblet nå fra L1 og N. Ved 230v kobling fikk de to trafoene det samme fra L1 og L2 pga lasken fra L2 til N. Sekundærspole får her 12v og forsyner nok hele panelet med det.
Motorer får L1,L2 ogL3 uansett om det er 400v eller 230v så det er vel stor grunn til å tro at disse må kobles om til stjerne? Det jeg synes er litt rart er at merket til motoren ikke sier noe om det. det står at den takler begge deler.
På hovedkretskortet ser en at dette normalt får 230V mellom en faseleder og N. Ved 230V drift må en legge inn en faseleder til N for at relesystemet skal få strøm.
Motorene drives kun av faseledere. Mao. Motor må laskes for trekant ved 230V IT og i stjerne ved drift fra 230/400V TN. Omlasking skjer på motorene der kabelen kommer inn på motor. Se til at alle koblinger og farger erlike på begge motorene så du ikke opplever at de går hver sin vei.
At du har forsøkt dette med trekant og sikringen gikk har trolig ikke skadet motorene, gitt at sikringen gikk noenlunde momentant.
Er på vei ut i garasjen nå jeg!