71,171
21
37
Stjerne & Trekant kobling
1
18
Har et lite spørsmål som jeg ikke får svar på . Trekantkoblet motor er det bare for 230 v ? Og Stjernekoblet motor bare for 400v ?

I de fleste tilfeller så er det som du skriver, men finnes motorer for høyere driftspenninger også. Da er det fortsatt aktuelt med omkobling.
Videre så kan en sternekoble en motor på et 230V nett i starten og deretter skifte til trekant for full kraft, gjerne med en egen stjerne-trekantvender. Formålet er å redusere oppstartstrømmen.
:)
Men viklingene på motoren er laget for en bestemt spenning.
Om den er 230V, må vær vikling kobles mellom 2 faseledere om du har 230V linjespenning, altså i trekant.
Om den samme motoren skal drives med 400V linjespenning må vær vikling kobles mellom en faseleder og stjernepunktet, da blir det også 230V over viklingen.
-Men man kan og ha viklinger som er laget for 400V. Da skal motoren kobles i trekant for 400V og stjerne for 690V..
Har kjøpt en Nederman sneglehusvifte.
Denne er koblet for 230V.
Jeg har 400V (16A) uttak i garasjen og har ett ønske om å "laske" (eller hva det nå heter) motoren om til stjerne slik att den kan brukes hos meg.
Er det virkelig så enkelt som å flytte "laskene" slik som illustrert i lokket (se vedlagt bilde). Har tegnet med rødt og gult på bildet hvordan jeg tenker det må gjøres.
Takker for hjelpen !
Siden jeg har 400v i min garasje så må jeg koble for dette og gjorde så. Når jeg slår på løftebukken så starter kontrollpanelet opp på vanlig måte med diverse meldinger og alt ser bra ut. Når jeg trykker på løft opp så går sikringen.
På merket til motoren som jeg har lagt ved bilde av så ser man at denne motoren tåler både 230v og 400v. Mitt spørsmål er da om man er nødt til å ha stjernekobling for 400v? Motoren er koblet med trekant akkurat nå.
Det er ikke noe motorvern utvendig på denne saken, men kanskje inne i kontrollpanelet? Dette motorvernet er vel kun for beskyttelse av motorene, ikke for beskyttelse av mennesker?
Her ser det ut til at du gar to kontaktorer koblet for opp og ned-gange. Med kun 3 ledere til motor, må denne laskes om. Du ser dette ved å inspisere hvor motorledningen kommer inn på motor. Ev ta av lokk her.
Hvilken strøm kommer inn oppe til høyre, merket L1-3,N, PE?
Har lagt ved koblingsskjemaet som viser at den svarte trafoen er en 1:1 trafo, antageligvis en skilletrafo og den får 230v. toroidtrafoen er t2 og den får 230v slik den er koblet nå fra L1 og N. Ved 230v kobling fikk de to trafoene det samme fra L1 og L2 pga lasken fra L2 til N. Sekundærspole får her 12v og forsyner nok hele panelet med det.
Motorer får L1,L2 ogL3 uansett om det er 400v eller 230v så det er vel stor grunn til å tro at disse må kobles om til stjerne? Det jeg synes er litt rart er at merket til motoren ikke sier noe om det. det står at den takler begge deler.
På hovedkretskortet ser en at dette normalt får 230V mellom en faseleder og N. Ved 230V drift må en legge inn en faseleder til N for at relesystemet skal få strøm.
Motorene drives kun av faseledere. Mao. Motor må laskes for trekant ved 230V IT og i stjerne ved drift fra 230/400V TN. Omlasking skjer på motorene der kabelen kommer inn på motor. Se til at alle koblinger og farger erlike på begge motorene så du ikke opplever at de går hver sin vei.
At du har forsøkt dette med trekant og sikringen gikk har trolig ikke skadet motorene, gitt at sikringen gikk noenlunde momentant.
Er på vei ut i garasjen nå jeg!