776    7    0  

Underfordeling garasje

 786     0
Kan noen hjelpe meg med hva jeg må kjøpe inn for å kunne sette opp en underfordeling i garasje. Alt komplett. Jeg tenkte å handle utstyr, sette opp skapet osv og få en elektriker til å koble dette.

Jeg skal ha elbil lader, strøm til fremtidig installasjon av varmepumpe(varmeshop anbefalte meg å legge opp 1 stk 1 fas 16a til powersupply 1 og 1 stk 1 fas 25 til powersupply 2, ved f eks en panasonic HC7 varmepumpe. Skal også ha kurs til stikk, belysning i garasje og utebelysning ved garasje.

Jeg har trukket tfxp mr flex 4g16mm2 fra hovedskap til garasje. 

   #1
 15,432     0
Det avhenger av type el bil lader mm. Det er nå mere eller mindre vern inne i disse slik at en ikke trenger alt i skapet lenger. Kabel er dobbelt isolert etter det jeg kan se og da krever en ikke sikring annet enn hovedsikringen i skapet den hentes fra så det er lurt (hvis denne er er av "vanlig" størrelse). Snakk med elektriker å få en liste, men du må som sagt først velge fabrikat av ladestasjon.
   #2
 25,368     Akershus     0
Litt småpirk: det du henger opp på veggen i garasjen er ikke en hjemmelader/elbillader. Laderen er innebygget i bilen. På veggen står en litt avansert stikkontakt/ladeuttak, som kommuniserer med bilen før strømmen kobles til bilen.
Signatur
   #3
 15,432     0
Ja, men de fleste kaller det dette: Easee kaller det ladestasjon , Defa kaller de det samme.

Så er ikke så galt, produktet er jo fortsatt så dyrt at det er best de fleste tror at det er mye innhold her. Smile
   #4
 25,368     Akershus     0
Poenget mitt er at den boksen en henger på veggen er begrenset av kurssikringen mens ladehastigheten er begrenset av kurssikringen og størrelsen på laderen, innebygget i bilen. Den var typisk på 3,6kW og ingen boks på veggen med AC-utgang kan øke dette over 3,6kW. Da må du over på mode 4 lading over DC, bedre kjent som hurtiglader. Nyere biler har gjerne 2*3,6kW og Tels model 3 har 3 stk som endog klarer 3*16A IT=>11kW.

Forvirringen blant nykommere er stor. Den blir ikke mindre av at produsentene kaller et ladeuttak, en avansert stikkontakt type 2 for en  «lader».
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 786     0
Vi har audi e-tron og første gen vw e-up. Disse har vel begge type2 kontakter.

Hadde tenkt en 32a 1 fas 7,2kw ettersom vi har 3x63 230v så er vel dette maks av hva vi kan installere?

Denne så liten og fin ut. Ikke behov for jordfeil Type b står det

https://www.bilbatteri24.no/products/ladestasjon-eo-mini-mode-3-t2-kontakt-230v-1f-32a-7kw-dcl
   #6
 15,432     0
Velg noe som er litt mere fleksibelt.  Her stilles inn ladestrøm med potensimeter, høres ikke veldig fremtidsrettet ut.  

Easee er en norsk leveandør som må være et helt annet produkt enn dette.  Her kan en sette opp tre ladere på en kurs og de passer på å fordele så godt det går til alle.  Denne har heller ikke bruk for B vernet siden det også her er innebygget. 

   #7
 360     Lørenskog     0
Det er mulig å installere trafo, fra 230V IT til 400 V TN. Da kan det på enkelte biler lade raskere.

Men, spørsmålet er hvor raskt en trenger å lade? Skal kjøre langt om en skal kjøre lengre enn 7 kW klarer å lade opp igjen, selv med flere biler.

Det er mange 'ladebokser*' med innebygget DC-RCM. Dermed kreves ikke jordfeilbryter type B.

*=ladeuttak, avansert stikkontakt type 2, mange navn. Smile