Underfordeling garasje
786
0
Kan noen hjelpe meg med hva jeg må kjøpe inn for å kunne sette opp en underfordeling i garasje. Alt komplett. Jeg tenkte å handle utstyr, sette opp skapet osv og få en elektriker til å koble dette.
Jeg skal ha elbil lader, strøm til fremtidig installasjon av varmepumpe(varmeshop anbefalte meg å legge opp 1 stk 1 fas 16a til powersupply 1 og 1 stk 1 fas 25 til powersupply 2, ved f eks en panasonic HC7 varmepumpe. Skal også ha kurs til stikk, belysning i garasje og utebelysning ved garasje.
Jeg har trukket tfxp mr flex 4g16mm2 fra hovedskap til garasje.
Jeg skal ha elbil lader, strøm til fremtidig installasjon av varmepumpe(varmeshop anbefalte meg å legge opp 1 stk 1 fas 16a til powersupply 1 og 1 stk 1 fas 25 til powersupply 2, ved f eks en panasonic HC7 varmepumpe. Skal også ha kurs til stikk, belysning i garasje og utebelysning ved garasje.
Jeg har trukket tfxp mr flex 4g16mm2 fra hovedskap til garasje.
Så er ikke så galt, produktet er jo fortsatt så dyrt at det er best de fleste tror at det er mye innhold her.
Forvirringen blant nykommere er stor. Den blir ikke mindre av at produsentene kaller et ladeuttak, en avansert stikkontakt type 2 for en «lader».
Hadde tenkt en 32a 1 fas 7,2kw ettersom vi har 3x63 230v så er vel dette maks av hva vi kan installere?
Denne så liten og fin ut. Ikke behov for jordfeil Type b står det
https://www.bilbatteri24.no/products/ladestasjon-eo-mini-mode-3-t2-kontakt-230v-1f-32a-7kw-dcl
Easee er en norsk leveandør som må være et helt annet produkt enn dette. Her kan en sette opp tre ladere på en kurs og de passer på å fordele så godt det går til alle. Denne har heller ikke bruk for B vernet siden det også her er innebygget.
Men, spørsmålet er hvor raskt en trenger å lade? Skal kjøre langt om en skal kjøre lengre enn 7 kW klarer å lade opp igjen, selv med flere biler.
Det er mange 'ladebokser*' med innebygget DC-RCM. Dermed kreves ikke jordfeilbryter type B.
*=ladeuttak, avansert stikkontakt type 2, mange navn.