#11
 21,481     Enebolig     0
Hvis du skal ha 20A til kompressoren holder det normalt med 4mm kabel. Men som tidligere nevnt kommer dette an på kortslutningsstrømmer osv. Med tanke på lengden og at boligen din kanskje er langt fra trafoen bør du få sjekket dette av en installatør.

   #12
 4,392     0
Hvis du ønsker 32A ut til garasje så sikres denne kabelen med en sikring (ikke et overbelastningsvern) på 32A. Bruk treg automat.
Hvis du ønsker å gjøre jordfeilproblematikken billigst mulig så setter du en jordfeilbryter i skapet inne, evt kombiautomat. PFSP ut til skap i garasje med vanlige automater, trege siden det er garasje og du kanskje skal starte vinkelsliper, kompressor++. Ikke bruk kvikk automat til kompressor siden kvikke sikringer går dårlig sammen med motorer.
Anlegget må/bør beregnes av installatør med tanke på utløsing av sikringene og kabeltverrsnitt. En kan ta råsjanser men de er ofte dyre og anbefales ikke.
Hvis du vil få anlegget best mulig med tanke på jordfeilproblematikken så monteres det 32A automat inne, PFXP i rør bort til garasje, dobbeltisolert. Så settes det inn trege kombiautomater på hver kurs. Med dette oppnår du at strømmen går kun på den kursen som har jordfeil.
  (trådstarter)
   #13
 319     0
1000 takk for svar folkens!

Jeg foreslår følgende setup:

1) 32A jorfeilautomat med C karakteristikk i skap inne.
2) 10mm2 PFSP ut til garasje (20m)
3) 20A automat med C-karakteristikk til kompressor med merkestrøm 15.2A. Eller er 16A det rette valget????
4) 6mm2 PFXP til kompressor (4m)

Så det store spørsmålet:
Er dette idiotsikkert? Til info så ligger inntaksboksen min 10m fra strømselskapets koblingsboks ute i veien. Her er alt overdimensjonert slik at worst case mht. kortslutningsstrømmer er ivaretatt? Eller?
   #14
 4,392     0
Ikke sikre ned til kompressor i det hele tatt. Med så stor kompressor (merkestrøm) er det like godt å bare benytte stigesikringen på 32A.


Dette er ikke idiotsikkert med tanke på kortsluttningsstrømmer. Beregning bør foretas før oppstart av arbeidet.
  (trådstarter)
   #15
 319     0

Takk for svar. OK begynner å skjønne at jeg får lese meg opp på beregning av kortslutningsstrømmer (håper dette står i montørhåndboka).

Hvis jeg ikke sikrer ned kompressor så betyr vel det at jeg må ha ledning som tåler 32A (10mm2) også bort til kompressoren? I så tilfelle går ikke vinningen opp i spinningen gitt at en automatsikring nesten ikke koster noe?
   #16
 21,481     Enebolig     0
Hør her, ta kontakt med en installatør. Kortslutningsstrømmer er ikke noe man leser seg til. De måles, og kan også oppgis ved inntaket av leverandør. Men når det kun oppgis for inntaket må man evt bruke tabeller. Likevel må dette måles når installasjonen er ferdig siden det ikke nødvendigvis stemmer utifra tabeller hvis det er lite å gå på.
   #17
 22,342     Akershus     0


Hvis jeg ikke sikrer ned kompressor så betyr vel det at jeg må ha ledning som tåler 32A (10mm2) også bort til kompressoren? I så tilfelle går ikke vinningen opp i spinningen gitt at en automatsikring nesten ikke koster noe?
Du kan bruke mindre kabel, men denne må tåle kortsluttningsenergien ved en eventuell kortsluttning.

   #18
 435     0

Hør her, ta kontakt med en installatør. Kortslutningsstrømmer er ikke noe man leser seg til. De måles, og kan også oppgis ved inntaket av leverandør. Men når det kun oppgis for inntaket må man evt bruke tabeller. Likevel må dette måles når installasjonen er ferdig siden det ikke nødvendigvis stemmer utifra tabeller hvis det er lite å gå på.

Ja, vedkommende bør absolutt kontakte installatør som får stå for beregningene. Syns det har blitt gitt vel mange gode tips her til hobby elektrikern.

Når det gjelder selv ligningene for beregning av kortslutningsstrømmer så er dette noe man kan lese seg til. Netteier er bla. pålagt å opplyse om Skmax/Skmin ved inntaket - så utfra disse verdiene kan man regne seg frem til Ikmin etc. Ikmin kan IKKE måles, heller ikke IKmax for den saks skyld. De målingene man foretar vil alltid bare være et øyeblikksbilde av forholdene i nettet. Det er derfor netteier beregner disse....
  (trådstarter)
   #19
 319     0
OK først ok fremst 1000 takk til alle som har bidratt konstruktivt i denne tråden. Det har vært / er til stor hjelp.

Når det kommer til hvorvidt jeg burde ringe en installatør slik som noen foreslår så er jo det det den innlysende løsningen på å få strøm ut til garasjen.

Men er det den beste løsningen?

Her er noen spørsmål jeg stiller meg selv i denne sammenhengen:
- hvor mye vil det koste å få et firma til å utføre hele installasjonen?
- hvor mye vil det koste meg hvis jeg gjør det selv med utstyr kjøpt på nettet?
- er det mulig å skaffe seg nok kunnskap til å gjøre dette selv forskriftsmessig?
- hvis jeg gjør det selv og det blir forskriftsmessig vil jeg likevel mangle samsvarsærklæring. Hva er sannsynligheten for en el. kontroll og hva er konsekvensene av en manglende samsvarsærklæring hvis jeg skulle få en el. kontroll?
- jeg gjorde nettopp en større jobb på bremsene og hjulopphenget på bilen min selv nå nettopp ifb. en EU kontroll. Jeg er 100% sikker på at jobben er like bra eller bedre enn et bilverksted ville levert. Kan en mindre modifikasjon på et el. anlegg virkelig være så mye vanskeligere å få til forskriftsmessig enn diverse reparasjoner på en bil? Ved reparasjon av bremser og hjuloppheng på bil er også kan konsekvensene bli store dersom jobben er dårlig utført - på samme måte som på en el. installasjon. Så hva er forskjellen? Det ene er lovlig det andre ikke. Er det rimelig å anta at loven er ment å beskytte mennesker som er så lite kompetente at de ikke engang forstår at de ikke forstår? Sannsyligvis. Kan man derfor ta loven med en klype salt dersom man vet at man er kapabel og gevinsten er et 5 sifret kronebeløp?


Gitt disse vurderingene, kan dere ha forståelse for at jeg i det minste vurderer å ta på denne jobben selv?


FV
   #20
 245     Karmøy     0


Selvsagt har jeg forståelse for at du vil gjøre denne jobben selv, er det ikke derfor de fleste av oss er på dette forumet?
Selvsagt kan du legge opp en enkel eletrisk installasjon som helt sikker er like god som hva en eletriker kunne gjort, helt sikker bedre også siden man gjør det for seg selv. Men, man må fortsatt ha en el. installatør til å gå god for installasjonen din for at forsikringer skal gjelde.
Når du tar opp dette med bilen din, så blir jo det nesten det samme som om du skulle lagt opp strømmen i garasjen din; du gjorde en god jobb, men bilen må fortsatt inn på kontroll til et GODKJENT verksted for en innspeksjon og godkjenning av jobben som er gjort. Installatøren har samme oppgave som ett godkjent bilverksted; han godkjenner jobber som har blitt gjort og setter sitt navn på at arbeidet som er utført er etter gjeldende lover og regler.
Forskjellen her er bare at en installatør sjelden vil gå god for at en privatperson gjør arbeidet selv, han sitter tross alt på et stort ansvar om garasjen din skulle brenne til grunn pga en feil i det eletriske anlegget.