736    35    9  

Dimensjonering kabel for ladeboks til elbil i garasje

 21     Holmestrand     0
Hei!

Jeg bestilte installasjon for maks-hastighet på lading til en Nissan Leaf 2018 (1-fas). Det som ble installert var en Garo 353414 som er en tre-fas kompatibel lader, noe jeg setter pris på at støttes mtp fremtida, men som jeg ikke kunne være riktig valg for meg nå. Svaret var at "boksen tar seg av det". Litt skeptisk, men ville ikke argumentere for hardt ift produkter jeg ikke kjenner. Jeg har 400v TN nett. Det ble lagt 4g2.5+2.5 PFSP. 15m + samme med PN kabel i k-rør inn til skap, ca 10 m.

Etter installasjon tok jeg den i bruk og den lader jo da med 16A på 1-fase (3.6Kw), som jo gir en mye bedre opplevelse enn 10A (2.3Kw) med lade-kadd, men ikke helt hva jeg var ute etter. Etter å ha ringt installatøren får jeg til svar at dette kunne ikke stemme, men skulle sjekke med Garo. Etter en time ringer han meg tilbake og legger seg flat og sier de skal fikse det uten noen merkostnad. 

Jeg synes det er ille å skulle grave opp kabel og gjøre alt på nytt, så begynte tenke kanskje vi kan greie oss med 16A.
Plutselig kom installatør på at vi bare kunne bytte sikring og bruke 2x2.5 per fase, og sette inn 32A 1-fas sikring. 

Etter å ha lest litt skjønner jeg at 16A pr 2.5mm leder er i minste laget etter dagens standard, og ser referanser til at det nå er maks 15A. Ytterligere reduksjon i isolert vegg/gulv og ved flere ledere i samme rør, og til slutt at man bør under 80% av kapasitet til lading eller annet som har stor og lang belasting.

Bør hele installasjonen gjøres om med 4x4/6/10?

På forhånd takk for svar!


Signatur

   #1
 17 497     Akershus     0
Med 2*25A enfase vil du få ca 5,7 kW. Det er kanskje bra nok og nå burde kabelen være innafor.
Signatur
   #2
 2 836     0
Med 400V TN så ville jeg hatt frem alle fasene for fremtidig bruk.

Usikker på om leafen kan utnytte mer enn en fase på 400V, det bør du sjekke.

Ellers synes jeg det er endel hysteri rundt anbefalingene på tverrsnitt / sikringsstørrelse på lading.

2.5mm2 tåler mer enn 16A, men bolignormen krever at kabelen skal tåle lasten sikringen kan gi før overbelastning. Vanligvis tåler sikringene noen titalls prosent mer i inntil en time, derav økt krav til kabelen. Når det gjelder lading vil man aldri greie å få denne overbelastningen, ladeboksen vil begrense lasten og det vil aldri gå mer enn 16A... I tillegg har man endel sikringer som ikke holder spesifikasjonen, ergo de tåler ikke merkelast over litt tid - det er i mine øyne reklamasjonsgrunn Wink

Praksis hos elektrikere er også litt forskjellig, noen er overforsiktige og andre holder seg til spesifikasjonene. På hytta har vi feks 3x16A 400V lading på 2.5mm2 åpent anlegg - helt uten problemer.
   #3
 17 497     Akershus     0
Jfr denne https://www.salto.no/lade-egen-bil/hjemme/nissan/nissan-leaf-2018 kan Leaf 2018 kun lades med enfase og suger da 6,6kW. Med parallellkoblingfår en ca 5,7, så «tapet er ikke så stort.
Mekr en annen bol, som eGolf og Tesla 3 vil det være en fordel med 3-fase 16A. Du burde få beholde begge sikringene for ev senere omgjøring igjen.
Signatur
   #4
 19     0
Jeg har en 32 amp lader fra Salto, og det er en fas fra sikringsskap til lader.

Ble lagt opp 32 amp sikring i sikringsskap, og det MÅTTE være 6 kvadrat kabel.

Ble utført av elektriker.
  (trådstarter)
   #5
 21     Holmestrand     0
For å presisere, det er nå koplet opp led alle fasene, men Leaf'en greier ikke mer enn en-fas. Det viktigste for meg er om kabelen som er installert har tilstrekkelig tverrsnitt. Jeg er helt for pragmatisme, men det må også være etter forskriftene når jeg får lagt opp en ny kurs. Takk for tips om å beholde tre-fas sikringen til senere bil👍
Signatur
zyp
   #6
 292     0
En ting jeg ikke ser diskutert her er hvor stor kapasitet du egentlig har for enfaselading. Du sier at du har 400V, og da er vanligvis hovedsikringa på 40A. Legger du inn en enfaset ladekurs på 32A er det da bare 8A tilgjengelig fordelt på de andre kursene på den samme fasen. I tillegg kan det hende at netteier for området ditt nekter installasjon av så store enfaselaster, og sier du f.eks. ikke får legge inn en større ladekurs enn 20A, og da er ikke fordelen av å begynne å endre til enfase så stor lengre.

Spør deg selv også om du virkelig trenger mer enn 16A. Her i huset har vi to elbiler som foreløpig deler på 1x16A og det holder egentlig rikelig.
  (trådstarter)
   #7
 21     Holmestrand     0
Ja, har 40A hovedsikring. 

Det er forsåvidt greit med 16A, men da må det være mulig med 3-fas så jeg hvertfall kan få utnyttet 400v og 11kw på f.eks en Tesla senere. Spørsmålet mitt var kanskje noe upresist. Det jeg lurer på er om det er riktig dimensjonert for 400v 16A (som installasjon ble gjort for)?

Det er generelt aksept for 32A 1-fas i området her, så kan mest sannsynlig få det godkjent det, men var jo derfor det ble 16A 3-fas for å unngå hele problemet.

Så enkelt og greit, er det godt nok med denne kabelen https://www.elektroimportoren.no/pfsp-1kv-4x2-5-2-5-tr/1067056/Product.html for 16A 3-fas?
Signatur

   #8
 2 836     0
Elektrikerne får rette meg hvis jeg tar feil...

Med tre belastede ledere så tåler PN i rør i isolert vegg æ 18A kontinuerlig last. Med en 16A sikring så er spørsmålet hvor mye overbelastning den tåler, men selv om vi antar en faktor på 1.2 (lav overbelastning) så er man utenfor kravet I NEK400.

Men så er spørsmålet om man kan anse ladingen som en fast 16A last og se bort fra muligheten for overbelastning. I så fall er sikringen der kun for å kortslutningsbeskytte kabelen, og uten å gå i detaljer her så regner jeg med at det er veldig usannsynlig at det kravet ikke er oppfylt på nytt TN-nett.

Ergo, det er elektrikeren som undertegner som må bestemme om han går god for det eller ikke.
   #9
 17 497     Akershus     0
En moderne jordfeilautomat vil slå ut senest etter én time om den belastes med 1,3*nominell strøm, her 16A. En elbillading fra tomt batteri vil pågå i vesentlig lenger tid enn 1 time og ventelig med topp tillatt strøm i lang tid.
Dermed er det usannsynlig at en elbillader er bygget for å trekke mer enn 1,0*nominell strøm, trolig noe under dette også. Mao, ingen overlast.
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 21     Holmestrand     0
Takk for svar! Siden ladeboksen har en begrensing på 16A som dip-switchene er satt nå (https://garo.no/produkt/glbdc-ladeboks-med-stikkontakt-type2-st-t2-14-22kw/) så er kort-versjonen at det er OK? (beklager at jeg må ha det inn med teskje... Laughing)
Signatur