Denne er nok ikke isolert annet enn med lakk. Patch kabel til data hvor en tar ut ledere er ganske tynne. Patch kabel er flertrådet mens instalasjonskabel ofte er entråd.
Jeg har ikke greie på det, men jeg trodde ikke LED kunne kjøres bare på strøm fra batterier? Hvilken type må jeg i såfall ha? Regner med å kjøre motorene på 3V.
LED kan absolutt gå på "batteristrøm" - en lysnett-LED-drivers viktigste oppgave er å få lysnettet til å se ut som et batteri
Men kolbler du det bare LED-elementet rett på batteripolene blir det nesten som en kortslutning: Strømmen blir altfor høy, og LEDen ødelegges raskt. Du må ha spesifikasjonen for hvor mye strøm LEDen er laget for. Grovt angitt: Vil LEDen ha 30 mA, og du har 3V spenning, kobler du den i serie med en motstand på 3 V / 0,030A = 100 Ohm. Nå er LEDen også laget for en viss spenning, så når du ser i f.eks. tabellene på no.mouser.com vil du se hva de ulike alternativene er beregnet for.
Men pass på polene: LEDen lyser bare med spenningen den ene veien. Bytter du om på polene, er den svart. Det heter ikke lys-emitterende DIODE for ingenting
KjellG: Jeg fant denne vikletråden på en side med naturfagmateriell. Kan sikker monteres opp i tårnet med et par millimeter mellom hver leder. Så kan jeg bruke datakabel fra tårn til kontroll og fra tårn til "vinsjer". Ser at det finnes viklekabler i flere tykkelser hos samme leverandør.
keal: Hvis jeg ikke får til "saftblanderen" Thunder foreslår ovenfor så vil kanskje en blinkende led diode gjøre samme nytten. Kan f.eks. denne brukes med 3 volt hvis jeg har en 150Ohm motstand? (3V / 0,020A = 150 Ohm?). Ut fra infoen hos CO, går det an å si noe om hvor mye strøm dioden tar? Vil det påvirke strømmen til motoren hvis de er paralellkoblet til samme batteri?
Blir led dioder ødelagt hvis de får strømmen feil vei? Hvis ikke er det vel bare å prøve og feile, ikke sant?
Du kan legge dem tett sammen, ev vri dem. Tenk over at dette er tråd som brukes f.eks i motorer med 230V hvor ledningene ligger tett i tett som på den spolen du viser bilde av. En skal bare være forsiktig med skarpe kanter som kan skade lakken. Husk å skrape av lakk før en kobler/lodder.
Du kan legge dem tett sammen, ev vri dem. Tenk over at dette er tråd som brukes f.eks i motorer med 230V hvor ledningene ligger tett i tett som på den spolen du viser bilde av. En skal bare være forsiktig med skarpe kanter som kan skade lakken. Husk å skrape av lakk før en kobler/lodder.
keal: Hvis jeg ikke får til "saftblanderen" Thunder foreslår ovenfor så vil kanskje en blinkende led diode gjøre samme nytten. Kan f.eks. denne brukes med 3 volt hvis jeg har en 150Ohm motstand? (3V / 0,020A = 150 Ohm?). Ut fra infoen hos CO, går det an å si noe om hvor mye strøm dioden tar? Vil det påvirke strømmen til motoren hvis de er paralellkoblet til samme batteri?
Blir led dioder ødelagt hvis de får strømmen feil vei? Hvis ikke er det vel bare å prøve og feile, ikke sant?
(Halvparten av alle linker har gitt meg masse timeouts de siste par dagene - men den andre halvdelen går helt flott. BB og eposten min må jeg prøve et antall ganger før det slår gjennom, og disse elefun.no-linkene har jeg ikke klart å slå gjennom på i det hele tatt. De som er treige er det fra tre ulike maskiner, to uavhengige ISPer!)
Jeg kan ikke påberope meg noen ekspertise - jeg bare kjøpte inn noen LEDs for å se hvordan de virket, og prøveoppkoblet dem. Så det meste er skrivebordskunnskap
Uanset: Du har forstått det riktig - en 150 ohm motstand burde være passe. For å vite hvor mye strøm LEDen skal ha må du ha databladet eller informasjon fra selgeren. Har du typebetegnelsen kan du eventuelt slå opp på Mouser, om du finner den der. De har et utrolig utvalg komponenter, og for svært mange av dem finner du link til databladet i PDF-format. Men du behøver ikke det for å finne riktig strømstyrke; trefflista du får opp har det aller meste i tabellen. (Obs. hvis du leser dataarkene: De fleste produsenter har ett felles dataark for en hel familie komponenter. Les typebetegnelsene nøye, så du finner data for rett "familiemedlem"!)
LEDen vil treke en ørliten brøkdel av den strømmen motoren trekker, så hvis batteriet kan trekke motoren, da kan det også forsyne LEDen med strøm. Det er nok et større problem hvis batteri (/strømforsyning) er for svak, at når motoren går, faller spenningen over battripolene så LEDen dimmes/slukker. Men det er motorens problem, ikke LEDen. Se hvor mye motoren trekker - det går antagelig greit uansett. (Ellers får du skifte over fra tradisjonelle tørrbatterier til Litium-batterier, som kan levere mye større strømstyrke uten at spenningen faller.)
LED kan du prøve alle veier uten noen risiko for skade. Bare ikke lodd dem fast før du vet hva som er rett vei . Hvis du reverserer motoren ved å snu spenningen kan du jo bburke det kreativt ved å ha et eget "ryggelys" som normalt sperrer, LEDen svart, men når du snur spenningen til revers på motoren lyser den opp!
Mye artig med LED, dvs rene led, uten elektronikk. Reverserer du spenningen, slukker den. Setter du to i parallell med motsatt polaritet skifter lyset fra den ene til den andre. Bygger du sammen en rød og en grønn, kan du med polariteten bestemme fargen.
keal: Takk for svar. Jeg kan jo løse strømproblemet med et eget batterisett til LEDene. Ut fra hva jeg leser burde batteriene nærmest dø av alderdom før LEDene klarer å tømme dem.
Takker så mye for den glitrende idéen med "ryggelys" som også KjellG er inne på. Den ser jeg store bruksmuligheter for!
LED kan absolutt gå på "batteristrøm" - en lysnett-LED-drivers viktigste oppgave er å få lysnettet til å se ut som et batteri
Men kolbler du det bare LED-elementet rett på batteripolene blir det nesten som en kortslutning: Strømmen blir altfor høy, og LEDen ødelegges raskt. Du må ha spesifikasjonen for hvor mye strøm LEDen er laget for. Grovt angitt: Vil LEDen ha 30 mA, og du har 3V spenning, kobler du den i serie med en motstand på 3 V / 0,030A = 100 Ohm. Nå er LEDen også laget for en viss spenning, så når du ser i f.eks. tabellene på no.mouser.com vil du se hva de ulike alternativene er beregnet for.
Men pass på polene: LEDen lyser bare med spenningen den ene veien. Bytter du om på polene, er den svart. Det heter ikke lys-emitterende DIODE for ingenting
keal: Hvis jeg ikke får til "saftblanderen" Thunder foreslår ovenfor så vil kanskje en blinkende led diode gjøre samme nytten. Kan f.eks. denne brukes med 3 volt hvis jeg har en 150Ohm motstand? (3V / 0,020A = 150 Ohm?).
Ut fra infoen hos CO, går det an å si noe om hvor mye strøm dioden tar? Vil det påvirke strømmen til motoren hvis de er paralellkoblet til samme batteri?
Blir led dioder ødelagt hvis de får strømmen feil vei? Hvis ikke er det vel bare å prøve og feile, ikke sant?
-------------------------
Foto: https://www.steinarnejensen.blogspot.no
Foto: https://www.flickr.com/photos/steinarnejensen/
Video: https://www.youtube.com/user/SteinArneJensen
Musikk: https://soundcloud.com/stein-arne-jensen
Takk. Det skal jeg huske!
-------------------------
Foto: https://www.steinarnejensen.blogspot.no
Foto: https://www.flickr.com/photos/steinarnejensen/
Video: https://www.youtube.com/user/SteinArneJensen
Musikk: https://soundcloud.com/stein-arne-jensen
Kongsberg er en by full av teknologiske bedrifter. Gå innom et serviceverksted og kjøp det du trenger.
Det du trenger er bl. a. ledninger, LEDs, lithium-batterier og loddebolt/loddetinn.
Du kan legge ut et koblingsskjema her, så kan skjemaet kontrolleres/korrigeres/forbedres.
(Halvparten av alle linker har gitt meg masse timeouts de siste par dagene - men den andre halvdelen går helt flott. BB og eposten min må jeg prøve et antall ganger før det slår gjennom, og disse elefun.no-linkene har jeg ikke klart å slå gjennom på i det hele tatt. De som er treige er det fra tre ulike maskiner, to uavhengige ISPer!)
Jeg kan ikke påberope meg noen ekspertise - jeg bare kjøpte inn noen LEDs for å se hvordan de virket, og prøveoppkoblet dem. Så det meste er skrivebordskunnskap
Uanset: Du har forstått det riktig - en 150 ohm motstand burde være passe. For å vite hvor mye strøm LEDen skal ha må du ha databladet eller informasjon fra selgeren. Har du typebetegnelsen kan du eventuelt slå opp på Mouser, om du finner den der. De har et utrolig utvalg komponenter, og for svært mange av dem finner du link til databladet i PDF-format. Men du behøver ikke det for å finne riktig strømstyrke; trefflista du får opp har det aller meste i tabellen. (Obs. hvis du leser dataarkene: De fleste produsenter har ett felles dataark for en hel familie komponenter. Les typebetegnelsene nøye, så du finner data for rett "familiemedlem"!)
LEDen vil treke en ørliten brøkdel av den strømmen motoren trekker, så hvis batteriet kan trekke motoren, da kan det også forsyne LEDen med strøm. Det er nok et større problem hvis batteri (/strømforsyning) er for svak, at når motoren går, faller spenningen over battripolene så LEDen dimmes/slukker. Men det er motorens problem, ikke LEDen. Se hvor mye motoren trekker - det går antagelig greit uansett. (Ellers får du skifte over fra tradisjonelle tørrbatterier til Litium-batterier, som kan levere mye større strømstyrke uten at spenningen faller.)
LED kan du prøve alle veier uten noen risiko for skade. Bare ikke lodd dem fast før du vet hva som er rett vei
Takker så mye for den glitrende idéen med "ryggelys" som også KjellG er inne på. Den ser jeg store bruksmuligheter for!
-------------------------
Foto: https://www.steinarnejensen.blogspot.no
Foto: https://www.flickr.com/photos/steinarnejensen/
Video: https://www.youtube.com/user/SteinArneJensen
Musikk: https://soundcloud.com/stein-arne-jensen
https://secure.workingink.co.uk/product-category/working-ink-ink/